109.000 pk uit een dieselmotor. Uiteraard gaat het hier niet om een Volkswagen Passat TDI of een BMW 530d. Dit exemplaar van grootste dieselmotor ter wereld is bestemd voor een vrachtschip dat tussen China en de VS zal schipperen. Dat schip zal 170.974 ton wegen en moet zowat 11.000 20 voet-containers (dat zijn van die 'kleinere') verschepen. De topsnelheid van het schip bedraagt 31 knopen (58 km/u).
Daarvoor dus de 109.000 pk sterke Wärtsila-Sulzer RTA96-C, die je eerst kon terugzien op de Emma Maersk in 2006. 14 cilinders wekken het vermogen op en vanwege de grootte draait de motor slechts 102 rpm. Groot is hij, want zijn hoogte kan je vergelijken met een gebouw van vier verdiepingen hoog. De motor zelf weegt 2.300 ton op zich.
Op dit moment drijven al 25 zulke motoren evenveel schepen aan, uiteindelijk zouden er 86 stuks van gebouwd worden om aan de huidige vraag te voldoen. Dat het grote vermogen zijn waarde heeft, zien we aan de reistijd. Deze schepen doen vier dagen minder lang dan conventionele schepen over de reis China-VS.

Via: Jalopnik
Recente reacties
Na wachttijden en inflatie: autofabrikanten krijgen steeds minder bestellingen
Mensen betalen nog steeds liever 15 euro incl gratis verzending dan 10 euro + 5 euro verzendkosten...
Door John 4 uur geleden
Na wachttijden en inflatie: autofabrikanten krijgen steeds minder bestellingen
mooie kortingen?nog zoiets wat men de mensen al jaaaaren wijsmaakt,de katalogus prijs zo hoog...
Door andre123 17 uur geleden
Na wachttijden en inflatie: autofabrikanten krijgen steeds minder bestellingen
inderdaad,maar wie durft te zeggen wat iedereen eigenlijk allang weet...........
Door andre123 17 uur geleden
Na wachttijden en inflatie: autofabrikanten krijgen steeds minder bestellingen
@Consument:Bij OPEL zijn er meer dan 50 wagens in stock met mooie kortingen.Kijk eff op de...
Door Autofreak 18 uur geleden