109.000 pk uit een dieselmotor. Uiteraard gaat het hier niet om een Volkswagen Passat TDI of een BMW 530d. Dit exemplaar van grootste dieselmotor ter wereld is bestemd voor een vrachtschip dat tussen China en de VS zal schipperen. Dat schip zal 170.974 ton wegen en moet zowat 11.000 20 voet-containers (dat zijn van die 'kleinere') verschepen. De topsnelheid van het schip bedraagt 31 knopen (58 km/u).
Daarvoor dus de 109.000 pk sterke Wärtsila-Sulzer RTA96-C, die je eerst kon terugzien op de Emma Maersk in 2006. 14 cilinders wekken het vermogen op en vanwege de grootte draait de motor slechts 102 rpm. Groot is hij, want zijn hoogte kan je vergelijken met een gebouw van vier verdiepingen hoog. De motor zelf weegt 2.300 ton op zich.
Op dit moment drijven al 25 zulke motoren evenveel schepen aan, uiteindelijk zouden er 86 stuks van gebouwd worden om aan de huidige vraag te voldoen. Dat het grote vermogen zijn waarde heeft, zien we aan de reistijd. Deze schepen doen vier dagen minder lang dan conventionele schepen over de reis China-VS.
Via: Jalopnik
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden