Elektrische Porsche Mission X moet de 918 Spyder doen vergeten (2023)

Porsche Mission X 2023

De heerschappij van de 918 Spyder als über-Porsche is voorbij, of toch bijna. In Stuttgart is namelijk het doek gegaan van een nieuw soort Porsche-hypercar, en die doet het met een elektrische aandrijflijn. De Duitsers doopten hem ‘Mission X’ en hij moet de snelste straatwagen ooit worden… Met de nadruk op ‘worden’.

Gisteren was het dag op dag 75 jaar geleden dat de allereerste straatlegale Porsche een band op de baan zette, dus dat moet gevierd worden. En dan hebben we het niet alleen over het nieuwe (echt waar) logo dat Porsche in de kantlijn van zijn jubileum voorstelde, want er zit ook iets ingrijpenders in de pijplijn. Iets véél ingrijpenders, want deze Porsche Mission X moet inkijk geven in de sportwagen van de toekomst.

Vriendelijke hypercar

Dit is namelijk de Mission X, Porsches nieuwste concept van een hypercar. Gelukkig zeggen ze dat ‘concept’-deeltje er zelf bij, want wat ons betreft ziet dit apparaat er meer dan productierijp uit. Zo zijn alle noodzakelijke lichten en deuren alvast van de partij, al nemen die misschien niet de vorm aan die je zou verwachten. Zo wil Porsche met het design van deze Mission X tonen dat een hypercar niet agressief moet zijn en inderdaad: met zijn zachte lijnen en zijn simpele LED-verlichting ziet hij er best vriendelijk uit. Enkel zijn vlinderdeuren zouden we wat extravagant durven noemen, want die zijn geïnspireerd op Le Mans-racers zoals de Porsche 917.

Porsche Mission X 2023

Ook wat achter die deuren schuilt ziet er klaar voor de showroom uit, op misschien dat F1-achtige stuurtje na. Dat werd trouwens samen met de rugleuning van de bestuurdersstoel overtrokken met een witte stof, wat volgens Porsche de focus op de bestuurder duidelijk moet maken. De bijrijder is er dan weer om de tijd in de gaten te houden, want die krijgt een eigen instrumentarium met een uitneembare stopwatch. Verder zouden beide inzittenden echter weinig te klagen mogen hebben, want de Duitsers overladen de cabine met knap bruin leer. De racegordels geven dan weer weg dat dit niet zomaar een Porsche is, en een kijkje door de achterruit leert waarom.

Eén pk per kilo

Daar vind je namelijk niet de praalkap van een W16, V8 of zelfs flat-six, maar wel een perfect zichtbare set batterijen. Hoeveel kWh aan stroom die bevatten leren we nog niet, maar Porsche verklapt wel al dat het pakket zich twee keer zo snel laat opladen als dat van een Taycan Turbo S. Dat zou betekenen dat hij in een tiental minuutjes van 10 tot 80% capaciteit laadt, met dank aan een 900 Volt-boordnetwerk. Over het vermogen blijft Porsche trouwens even cryptisch, want we mogen alleen weten dat de Mission X een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1 heeft. Dat betekent dat elke kilogram aan gewicht een eigen pk’tje heeft om voortgetrokken te worden, terwijl de aerodynamica volgens de constructeur nog beter is dan die van zijn GT3 RS.

Porsche Mission X 2023

Dat klinkt allemaal verrassend concreet, denk je nu, en dat is het ook. Porsche geeft namelijk aan dat ze dit ding echt willen gaan maken, en dan zou hij samen in de rij mogen staan met groten zoals de 959, de Carrera GT en de 918 Spyder. Daar doet de Mission X echter nog een flink schepje bovenop, want Porsche voorspelt dat de productieversie de snelste straatlegale auto over de Nürburgring zal worden. Die ingebouwde stopwatch zou dus wel eens van pas kunnen komen, al verklapt het merk nog niet wanneer we de productieversie mogen verwachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws