Vraag: Wie was de eerste?

vraag-nieuw

Primeurs in de autowereld zijn bijna even belangrijk als in de aardappelsector. Daarom is het altijd fijn om te achterhalen welk merk het eerst op de proppen kwam met een bepaalde optie/ functie.

Iedereen weet dat Volvo de driepuntsgordel uitvond en er geen patent opnam. Een aardige daad van de Zweden. De eerste Xenonlichten op een productiewagen? Dat is al iets moeilijker. Die vond je blijkbaar terug op de e38 BMW 7 Reeks van de jaren negentig.

Echter zijn er nog zoveel andere dingen waarvan we de primeur willen weten. De eerste wagen met vierwielaandrijving, de eerste productiewagen met meer dan 500 pk, ja zelfs de eerste wagen met een digitaal klokje.

Welke primeurs kennen jullie? Laat het weten aan de andere Autofanners!

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:46
afbeelding van Techno Patat

De Porsche 959 was de eerste productiewagen die 300+ bolde!

Alfa was de eerste met Common Rail, een systeem dat ze later een bosch verkochten voor de overname van Chrysler rond te krijgen dat sedert dien de dieselwereld 3 stappen vooruit heeft gezet!

UNSTABLE_CARPORT 14:18
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

De Lohner-Porsche Mixte Hybride door Ferdinand Porsche in 1901. Stond vorig jaar op de expo in autoworld, naast de 918 spyder.

Patat 18:38
afbeelding van Patat

Fiat was eerst met diesel directe injectie (Fiat Croma). Het is juist dat de Alfa 156 2.4 JTD de eerste gecommercialiseerde common rail had en het patent verkocht aan Bosch, maar dat had niets te maken met de acquisitie van Chrysler. We zijn de jaren 90, Fiat had het project samen met Magneti Marelli opgestart maar had niet voldoende middelen om het verder te ontwikkelen dus kon niet anders dan verkopen. Weinigen weten dat de moderne dieselmotor er anders zou uitzien zonder Fiat. Als je d'r over nadenkt hadden ze de patenten toch beter in handen gehouden, dan waren ze waarschijnlijk anno 2014 een van de financieel sterkste autogroepen, Lancia bestond nog en zou Alfa meer kunnen dan enkel steeds uitgestelde toekomstplannen maken (en zou het aandeel heel wat meer waard zijn...).

Techno Patat 20:38
afbeelding van Techno Patat

Ah ik dacht dat ze in geldnood kwamen door die deal? Maar kan ook door de ontwikkeling zijn! Ze hadden het inderdaad beter gehouden, ELK merk heeft momenteel common rail zitten en de technologie komt allemaal (al dan niet oorspronkelijk) van Bosch :-)!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws