Elektrische Morgan XP-1 is nog steeds vederlicht en nog steeds een driewieler (2023)

Morgan XP-1 2023

Morgan mag dan één van de meest traditionele autobouwers ter wereld zijn, ook zij zijn blijkbaar niet bang voor de elektrische ommezwaai. Dat blijkt tenminste uit hun nieuwste prototype, de XP-1, want die doet het met een elektromotor… Maar belooft zowel qua looks als qua rijgedrag een échte Morgan te blijven.

Iedereen moet stilaan aan de stekker, ook de nichefabrikanten. Dat beseften ze eerder al bij bijvoorbeeld Caterham, waar ze met de Project V een voorsmaakje gaven van een toekomst op stroom. Die toekomst zag er dan wel grondig anders uit dan we van de Britten gewend waren, want de Project V brak niet alleen qua aandrijflijn maar ook qua design compleet met alle andere Caterhams. Dat laatste hoeft echter niet helemaal, of toch niet als het aan die andere Britse constructeur van lichte sportwagens ligt.

Extra gepeperd

Ook Morgan heeft nu namelijk een voorsmaakje gegeven van zijn elektrische toekomstvisie en als we dat er niet bij hadden gezegd, had je er waarschijnlijk geen twee keer naar omgekeken. Zo ziet deze XP-1 er nog steeds uit als een Morgan Super3 — al is die driewieler op zich natuurlijk al bijzonder genoeg om naar om te kijken. Toch heeft Morgan de luchtweerstand met maar liefst 33 procent weten te beperken dankzij andere spatborden en een aangepaste bodemplaat. Verder valt op dat de neus nu helemaal gesloten is, want daar vang je anders natuurlijk een glimp van de 1.5-liter Ford-driecilinder op.

Morgan XP-1 2023

Die heeft in het geval van de XP-1 namelijk plaats gemaakt voor een enkele elektromotor die volgens Morgan mooi past binnen de behuizing van de gewoonlijke transmissie. De nieuwe aandrijflijn hoest 136 pk op en is daarmee flink krachtiger dan de 82 pk sterke versie met plofmotor. De elektromotor haalt zijn stroom dan weer uit een accu van 33 kWh en volgens Morgan moet je daarmee zo’n 240 kilometer kunnen rijden. Niet verkeerd dus voor zo’n klein batterijpakket, want zoals het een Morgan betaamt is deze XP-1 nog steeds opmerkelijk licht.

Minder dan 700 kilogram

Zo belooft Morgan dat dit prototype minder dan 700 kilogram op de weegschaal plaatst, waarmee hij hoogstens zo’n 60 kilo’s meer weegt dan de reguliere Super3. Om die extra kilo’s in bedwang te houden, hebben de Britten een setje nieuwe dempers onder de XP-1 gemonteerd. Combineer dat allemaal met het extra vermogen en je kan je wel voorstellen dat deze driewieler een leuk scheurijzer wordt, al mogen we over de prestaties nog niks weten. Morgan verklapt alleen dat er vier verschillende rijmodi komen, die op heerlijk eigenzinnige wijze worden afgebeeld op het schermpje door middel van cayennepepertjes.

Morgan XP-1 2023

Tot hiertoe klinkt dit dus allemaal best af, al rept Morgan nog met geen woord over een productieversie. Misschien doen ze dat wel voor hun eigen veiligheid want het zou niet de eerste keer zijn dat de Britten een elektrisch project moeten stopzetten. Zo toonde Morgan dik tien jaar geleden al een ‘Plus E’ die het nooit tot op de openbare weg schopte, en hetzelfde lot wachtte de ‘EV3’ die in 2018 de vorige driewieler onder stroom wilde zetten. Laat ons dus hopen dat het Morgan deze keer wel lukt met deze XP-1.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws