8 vergeten Hot Hatches die toch jullie aandacht verdienen

volkswagen_lupo_gti_004

Momenteel zijn Hot Hatches lekker populair. Bijna maandelijks verschijnt er wel een nieuwe ten tonele. Daardoor durf je wel eens vergeten dat er vroeger ook al waanzinnig spul bestond. Wij verzamelen 8 Hot Hatches die het verdienen om terug in de spotlight te staan.

1: Volkswagen Polo G40

Volkswagen-Polo-G40

De oudste kandidaat uit de lijst. Voor er sprake was van de GTI-varianten bij Volkswagen had je in de jaren 80 deze G40 (soms ook GT G40, G-40 of G genoemd). Onder de kap een 1,3-liter benzine met een 'G-lader' supercharger die een inlaatdiameter had van 40 mm. Waarbij meteen ook de naam verklaard is. Het torretje was in de Polo goed voor 116 pk en een sprintje naar de honderd in 8,1 seconden. Stevigere remmen vooraan zorgden voor de stopkracht terwijl er uiterlijk enkel sprake was van 13-duims zilveren velgen en wat subtiele badges.


2: Ford Focus RS (1st gen)

ford-focus_rs_mk1

Een gifgroen kleurtje, een heerlijke 2,5-liter vijfcilinder met +300 pk en een joekel van een spoiler op het dak... het zijn dingen die de eerste generatie Focus RS allemaal niet heeft. Zijn opvolger wel, en we begrijpen dan ook de aantrek voor die in-your-face-machine. De eerste Focus RS is er echter ééntje voor de connaisseur. Onder de kap een 2.0-liter viercilinder met turbo die 215 pk en 310 Nm naar de voorwielen stuurt. Daarnaast beschikt hij over alles dat je nodig hebt in het leven; een mechanisch differentieel, Sachs dempers, Brembo remmen en zitmeubilair van Sparco.


3: Nissan Sunny GTI-R

Nissan-Sunny-GTIR

Dus jij vindt dat Nissan tegenwoordig compleet loca gaat met al die Nismo-producten? Kijk dan maar eens goed naar deze Sunny GTI-R. Een saaie, betaalbare hatchback voor grootmoeder die plots over 220 pk en 280 Nm beschikte dankzij een 2-liter viercilinder met Garrett-turbo die de vier wielen aandrijft. Topsnelheid? 232 km/u. Een sprintje naar de honderd? In zo'n 5 seconden. En net zoals de Nismo's van nu verborg de GTI-R zijn prestaties niet. Want de gigantische taartschep achterop en de luchtsleuven op de motorkap deden geen twijfel bestaan; dit is een gemeen karretje.


4: Citroën Saxo San Remo

De zeldzaamste van het groepje en ook ééntje waar je veel geruchten maar weinig informatie over kan vinden. Zo zouden er maar tien gemaakt zijn van deze San Remo door het Britse LAD Motorsport en behielden ze hun garantie van Citroën. Motorisch is er spraken van een opgepompte 1.6-liter benzine met 160 pk, al zou het reëel maar over 140 pk gaan. Uiterlijk lijkt het een creatie van de tuner om de hoek met de lage ophanging en spoiler op het dak. Laat je echter niet misleiden, dit is een serieuze zeldzaamheid.


5: Alfa Romeo 147 GTA

alfa-romeo_147_gt

Alfa mag tegenwoordig dan nog maar een schim zijn van wat het ooit was, het wist tot enkele jaren geleden nog van de pot gerukte wagens te construeren. Neem nu deze 147 GTA. De heren bij Alfa, Italianen zoals ze zijn, opteerden niet voor een miezerige viercilinder in het vooronder, wel voor een knoert van een 3.2-liter V6 vanuit de 156 sedan. Die was in de 147 GTA goed voor 250 pk, 300 Nm en een sprintje naar de honderd in 6,9 seconden. O ja, en bandenrook, heel veel bandenrook, want eigenlijk was de motor te veel voor het chassis en de ophanging. Maar dat maakt hem net zo lollig en temperamentvol.


6: Honda Civic Type R 30th Anniversary Special Edition

2002-honda-civic-type-r

De 2de generatie Civic Type R heeft een kast vol prijzen staan, echter is de 30th Anniversary Special Edition de spreekwoordelijke kers op de taart. Japan kreeg namelijk een veel extremere Type R dan wij Europeanen en deze variant maakte dat gemis een beetje goed. Krachtbron van dienst was nog steeds een hoogtoerige VTEC-motor met 200 pk. Technisch waren er zelfs geen verschillen met het reguliere model. Wat kreeg je dan wel? Een heerlijk rood interieur met kuipstoeltjes van Recaro en een lederen MOMO-stuurtje. Soms zit het hem in de details...


7: Volkswagen Lupo GTI

Volkswagen-Lupo-GTI

Voor er sprake was van de luidruchtige Abarth 500 hadden ze bij Volkswagen eigenlijk de ultieme kleine Hot Hatch. Toegeven, de Lupo GTI was eigenlijk ook luidruchtig maar vooral geweldig fijn om te rijden. Om het gewicht laag te krijgen werd in de carrosserie gebruik gemaakt van aluminium onderdelen die ze leenden van de Lupo 3L, de zuinigheidskoning van VW. Een 1.6 benzine met 125 pk zorgde voor de oomph terwijl geventileerde schijven rondom zorgend voor stopkracht. Uiterlijk trouwens een enorm expressief baasje met de uitlaat in het midden. Moeders mooiste? Niet echt.


8: Renault Clio 182 Trophy

Bij Renault hebben ze nogal de neiging om té sportieve modellen te creëren voor de openbare weg. Neem nu de huidige Mégane R.S. Trophy 275. De reguliere Mégane R.S. is al knijterhard, maar bij de Trophy 275 vallen je vullingen er gewoon uit. Denk echter niet dat dit de eerste keer is voor Renault. Nee, de Clio kreeg enkele jaren geleden ook al de Trophy-behandeling. Het resultaat was 182 pk op de voorwielen en volgens velen de beste Hot Hatch ooit gemaakt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
audi04 15:48
afbeelding van audi04

Een die ik mis in dat lijstje was zo de ford fiesta RS van ik meen van vooraan de jaren 90. Super zeldzaam en echt een beest in die tijd. In mijn kinderjaren had mijn nonkel die wagen en ondanks ik superjong was zal ik de gift van die wagen nooit vergeten.

Ivo 01:00
afbeelding van Ivo

Mijn zwager heeft een mooie fiesta rs turbo te koop staan...

Adriaan 09:38
afbeelding van Adriaan

De toyota starlet gt turbo blijft toch mijn favoriete "vergeten" hot hatch :)

Bjorn Willaert 12:05
afbeelding van Bjorn Willaert

Ipv de Clio Trophy lijkt mij de Ragnotti nog zeldzamer: slechts 300 exemplaren van...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws