Vraag: Hoeveel pk heb je nodig om mee te kunnen in het verkeer?

horse_drawn_us_mail_car

Natuurlijk willen we allemaal tienmiljoenmiljard pk's in het vooronder en lange lege wegen. De realiteit is natuurlijk totaal anders. Daarom willen we wel eens weten: hoeveel pk heb je tegenwoordig nodig om vlot mee te kunnen in het verkeer volgens jullie?

We geven het toe, als autojournalist word je wat verwend. Want het merendeel van de tijd rijden we met relatief stevig gerief rond. Echter heb je in de realiteit geen +300 pk nodig in je BMW. Daarom willen we wel eens weten hoeveel pk dat jullie 'genoeg' vinden.

En we weten ook wel dat het moeilijk om te bepalen is. Een Range Rover heeft met zijn 2 ton natuurlijk iets meer pit nodig dan een Citroën C1. Toch heeft iedereen wel een pk-range in zijn gedachten. Daarom volgende vraag:

Hoeveel pk heb je nodig om mee te kunnen in het verkeer tegenwoordig?

Laatst gepubliceerd

Reacties (26)

Plaats een reactie
Waxweazel 15:20
afbeelding van Waxweazel

Definieer "verkeer" ...
Stadsverkeer, autosnelweg (of auto-fille-weg), landelijke weg ...

Alles hangt af van gewicht/pk verhouden en misschien nog veel belangrijker: de versnellingsbak !
5-6-7-8 versnellingen met hetzelfde aantal pk/koppel geeft totaal ander resultaat.

Met andere woorden, specificeer jullie vraag iets duidelijker aub :p

Yvesw 15:37
afbeelding van Yvesw

Goh, ik zie in wagens als een BMW 1 Reeks tot 5 Reeks 120 pk als 'voldoende'. Ongeacht waar je er mij rijdt :-p

Waxweazel 17:09
afbeelding van Waxweazel

En wat dan met de electrische wagens .. ? :p
relatief weinig pk, maar een berg koppel vanaf 0 toeren.

Patat 16:36
afbeelding van Patat

In een dichtbevolkt land als Belgie met de langste files van Europa rond steden als BXL en A'pen, daarbuiten steeds meer zone 30's en 70 km/u als norm op gewestwegen, flitspalen die als kool uit de grond schieten, trajectcontroles,... zal 90 DIN PK al veel meer dan genoeg zijn zeker. In een normaal land zou de cavalerie van mijn 918 Spyder wel tot zijn recht komen. Is dus een aardrijkskunde vraag !

Koen De Beer 16:54
afbeelding van Koen De Beer

kg/pk zegt inderdaad veel meer dan enkel pk's of koppel. Met 120pk in een BMW 5 reeks kan je vlot mee in het verkeer, steek diezelfde 120pk in een Lotus Super Seven en je hebt een raket op wielen. Enkele jaren geleden de Skoda Octavia als firmawagen gereden, eerst de 1.9 tdi, daarna de 1.6 tpi, beiden met 115pk. Omdat er meer koppel beschikbaar is bij een lager toerental in een diesel dan in een benzinemotor, was die 115pk voor de diesel zeker voldoende, in de benzine had ik steeds het gevoel 'tekort' te komen.
Samengevat: voor mij is 120pk voldoende in een (turbo)diesel [bestaat een gewone diesel eigenlijk nog??] of kleine benzine, maar geef me in een grotere benzine toch ook maar die turbo, al was het alleen al maar voor het gevoel...

Glenn 17:15
afbeelding van Glenn

De 115pk in onze 1.6tdci vind ik maar nipt, maar dat heeft meer te maken met de gigantisch lange versnellingsbakverhoudingen waardoor de motor constant de nek wordt omgewrongen. De 116pk in mijn 318i die ik 16 jaar geleden had waren voldoende dankzij een fatsoenlijke versnellingsbakspreiding. Op papier wegen beide auto's hetzelfde en heeft de diesel 100nm meer koppel lager in toeren, go figure ...

Een 2.0l met ongeveer 150pk vind ik persoonlijk wel relax rijden.

marksken 17:30
afbeelding van marksken

De ene 90pk is de andere niet. Met sommige onder hen is het elke keer nagelbijten om de vrachtwagen niet te hinderen als je de snelweg opkomt

Lorre 20:22
afbeelding van Lorre

Mijn wagen heeft er 184. Meer dan genoeg om vlot maneuvers uit te voeren zoals de iets minder vaardige/wegcode kennende chauffeurs te oversteken.
Maar ik denk dat ik voor veel mensen spreek, dat een beetje meer altijd welkom is.

Techno Patat 20:37
afbeelding van Techno Patat

250 pk hier en ik zou toch niet meer minderen ze :P! M'n vriendin haar fiesta heeft er 64 stuks en daarmee kan ik ook mee met het gewone verkeer. Maar eventjes snel inhalen (en altijd wat reserve hebben voor geval van...) lukt daar niet mee, laat staan vlot de snelweg opkomen :D!

moppie 21:47
afbeelding van moppie

1pk en 2nm per 10kg gewicht indien het normale auto is.

MB 08:20
afbeelding van MB

Mijn MB 200D heeft er 60 en dat gaat prima, niks mis mee. Zowel in de spits op de ring als op een lege autostade. En je wordt er nog rustig van ook.

Mesoerrie 16:46
afbeelding van Mesoerrie

Inderdaad, gewoon chill van A naar B.
Ik heb er 88 beschikbaar voor 1800kg. Rij op de autostrade altijd rond de 110. Bij het inhalen even doortrekken naar 120. Neemt niet weg dat het er gerust wat meer mogen zijn, maar als je een beetje verkeersinzicht hebt en durft door te trekken ga je niemand hinderen.

Elisabeth 21:56
afbeelding van Elisabeth

Mijn mb 408 heeft er ook 60 kennelijk, te weinig vind ik, maar vandaag las ik in Dubbellucht dat er in een 406 een 72 pk-motor gezet werd, dus misschien in mijn camper ook wel!

Vish 11:41
afbeelding van Vish

Gevaarlijke discussie.
"Om mee te kunnen" is onze Lancia met 60pk (voor krap 900kg) gerust voldoende. Bij lichten op autowegen moet ik even doortrekken tot 4,5k toeren ja, en ik zal nooit eerst zijn. Maar een beetje aandachtig rijden en af en toe wat doortrekken is voldoende om overal in te kunnen voegen en niemand voor de voeten te rijden. Ik weet niet precies hoe het komt, maar deze voelt lekker vlot aan voor hetgeen er op papier staat.

Meestal rijd ik wel met een Ford met 163 pk diesel. Dat ding rijdt de snelheid die je wilt , de moment dat je het bedenkt. Is natuurlijk ook fijn. Maar ik ik zal niet zeuren wanneer ik terug in mijn vrouw haar wagentje stap met minder dan de helft pk's :)

UNSTABLE_CARPORT 19:16
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Onze laguna coupé heeft 150 pk. Perfect voor de snelweg om in te halen en de opritten. Zalig cruisen! De megane heeft een diesel met 110 pk. Het gaat nog altijd goed vooruit, maar de schwung is weg. En dan mis ik de laguna. Verwend is idd het juiste woord!

Yeelen 19:44
afbeelding van Yeelen

Om mee te komen is rond de 100pk eigenlijk al genoeg. Voor mijn studentenjob rij ik met Ibiza's (75pk) en soms een Yaris (85pk), en daarin kan je eigenlijk al mee. Veel meer plankgas dan ik doe/moet doen met de Saab (150pk), maar het gaat wel.
Maar euh, rond de 200 heeft wel mijn voorkeur :D

Hayes 20:21
afbeelding van Hayes

"Om mee te kunnen..." Is inderdaad heel subjectief. Ons tweede autootje is een Peugeot 206 met 60 pk. Dat is voldoende. Dient enkel voor 40km per dag woon-werk verkeer.

Ik doe er zelden autosnelweg mee, maar zelfs dat lukt. Maar dan kan je niet wat men pleegt te noemen "sportief rijden" natuurlijk.

Pietje 16:17
afbeelding van Pietje

100pk en je rijdt al de hele tijd plankgas

jvc 21:01
afbeelding van jvc

Hoeveel din pk gebruik je effectief.
Is mijn motor koud, dan ga ik maar tot 2000 rpm, daar heb ik 340 nm (x 2000 = 680 000/9554 = 71.17 kilowatt. Dan zit ik in stad, méér dan 125 pk (2500 rpm) met een gewicht van 1650 kg (ik, vloeistoffen en auto incluis) heb ik niet nodig, in 2de, 3de, 4de, in 5de en 6 de rijd ik buiten stad.
Autosnelweg : 2800 rpm, heb ik 140 din pk op de krukas, rijd ik 128 op de teller, met 3000 rpm x350 nm : 150 pk dus, rijd ik 140 op de teller (Nederland, Frankrijk) en ben ik nog niet geflitst. Dus méér heb IK niet nodig effectief. Polen mag ik 140, correctie 150 op de teller 3200 rpm, 160 pk op de krukas.
Voor iedere auto is dat anders, afhankelijk van bakverhoudingen, mijn model bestaat ook met 5 versnellingen en 140 pk, 170 pk, 180 pk, 210 pk, 250 pk, en met 6 versnellingen mijn 260 pk en ook met 300 pk, dus je weet waarschijnlijk al welke auto dit is. Het is de sedanversie.
Vraag is, hoeveel keer heb ik de volle 260 pk nodig... eigenlijk nooit, maar tussen 2100 en 5100 rpm heb ik 350 nm met mijn 2401 cc 5 cilinder, en dat vind ik een goede 'beschikbaarheid' voor dat gewicht.

Tom S. 16:03
afbeelding van Tom S.

V70R?

IvanB 23:05
afbeelding van IvanB

Ik vind dit eigenlijk een beetje een verkeerde vraag. Neem een formule 1 wagen: bijna 1000 pk.....kan je voor geen meter mee in het verkeer. Na vijf rode lichten slaat ofwel de motor af of rookt de koppeling op.
Pk is vermogen.....Joule/s. Vermogen is als ik mij goed herinner P=TXN. Koppel maal toerental.
De vraag is hoe wil men rijden? Veel schakelen, veel verbruiken dan is een lager koppel en een hoogtoerige motor met goede versnellingen wel fun. Verbruikt men liever wat minder, minder schakelen, dan is een hoog koppel aangewezen.
Aangezien de meeste motoren een trade off zijn tussen de verschillende factoren: milieu, verbruik, bouwkost krijgt men niet echt optimaal werkende motoren.
Voor mijn Transporter t4 zou de huidige 5 cilinder met een vlakke koppelcurve van 500 Nm, tussen 1500 en 2300 toeren , gekoppeld aan een een 6 bak ideaal zijn. Dit zou neerkomen op ongeveer 120 a 150 pk. Met meer dan voldoende versnelling van 0 tot 120 km/h en toch weinig verbruik. In theorie zou dat een 6 a 7 liter diesel moeten kunnen zijn. De t4 weegt nu 2 ton, mezelf inbegrepen.
Vroeger had ik enorm veel lol met mijn fiesta 1.4S. Slechts 85 pk....maar veeel Nm. Sleuren!
En dan die super goede crossflow motoren van ford vroeger...zoals in de escort Mk2. 1200 cc, 55 pk....maar koppel onderin!!!!!!
Ik heb nu een golf als firmawagen, zogezegd 110pk. Maar het het koppel is slechts echt beschikbaar in een beperkt laag toerental. Vaak houd hij zich percies in. Milieu brol......en nee geen sjoemelsoftware. Waar is de tijd van de V6 2.0l....

marco 21:10
afbeelding van marco

eigenlijk zit je al goed rond de 80-90 pk's met en gewone auto natuurlijk as je begint met jeeps en dergelijke zal je meer rond de 115-125 ofzo gaan moeten zitten vanwege het gewicht.
maar uiteindelijk heb je zelfs geen 200pk nodig of meer want je kan toch nie volledig plankgas gaan want er is altijd wel verkeer waarmee je rekening moet houden. ik heb en turbo in mijn seat 1.2 en da's veel fijner gewoon omdat je rap kan optrekken maar je hoeft helemaal niet rap te rijden. tenslotte max snelheid is toch maar 120km/u dus daar kan elke auto tegenwoordig tegen of zelfs over . dus kzou zeggen rond de 90pk's is al meer als goed genoeg hoor. ik ga liever persoonlijk voor acceleratie dan snelheid/u

jelle DR 09:41
afbeelding van jelle DR

Wij hebben een 90 pk en kunnen vrij vlot mee, toch ondervinden we op bepaalde stukken weg dat het eigenlijk krap wordt bij het inhalen van een lange vrachtwagen. Zeker op stukken waar de snelheden beperkt zijn. Als de vrachtwagen bv. 60km rijdt en de toegelaten snelheid hoger ligt, dan hadden we toch liever wat meer pk gehad in onze wagen.

We gebruiken soms nog een andere wagen die voorzien is van 74pk en die is dan weer minder geschikt. Deels omdat de motor vrij tam gereden. (wagen is niet van ons)
Maar deze gebruiken we echt als we een tweede wagen nodig hebben. Anders rijden we er beiden sowieso niet graag mee.

Koppel mag ook naar omhoog, dus onze volgende wagen wordt zeker uitgerust met een beter vermogen. Afhankelijk van de wagen (gewicht, aandrijving, brandstof) zal het waarschijnlijk 130-140 pk worden. Dat lijkt ons dan weer meer dan voldoende voor bij ons.

Eigen Kweek 00:48
afbeelding van Eigen Kweek

Mijn vorige auto was een Peugeot 307 2.0 Hdi die ik nieuw had gekocht in 2001. Hij had 90 pk. Ik heb vaak spijt gehad van deze motorkeuze, naar mijn gevoel had deze auto altijd minstens 20 pk te weinig. Ik begon er soms niet aan om een tractor voorbij te steken: je duwt het gaspedaal vol in en er gebeurt niets, geen acceleratie, terwijl je een tegenligger ziet aankomen. Ook vertrekken aan de rode lichten was een drama: plankgas geven en niet wegkomen, de achterliggers die bumperkleven... voor mijn volgende auto stond dus 20 pk extra op het verlanglijstje. Momenteel rijd ik in een Hyundai i30 1.6 CRDI en die heeft 110 pk. Naar mijn gevoel is dat precies goed, behoorlijk zuinig, altijd genoeg vermogen, geen problemen om een tractor in te halen.... ik ben er dik tevreden over.

PeterV 01:30
afbeelding van PeterV

Ik doe ongeveer 50000 km per jaar met een BMW 320d. Daar heb je een sportweergave waar je het vermogen kan zien. Ik heb dit nog opgenomen. Behalve op de autosnelweg gaat de teller nooit boven de 40 kW ( 55 pk ). Op de autosnelweg heb ik een klein piekvermogen om deze in te voegen 50 à 55 kW ( 75 pk ). Meer heb je echt niet nodig.
Dertig jaar geleden hadden de auto's zelden meer dan 75 pk en het kon toen ook.

Ed van der Pluijm 10:39
afbeelding van Ed van der Pluijm

Ik heb 75 pk bij een gewicht van 950 kg en kan daarmee prima meekomen met het verkeer. De topsnelheid is niet heel hoog, 160 km/uur. De acceleratie is echter zeker voldoende zonder te hoeven doortrekken tot boven de 3500 tot 4000 t/m. Meestal kom ik niet boven de 3000 t/m en kan dan prima mee met de overige verkeersdeelnemers.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws