Airflow Concept: Chrysler kijkt naar de toekomst (2022)

Chrysler Airflow Concept 2022

Op de CES in Las Vegas heeft Chrysler het doek getrokken van zijn Airflow Concept, zijn eerste nieuwe onthulling sinds lange tijd. Het studiemodel pronkt met een zuiver elektrische aandrijflijn en heel wat semi-autonome technologie, en ziet er opvallend productierijp uit.

Het is al even stil in de wandelgangen van Chrysler. Amerikaanse fabrikant biedt in eigen land wel nog de verouderde Pacifica en de nog meer aftandse 300C aan, maar iets nieuws hebben we al een aantal jaar niet meer gezien. Chrysler heeft er dan ook een tumultueus paar decennia op zitten: in een ver verleden was de Europese afdeling van het merk al onderdeel van PSA, dan werd het overgenomen door Daimler, nadien nam Fiat er de touwtjes in handen en nu maakt het deel uit van Stellantis. Die laatste eigenaar wil opnieuw iets met de Chrysler-naam gaan doen.

Schermenweelde

Of dat is toch wat ze met deze Airflow Concept willen zeggen, want een echte voorbode voor een productiemodel zou dit nog niet zijn. Dat is ergens verwonderlijk want de auto komt verrassend productierijp voor de dag. Zijn neus past perfect in de familie van de grote Pacifica en achteraan vertoont de crossover een hedendaags coupé-silhouet en — hét kenmerk van de moderne automobiel — achterlichten die verbonden worden door een doorlopende LED-strook.

Chrysler Airflow Concept 2022 interieur

Zelfs de beelden van de binnenzijde doen ons geen grote ogen trekken. Toegegeven: de extra infotainmentschermen voor de passagier en al helemaal die voor de twee achterste inzittenden zijn wat ongebruikelijk, maar na het zien van Mercedes’ Hyperscreen verbaast ons niets meer. Chrysler noemt het de STLA Cockpit, wat ons doet vermoeden dat we een dergelijke schermenweelde binnenkort ook in concepten van andere merken onder de Stellantis-vlag mogen verwachten.

STLA Medium

Hetzelfde geldt voor wat zich onder de oppervlakte van deze Chrysler bevindt, want de EV zou bouwen op het STLA Medium-platform. Daarmee is dit de eerste keer dat we een model te zien krijgen op één van Stellantis’ nieuwe elektrische platforms — al gaat het hier wel nog om een conceptcar. De precieze batterijcapaciteit geeft Chrysler niet mee, maar uit eerdere informatie blijkt dat het SLTA Medium-onderstel accu’s van 87 tot 104 kWh zou huisvesten. Dat lijkt ons niet onwaarschijnlijk gezien de opgegeven actieradius van 560 tot 645 kilometer. De Airflow Concept haalt verder zijn vermogen uit twee elektromotoren, elk goed voor 204 pk.

Chrysler Airflow Concept 2022 achterkant

Dat de Airflow Concept het niet rechtstreeks tot op de productielijk wil schoppen hoeft nog niet te betekenen dat Chrysler met dit studiemodel niks van plan is. De auto moet in de eerste plaats een voorproefje zijn van de technologie en het design die de fabrikant zal toepassen op zijn eerste EV. Die komt er in 2025, maar blijft voorlopig voorbehouden voor de Amerikaanse markt. Tegen 2028 wil Chrysler een zuiver elektrisch merk worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws