Wat als: de WRX helemaal niet saai is?

Wat als: de WRX helemaal niet saai is?

De meningen zijn serieus verdeeld over het design van de nieuwste Subaru WRX. Onder de kap zit het gelukkig wel helemaal goed. Waarom het internet deze wagen dan dood wil, het blijft me een raadsel.

Een stortvlaag van teleurstelling overvalt Subaru. Het internet is er dan ook op gebrand om de WRX te bestempelen als de saaiste wagen van het jaar. En dat is raar, want Subaru's kon je nu nooit echt bestempelen als totale plaatjes.

WRX Concept

Oké, de enige schuld die we bij Subaru kunnen leggen, is het feit dat hun WRX Concept (die de laatste maanden elke beurs sierde) er gewoonweg waanzinnig knap uitzag. Trekken we die lijn door naar de uiteindelijke productversie, dan zien we inderdaad een flauw afkooksel. Maar hey, newsflash!, merken maken al jaar en dag flauwe afkooksels van hun concepts. Of wat dacht je van de Mercedes GLA die er in conceptvorm toch stukken beter uit zag?

Wat als: de WRX helemaal niet saai is?

De nieuwste WRX ziet er gewoonweg uit als een Subaru van de 21ste eeuw. Een tikkeltje saai, lelijke achterlichten - hebben ze daar in Japan nooit goed gekregen - en drie uitlaten te veel. Moet hij daarom afgekraakt worden? Nee. Want zet die rode knoest met uitgebouwde wielkasten naast een Opel Astra Sedan en je zal in stilte hopen dat je de Japanse sleutels krijgt.

Om door het slijk te sleuren

Subaru's zijn altijd in één ding goed geweest, overal met gemak geraken. Zij het nu via een gladde bergweg of een slijkerige vallei, met een Subaru snij je erdoor of het is niets en ben je op tijd voor afhaalsushi. Waarom zou het merk dan investeren in knappe (maar vooral: dure) elementen aan de carrosserie die de eerste de beste chauffeur met blauw "Subaru Rally Team" petje er gewoonweg af kegelt door aan 120 over een zandweg te knallen?

Wat als: de WRX helemaal niet saai is?

Die 2.0 boxermotor met +270 pk en 350 Nm doet er toe, chromen accenten helemaal niet. De nieuwe WRX is sneller, lichter en zuiniger. Niet alleen dat, hij krijgt ook voor het eerst LED-lichten, een afgevlakt stuur en meer beenruimte.

Laten we dan even buiten discussie houden dat hij de 2.5 boxermotor inruilt voor een 2.0 boxer (waar het internet wel moord en brand om zou moeten roepen), dan begrijp ik helemaal niet waarom iedereen zo anti-wrx is...

Want geef nu toe, ziet dit er echt zo poepsaai uit?

Wat als: de WRX helemaal niet saai is?
Wat als: de WRX helemaal niet saai is?
Wat als: de WRX helemaal niet saai is?

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Mesoerrie 19:39
afbeelding van Mesoerrie

Ziet er niet poepsaai uit zoals je zegt, maar ivgl met de concept is het wel een teleurstelling.
Eindelijk was er hoop dat Subaru het eens volledig begrepen had op vlak van design en met een prachtige powersedan ging komen, maar als je dan het eindresultaat ziet. Ze moesten gewoon normale spiegels op die concept gezet hebben en klaaro.

Yvesw 20:01
afbeelding van Yvesw

Maar je kan toch niet verwachten dat ze die "concept met normale spiegels" konden laten gaan voor Subarugeld?

Mesoerrie 07:40
afbeelding van Mesoerrie

Gohja ik ken weinig van productiemethodes en zo maar als je nu een lelijke of mooie voorbumper maakt, je hebt toch nagenoeg evenveel materiaal nodig. En die mallen moet je sowieso maken. Zelfde verhaal voor de koplampen,...
En het is niet dat die lijnen van de concept er onhaalbaar uitzien vind ik
Hey interieur is dan wel een ander verhaal...

Sven 08:19
afbeelding van Sven

dat gaat niet alleen om productiemethoden, dat gaat waarschijnlijk ook om veiligheids- en andere regeltjes. en plus, de concept car heeft schijnbaar opgekleefde deurklinken, dus als ze zelfs daar de investering niet doen, is de kans klein dat ze dat voor een productiemodel wel doen.

Het prototype dat we op de IAA zagen had ook donkere vensters, wat erop wijst dat er geen interieur inzat en de deuren waarschijnlijk ook niet helemaal echt waren. Met die dingen in het achterhoofd, kan je al wel eens een gek concept op de baan zetten, dat dan nadien moet vertaald worden in een realistischer maar ook braver productiemodel.

Yeelen 20:19
afbeelding van Yeelen

Hij heeft ook gewoon een deftige spoiler nodig vind ik, al laten ze die waarschijnlijk voor de WRX STi.

Kenny 22:08
afbeelding van Kenny

Als je hem vergelijkt met het concept is het idd een kleine teleurstelling. Maar dit is wel waar de Impreza altijd voor gestaan heeft: de rijsensatie gaat voor op het esthetische. Bij deze is het interieur gewoon al achterhaald en de buitenlijnen zijn ook niet het van het. Maar zet er een taartschep op, neem hem in het typische blauw en met een goudkleurige velg, en je hebt een echte WRX ;-)
@ Yves: photoshop? ;-)

Yvesw 22:24
afbeelding van Yvesw

Hebben we internationaal al het autonieuws mee gehaald Kenny ;-) En inderdaad, dan ziet 'ie er ineens stukken beter uit. Dat interieur, is niet zo veel anders dan dat van de BRZ eigenlijk :-)

Kenny 06:30
afbeelding van Kenny

Holey moley, dat was ik al vergeten :-)
Geslaagde render! Nu nog een subtiele verwijzing in de koplampen naar de bug-eyes van weleer en we zijn er wat mij betreft ;-)

Cuore Sportivo 13:07
afbeelding van Cuore Sportivo

Ik vind de koplampen aan de 'volwassen' kant, maar het design is toch niet echt saai te noemen.
En daarbij, zo'n wagen koop je voor z'n rijkwaliteiten!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws