Het doel van 24 uren rondjes rijden op circuit heiligt de liters brandstof die de wagens erdoor joegen, want Opel kan nu het record van snelste seriegebouwde 2.0 dieselmotor op haar naam schrijven.
Toegegeven, de bepaling van het record - in feite gaat het om 18 records - is zodanig nauw gemaakt dat ze wel moésten slagen, al is de afstand die de wagens in 24 uren hebben afgelegd niet gering. Het record werd gereden op de High Speed Bowl in Milbrook, een cirkelvormig circuit, voorzien op snelheidsrecords. Twee Astra 2.0 CDTI's waren de lijdende voorwerpen. Geschoeid op Michelin Pilot Super Sports banden reden de wagens gedurende die tijd 4.800 km bij elkaar. Aangezien ze een gemiddelde snelheid van 201 km/u aanhielden, liet hen dat 22 minuten tijd voor wissels en check-ups.
FIA-toezicht
In totaal deden Opel en zustermerk Vauxhall twaalf wereldrecordpogingen en probeerden ze zes keer het British National Speed Endurance Record te verbeteren. Voor de 24-urensprint moest de auto uitgerust zijn met een veiligheidskooi, Corbeau-racezetels en Luke-veiligheidsharnas. Hij werd vervolgens verzegeld en vergrendeld op een bewaakt terrein, onder het toezicht van de sportautoriteiten tot vlak voor de poging. De FIA moet nog bevestigen dat de pogingen geslaagd zijn.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden