Betaalbare stationwagens voor echte Autofans

Als je soms de nood hebt om een ton aan spullen - of kinderen - mee te zeulen zoek je al snel je gading bij stationwagens. Dat je daarom je liefde voor auto's niet overboord moet smijten bewijzen we met volgende lange rekels.

Stationwagen, break, sportback,... Noem het ding zoals je wilt, veelal zijn ze praktischer dan alles op aard. Vergeet al die populaire Crossovers en SUV's, echte autofans rijden nog steeds met een stationwagen. Een hoge zitpositie betekent namelijk ook een hoger zwaartepunt, iets dat je kan missen als kiespijn bij het sportievere bochtenwerk. Een verzameling:

Audi S4 Avant (B7)

Audi-S4-B7

De eerst generatie die Audi's befaamde single frame kreeg (lees: de gapende muil). Niet dat hij daardoor sneller is, wel toont hij anno 2014 nog steeds relatief nieuw. Het design van de 4de generatie van de A4 zat er dan ook gewoonweg pal op. Zelfs tot vorig jaar werd hij gebouwd onder de Spaanse vlag van Seat onder de noemer Exeo. Zoals elke snelle Audi is hij vooral op comfort afgesteld, maar dan wel met een gigantische atmosferische 4.2 V8 in het vooronder.

Audi-S4-B7

Die joekel van een motor levert - buiten extreem veel gewicht in het vooronder - 344 pk en 410 Nm koppel. Daardoor stouw je de 1.7 ton wegende beul in 5,8 seconden naar de honderd terwijl je toch nog steeds 1.184 liter aan bagage kwijt kan. Nadelen? Met een uitstoot van 322 g/km CO2 en een gemiddeld verbruik van ver boven de 13 liter is het niet meteen de meest groene wagen op aard. Al kan een - durven we het zeggen - LPG-tank soelaas brengen. Prijzen schommelen rond de 15.000 euro.

Skoda Octavia Combi RS

Skoda-Octavia-Combi-RS

Ook wel eens de Golf GTI met meer kofferruimte genoemd. De 2de generatie Octavia stond op hetzelfde chassis als die van de Golf MK5 en kreeg de motor van diens GTI-variant ingelepeld. Met 200 pk en 280 Nm uit een 2-liter turbobenzine zorgt dit voor geen waanzinnige prestaties, maar mede door het lage gewicht van 1.405 kg heb je toch een zeer potente machine onder je rechtervoet.

Skoda-Octavia-Combi-RS

Nog interessanter aan de Octavia RS is zijn dull imago. Voor veel wagens spreekt dit in het nadeel, hier niet. Verbaasde blikken aan de stoplichten gegarandeerd. Investeer bovenop de puike aanschafprijs nog eens zo'n 600 euro aan chiptuning en je beschikt over 260 pk en 380 Nm. Niet slecht. O ja, die aanschafprijs? In Duitsland vind je ze bij de vleet onder de 10.000 euro (in sommige gevallen eerder rond de 6.000 euro).

Alfa Romeo 159 SW

Alfa-159-SW

Dat het niet altijd om de joekelharde prestaties gaat weten ze bij Alfa Romeo maar al te goed. Kijk maar naar de GTV en de GT, geweldig knappe roadster maar verre van de beste wagens in hun segment. In dat rijtje past ook de 159 - en bijna alle Alfa's buiten de 4C, 8C en 147 GTA. Niet de beste in zijn klasse gevuld met de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse, maar wat een looks. Zeker als Sportwagon, zoals vaste reageerder Dries De Brabander kan beamen.

Alfa-159-SW

Motorisch kan je alles van een V6-benzine tot vijfcilinder met dieselkracht krijgen. Het zal elke autofan echter worst wezen wat er onder de kap ligt. Zolang je maar voorbij kan flaneren in volle Italiaanse stijl. Voor knalprestaties is de 159 SW toch veel te zwaar. Het is dan eerder een wagen die er uitziet alsof hij miljoenen kost maar in realiteit al ver onder de 10.000 euro van eigenaar wisselt.

Lexus IS300 SportCross

Lexus-IS300-SportCross

De meest zeldzame in dit lijstje en een wagen die enkel door echte autofans wordt herkend. Hij werd een complete catastrofe in Europa maar veroverde toch ons hart. Onder de motorkap ligt namelijk een heerlijke 3.0 zes-in-lijn. Niet zo maar eentje, wel een 2JZ-GE. De krachtbron die je ook vindt in de Toyota Supra MK IV (je weet wel, die van de eerste Fast and the Furious film).

Lexus-IS300-SportCross

In de Lexus voert hij 214 pk en 288 Nm naar de achterwielen al moeten we je niet zeggen dat de motor vraagt om gekieteld te worden. De wagen zelf? Best sportief, heeft niet de grootste koffer maar klinkt gewoonweg heerlijk. Eentje vinden gaat een ware zoektocht zijn. Prijzen zullen daarbij rond de 10.000 euro bengelen.

Welke stationwagen ontbreekt er volgens jullie nog in dit lijstje? Laat het ons weten!

Eerder verzamelden we ook al 'betaalbare cabrio's' en namen we 'betaalbare vierwielaandrijvers' onder de loep.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Kenny 13:06
afbeelding van Kenny

Zalig topic is dit!
Enkele favo's:
BMW E30 325i break, relatief licht, een krachtiger blok dan een M3 van die generatie en nog redelijk zeldzaam ook.
Mini Clubman JCW. Mss niet echt een stationwagon per definitie, maar t moet een zalig smijtbakje zijn met een praktische kant...
De Volvo 850 T5-R natuurlijk!

Wat het interweb me verder nog verteld:
Subari Impreza GT. Niet moeders mooiste, maar toch :-)
Saab 9-5 Vector (voorlaatste generatie)
Opel Insignia OPC
En de Audi RS2, niet te vergeten :-)

Kim 17:04
afbeelding van Kim

300 pk en 350 Nm
Ra Ra Ra
dat deze vergeten is in het lijsje

5,6 seconden van 0 naar 100 km/u

Volkswagen Passat R36
wat trouwens totaal geen lelijke wagen is!

Sven 17:13
afbeelding van Sven

Zet daar de W8 4Motion ook maar bij dan.

Glenn 19:22
afbeelding van Glenn

Ford Mondeo ST220 break
BMW E46 330i/d touring

En zijn nog betaalbaar ook.

Koeltje 01:08
afbeelding van Koeltje

E39 540i Touring :)

Techno Patat 20:22
afbeelding van Techno Patat

De mijne vaneigens! Maar elke 159 diesel is een potentiele bom. De 2.0 jtdm zet je zonder problemen op 200pk, de 1.9 8v op 185pk en de 16v op 190pk (wel opletten qua koppel voor de versnellingsbak!)! Maar eigenlijk is de 2.0jtdm met Ti kit een zalige cruiser met goede looks en die prima sportief gereden kan worden :P!

Maar de favorieten blijven de Volvo's natuurlijk! De V70R en 850 T5-R zijn sleepers die zalig klinken met hun 5-cilinders en goed snel zijn! Maar ook de ST220, R36 of gewoon de 3.2 (met het blok uit de Golf R32!!)! Heel goedkope en snelle sleepers!

Eigenlijk weinigs leuker dan een snelle station toch?

Kenny 21:33
afbeelding van Kenny

@ Patat: aan de V70 R had ik (zoals vele andere wagens) nog niet eens gedacht. Ik ga 'm eens autoscouten :-)

Techno Patat 21:43
afbeelding van Techno Patat

Neem duitsland er dan maar bij! In België heb ik nog maar 1 S60R gespot met m'n getrainde Volvo oog :P (vandaag trouwens een kontjekunsje gekregen van een vrachtwagen met m'n vorige Volvo :(! Nuja, vriendelijke chauffeur en alles wordt gefixt, domweg een ongeluk! Kan niemand aan doen, niemand gewond :-)!)!

En dan eigenlijk nog gespot door z'n Top Gear kleur rond et Gentse! Sedertdien nog nooit, en weet ik van een V70R bij een bevriende garagist... Dus zeker 2 heerlijke 5-cilinders met 300pk in ons Belgenlandje!

Edit: woaaah, 4 S60R's te koop? Waaaat? En voor zo weinig geld? Waar vind je 300pk goedkoper dan datte :P! Nu ff een V70 zoeken, maar ik ben nu al in shock :P!

Kenny 21:48
afbeelding van Kenny

In mijn woonbuurt rijdt er een zwart S60R rond. Overlaatst stond ik ernaast in de carwash, kon m'n ogen er niet afhouden :-).
In ieder geval al een knappe V70R van de vorige generatie: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=239478419&asrc=fa
Als ik ooit een exemplaar vindt met een lage kilometerstand, mja :-)

Techno Patat 22:19
afbeelding van Techno Patat

Damd, 8.000 euro voor een auto met 300pk? Waar vind je dat begod! Had ik dat eerder geweten, ik zou echt niet durven zeggen dat de Alfa hier nog ging staan! De Volvo's hebben sowieso al m'n liefde, en dat zijn toch uitzonderlijk zalige bakken!

Hoge kilometerstanden is waar, maar Volvo's zien daar echt weinig van af ze, zeker die met die motoren! Ik zou allesinds niet bang zijn van die van 8.000euro te kopen en hem op te rijden! Het zou je nog wel eens dik kunnen tegenvallen hoe lang het nog zou duren eer je naar iets anders moet zoeken :P!

Die Belgische blauwe V70r van de oudste generatie met trailer-limosine is ook wel machtig!

Kenny 06:05
afbeelding van Kenny

@ Blauwe V70: en nog betrekkelijk betaalbaar! Het begint echt te kriebelen :-).
First thing na een aankoop zou echter wel een LPG-tank zijn. Met zoiets zou ik men rechterpoot toch niet in bedwang kunnen houden...
De kilometerstand zou idd niet echt een issue mogen zijn, ik ga eens rondkijken of fora. Wie weet... Oh ja, en vooral de BIV en taks raadplegen ;p

Techno Patat 08:41
afbeelding van Techno Patat

Mja, ik zou zo een V70 dan vooral in lichte vracht plaatsen (voor 1200€ heb je al een goede opbouw met papierwerk enal!) met LPG inderdaad!

Enkel de verzekering gaat je meer kosten, al de rest zal je waarschijnlijk bakken geld besparen!

Als je twijfelt, ik ben bevriend met een Volvo garagist (geen merkdealer, maar een specialist!) die echt een enorme krak is. Ik zou terug een Volvo kopen enkel en alleen maar om naar die kerel te kunnen gaan :P! Hij zal je gerust wel willen helpen bij je zoektocht of bij het op punt zetten van een 2ehands!

Verder kan ik je enkel zeggen, je gaat verliefd worden jong :P! Ik heb gisterenavond op m'n tablet alle tab's met V70R's en S60R's laten openstaan en gekwijld :P!

Hippus 10:39
afbeelding van Hippus

Er zou een Seat Leon ST Cupra gepland staan... Lijkt me fun!

Ronald 22:08
afbeelding van Ronald

Probeer eens een Ford Smax, met volvo motor of de sterkste ecoboost. Je zal verstelt staan wat er mogelijk is met deze auto...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws