Ford stelt vandaag de gefacelifte Focus ST met een nieuwe dieselmotor. Omdat wij nooit genoeg hebben, bedachten we drie versies die we nog graag van de Focus ST zouden willen zien.
een 210 pk sterke diesel
Ford breekt een nieuw segment op door met een dieselversie te komen, een markt waar ze met hun hot hatches nog niet actief waren. Maar waarom kiezen ze voor de 185 pk sterke 2.0 TDCi, als ze net een Ford Edge met 2.0 TDCi en 210 pk hebben voorgesteld? Moeten we nog een verrassing verwachten? Met die laatste versie zou de Golf GTD als concurrent meteen van tafel worden geveegd.
een 300 pk sterke benzinemotor
Misschien iets minder radicaal veranderend, maar net daarom realistischer. Ford heeft bij de vorige generatie de geroemde RS-variant gehad met een 300 pk sterke 2.5 benzinemotor onder de kap. Gesteld dat een eventuele nieuwe Focus RS er zou komen met wat meer vermogen - want nieuwe generaties krijgen àltijd meer vermogen - dan is er plaats voor een 300 pk sterke ST-versie. Van de vorige RS werd er toch ook een RS500 gebouwd? 300 pk te veel? Maak er dan 275 pk van, dan zit hij op vermogensniveau van de Renault Mégane RS 275 Trophy en de Seat Leon Cupra. Hoor ik daar iemand Ringrecord zeggen?
een die-hard variant
Zo'n Focus ST is allemaal wel leuk, en de verschillen de ST-uitrustingsniveau's zorgen ervoor dat je hem met zoveel Recaro-zetels kan uitrusten als je maar wil. Maar wil Ford geen extremere variant uitbrengen? Eentje zonder achterbank, zonder extra geluidsisolatie en zonder overbodige rijhulpsystemen? Ze zouden er een heleboel trackdayliefhebbers blij mee maken.
(foto: Ford Focus ST Trackster by Fifteen52)
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden