Vraag: Is voorwielaandrijving onvermijdelijk voor BMW?

m4-fwd

BMW-rijders die graag zijwaarts bochten nemen zijn weer enkele jaren veilig. BMW is klaar met een nieuw platform dat nog steeds toespitst op achterwielaandrijving. Maar hoe lang blijven ze het nog volhouden?

Het is een uitstervend ras, grote constructeurs waarvan het merendeel van de line-up achterwielaandrijving heeft. Voorwielaandrijving is de norm. Met rede, want wagens die de kracht naar de voorste pootjes sturen zijn goedkoper om te produceren. Plant gewoon de motor dwars onder de kap en stuur de kracht meteen naar de wielen. Daardoor zijn ze veelal ook wat ruimer voor de passagiers achteraan, want er is geen verhoogde middentunnel die plaats biedt aan een cardanas.

Ten slotte zijn FWD-wagens ook gewoonweg veiliger. En dat kunnen we niet ontkennen. Voor de meerderheid van autorijdend Belgïe is de wagen gewoon een object om van A naar B te rijden. Die mensen moet je niet lastig vallen met overstuur en een sportievere rijervaring. Dat merk je ook aan de top 10 verkochte merken in België (en deze enquête).

TOP-10-verkochte-automerken-België

EXIT RWD?

Is het einde voor achterwielaangedreven wagens dan in zicht? Het blijft een moeilijke vraag. Je kan namelijk stellen dat sportwagens en supercars wel lekker kracht blijven sturen naar achter, maar dat is niet geheel juist. Meer en meer supercars - afschuwelijk term - gebruiken vierwielaandrijving. Denk maar aan de Nissan GT-R en alle Lamborghini's. Sportwagens kunnen dan weer ook lekker zijn met voorwielaandrijving. En als je dat niet gelooft, doe dan maar eens een ritje met de Peugeot RCZ R.

Kleine gebakjes hebben dan weer al jaar en dag voorwielaandrijving, dat verwachten we er ook van. Het lijkt dus vooral dat het gevecht zich ergens daartussen voert. De wereld van de 3 Reeks, 5 Reeks en 7 Reeks. Een soort van laatste der Mohikanen.

Zijn volgens jullie de laatste dagen van achterwielaangedreven BMW's geteld?

TOP-10-verkochte-automerken-België

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:43
afbeelding van Techno Patat

//EDIT: Nee hoor, we wisten het zelf niet meer ;-)

Persoonlijk ben ik relatief voor FWD voor 90% van de mensen! Ikzelf hoop als volgende kar een C63 te kopen in lichte vracht! Bewust!, omdat ik voor die paar duizend kilometers per jaar de hooligan wil kunnen uithangen... Maar er komt een tweede wagen bij ook die awd of fwd is...

En nu dat ik nog 25.000km en meer per jaar doe denk ik toch geregeld: ben ik blij dat ik gerust kan rondrijden met een AWD, of vroeger met m'n FWD :)! M'n vriendin kan bijvoorbeeld prima rijden, maar ik durf haar met een sneeuwstormpje niet naar buiten zenden met een BMW/Mercedes op winterbanden. Het is prima te doen, maar je moet weten waar je mee bezig bent...

En dat weten veel mensen nu spijtig genoeg eenmaal niet (mezelf iclusief, ik maak me geen ilusies ;)!). Er moeten (betaalbare) RWD auto's blijven bestaan, dat is zeker! Maar ofdat veel mensen hun RWD 3-serie gaan missen? De mensen hier wel, de huismoeder in het huis naast u waarschijnlijk niet...

MDS 13:14
afbeelding van MDS

Het lijkt me dat BMW af wil van achterwielaandrijving voor zijn mainstream-modellen. Het begon met dat proefballonnetje in de vorm van de enquete onder eigenaars van de 1-reeks, met het veelzeggend resultaat dat 80% niet wist welke wielen aangedreven worden. BMW lijkt daarmee te willen suggereren dat de aandrijving niet uitmaakt voor deze groep, alhoewel me dat eerder een foute conclusie lijkt: het kan best dat sommigen, ondanks dat men niet weet welke wielen worden aangedreven, de BMW 1 hebben uitgekozen omdat hij zo leuk rijdt.
Maar toch, daarmee was de toon gezet. Het lijkt me alvast duidelijk genoeg dat alles in de 1- en 2-reeks bij de volgende modelvernieuwingen FWD zal worden.

En daarna? Misschien een leuke enquete over de 3-serie. Met vermoedelijk redelijk gelijkaardige resultaten. Ik denk niet dat we het voor de volgende 3 moeten verwachten, maar het zou me niets verbazen mocht het model daarna wel overgaan op FWD, inclusief modelvarianten op de 3. Een M3 en M4 gaan dan over op X-drive.

Hogerop? 7-reeks lijkt me geen probleem om RWD achterwege te laten. De A8 doet het ook goed, en veel nieuw-kopers rijden toch niet meer zelf in deze klasse.
De 5-reeks is misschien het moeilijkst, maar aan de andere kant lijkt het me toch dat de doorsnee nieuw-koper in deze categorie niet geïnteresseerd is in rijden op de limiet en zijwaarts gaan.

Techno Patat 13:22
afbeelding van Techno Patat

Het moeilijkste wordt denk ik vooral de M3/4! Als er 1 icoon is bij de bimmers is het die toch wel? Die x-drive maken geeft hem geen enkele meerwaarde meer tegenover een rs4/5 met (veelal) knapper interieur!

MDS 13:34
afbeelding van MDS

Het probleem van de M3 en M4 is dat het uiteindelijk gerommel in de marge is. De grote volumes, daar liggen de grote winsten. Als de aandeelhouders dus hun zeg krijgen, dan lijkt het me dat de RWD van de M3/M4 zal geofferd worden ten voordele van de FWD van de gewone modellen.
Dat BMW niet bang is voor imagoschade lijkt me al duidelijk door de introductie van de 2 AT. Dus (imo) zullen ze zeker niet bang zijn voor enige commentaren door X-drive te voorzien op hun M3 en M4.

Ik ben er zelfs niet eens van overtuigd dat dit hen echt veel M-kopers gaat kosten. Hoeveel echte puristen blijven er over? Als ze het gewicht binnen de perken houden en een gunstige gewichtsverdeling bereiken zal het allemaal niet zoveel uitmaken, vermoed ik.

Patat 13:40
afbeelding van Patat

RWD met doorsnee vermogen is met alle electronische hulpmiddelen + winterbanden bij ijzel, regen of sneeuw niet echt gevaarlijker of moeilijker te besturen dan een FWD. BMW zweert nu eenmaal al decennia lang bij RWD en mensen die het niet beseffen zullen toch de kleine draaicirkel en afwezigheid van parasietbewegingen in het stuur appreciëren. Het is niet uitgesloten dat voor bepaalde nichemodellen (mono volumes, stadswagens,...) men kan kiezen voor FWD. Maar de traditionele core-market modellen zullen wel met RWD blijven.

MDS 13:56
afbeelding van MDS

"BMW zweert nu eenmaal al decennia lang bij RWD en mensen die het niet beseffen zullen toch de kleine draaicirkel en afwezigheid van parasietbewegingen in het stuur appreciëren."

Tja, mensen die het niet beseffen appreciëren deze zaken vermoedelijk ook in de 1-serie, maar onder het motto van die enquête beweegt BMW voor hun kleinere (nuja, de 2 AT komt binnenkort als zevenzitter) modellen alvast duidelijk naar FWD.

De heilige huisjes vallen 1 voor 1 op aandringen van aandeelhouders. Niet alleen bij BMW - de tendenzen zijn duidelijk zichtbaar. Als zelfs Porsche een diesel-SUV introduceert weet je dat op een gegeven ogenblik ook RWD in hogere modellen dan de 1 en 2 ter discussie zal komen. We praten binnen 10 jaar nog eens...

Glenn 14:01
afbeelding van Glenn

Sluit me aan bij wat Patat hierboven neerpent. Enkel degenen die er nooit mee gereden hebben kunnen beweren dat RWD onveiliger is. Zeker bij de recentere modellen.

Volgens mij gaat BMW het risico niet willen lopen om hun usp op te geven. Indien ze een modulair platform kunnen bouwen dat voor een 3 tot een 7-reeks kan dienen en alle varianten errond dan zullen ze wel bij RWD blijven.

Overschakelen naar FWD voor alles onder een 3-reeks is voor mij persoonlijk al een argument om voor iets anders te kiezen in die klasse. Voor veel minder geld zijn er genoeg FWD auto's te vinden die ook goed rijden.

MDS 14:05
afbeelding van MDS

"Volgens mij gaat BMW het risico niet willen lopen om hun usp op te geven."

Ze hebben er voor de 1 en 2 precies weinig problemen mee?

"Overschakelen naar FWD voor alles onder een 3-reeks is voor mij persoonlijk al een argument om voor iets anders te kiezen in die klasse. Voor veel minder geld zijn er genoeg FWD auto's te vinden die ook goed rijden."

Tja, maar dat ben jij dan. BMW heeft ongetwijfeld een kosten-baten analyse gemaakt die aangetoond heeft dat het verliezen van X% klanten vanwege de overschakeling naar FWD ruimschoots gecompenseerd wordt door het overschakelen naar FWD (kostentechnisch interessanter).

Wat als kosten-baten analyses voor hogere modellen dezelfde resultaten aangeven?

Glenn 14:26
afbeelding van Glenn

Voor de (toekomstige) 1- en 2-reeks hebben ze het MINI platform kunnen recycleren. Dus voor BMW een besparing om er nog enkele modellen op te kunnen baseren, enkel een win-win situatie. Logisch vanuit een economisch standpunt. Jammer vanuit een historisch standpunt.

Voor de hogere reeksen zullen ze een nieuw FWD platform moeten ontwikkelen dat ook voorzien is op 4WD. Ik betwijfel of ze het MINI platform zo hard kunnen uitrekken om er bvb een 7-reeks op te baseren. In dat geval weet ik niet of het zoveel goedkoper uitdraait ipv ineens een RWD platform te ontwikkelen.

Wat betreft mijn persoonlijke keuze om resoluut voor iets anders dan een FWD BMW te gaan, hoop ik dat andere mensen ook zo slim zijn om hun eigen kosten-baten analyse te maken en niet enkel naar de badge te kijken. Dit zonder met zo'n FWD BMW geval gereden te hebben, kan ik me inbeelden dat bvb een Ford C-max even goed/beter rijd. Ik besef maar al te goed dat dit ijdele hoop van mijnentwege is, aangezien de FWD Mercedessen en Audi's ook als zoete broodjes verkocht worden ondanks de premium prijs.

MDS 14:53
afbeelding van MDS

Glenn, BMW heeft het Mini-platform niet gerecycleerd. BMW heeft een nieuw platform ontwikkeld dat kon dienen voor de kleinere wagens in de groep. In dit geval alles vanaf de Mini's tot en met de 2-reeks. En daar zag men het meest brood in een FWD-platform.

Men zou dus perfect eenzelfde strategie kunnen volgen voor de grotere wagens. Gezien dat nog gevoelig ligt verwacht ik niet dat dit voor de eerste paar jaar is. Maar op middellange termijn?
Je hebt het over ontwikkelkosten voor een nieuw platform. Wat met de productiekosten? Die zijn voor elk geproduceerd model voelbaar, en ook in het voordeel van FWD.

Eens aandeelhouders zich mengen gaan merkwaarden snel overboord. Zeker met het soort enquêtes dat ze ook voor de 1 hebben gevoerd.

Adriaan 15:19
afbeelding van Adriaan

Ik moet je spijtig genoeg gelijk geven MDS, als volg ik Glenn helemaal, mijn 1 serie is de laatste bmw dat ik zal hebben (tenzij dat ik op een of andere mirakuleuse wijze promotie maak en een 3 kan kiezen).
Ik heb geen 1 serie gekozen omdat het een bmw is, ik ben er mij heel goed van bewust dat een golf even goed tot zelf beter in elkaar zit dan mijn auto, een octavia is een veelvoud groter dan mijn auto, maar ik heb resoluut gekozen voor het rijplezier, afgelopen jaar heb ik er 45k mee afgereden, en nu met mijn nieuwe klant erbij zal ik makkelijk naar de 80k gaan. Dus bmw is mij kwijt door die keuze, en zo ken ik nog wel een paar collegas, dus waar jij of bmw die 1% verlies aan klant haalt, ik vraag het mij af, maar dit lijkt me eerder een gok.

Nuja, toch heb je gelijk, de meeste mensen zullen hun wel laten vangen, en voor een 1 of 2 kiezen gewoon voor de badge, en ooit verwacht ik wel dat bmw op zijn stappen gaat terug komen, wanneer ze door hebben dat de ongelooflijke hebberigheid van de aandeelhouders zwaar in hun gezicht dreigt te ontploffen. Mercedes heeft dat ook moeten doen na een paar jaar zwaar kwakkelen rond de eeuwwisseling. En kijk nu waar ze staan. (ik hoop in alle geval dat ze ooit terug het licht gaan zien)

MDS 16:26
afbeelding van MDS

Adriaan, ik heb nergens 1% vernoemd... Toen ik eerder 'X'% vernoemde sloeg die X op een onbenoemd getal. Daar heb ik inderdaad het raden naar. Maar BMW zal wel getracht hebben dit te becijferen, en afgezet tegen de kostenwinst die te behalen viel.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind dit ook jammer he. Een paar jaar terug heb ik ook een testrit gedaan met een 1 omdat dit 1 van m'n mogelijke leasewagens was. Toen niet gekozen omdat hij niet ruim genoeg was, maar wat reed dat ding fantastisch goed.

Adriaan 19:31
afbeelding van Adriaan

Sorry, zal mijn dyslexie geweest zijn...

Glenn 16:09
afbeelding van Glenn

MDS, je hebt gelijk wat betreft het fwd platform: ontwikkeld door bmw met hun 1/2 reeksen in het achterhoofd. Maar het is een kwestie van perceptie: eerst was er mini en pas veel later fwd BMW.

Dus wat mij betreft nog steeds een gerecycleerde MINI. Ik heb zo van die rare hersenkronkels ;-)

Patat 20:08
afbeelding van Patat

Allemaal interessante denkoefeningen, maar volgens mij blijft voor lange tijd BMW toch trouw aan RWD voor zijn core-market modellen (zijnde 3, 4, 5, 6 en & 7 serie). De 1 en 2 serie zijn daarin eerder een (recentere)vreemde eend in de bijt omdat BMW ook aanwezig wil zijn in deze (financieel interessante) segmenten, daarmee trekt men vooral nieuwe klanten aan die niet allemaal zo zwaar tillen aan RWD. Uiteraard hoopt men dat een flink deel hiervan ooit overstapt naar een van de andere series (cfr. de A en CLA klasse bij Mercedes). Door een platform te delen voor deze modellen met Mini kan men uiteraard de winst verder maximaliseren, ook als dat betekent dat men gemeenschappelijk voor FWD kiest. Zelfde verhaal voor 3 serie en daarboven, hier kan men ook platformen delen (deze maal voor RWD) waarbij een groot deel van de klanten wel belang hechten aan RWD (anders kan men evengoed kiezen voor een A4/A6).

Vergeet ook niet dat de grote groei voor BMW niet in Duitsland of Europa ligt - die in het premiumsegment steeds een minder belangrijke markt wordt - maar in Azie, Midden Oosten en nog altijd ook de VS. In deze landen hecht men zo mogelijk nog meer belang aan het merkimago, waarbij ook een hogere prijs net een reden te meer is om er een te kopen (bijgevolg een cashcow voor BMW). En dat zal de familie Quandt maar al te goed beseffen, never change a winning team !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws