Vraag: Zien jullie een auto als een investering?

vraag-investering

De Polo R WRC die hier gisteren voorbijkwam zette ons aan het denken: wanneer weet je dat je een goede investering doet met een wagen?

We schrijven maar al te graag over klassieke Ferrari's en Fords GT die bij veilingshuizen de deur uitvliegen voor een paar miljoen. In de realiteit verliest een wagen echter meestal zijn waarde. Maar wanneer weet je nu dat je winst gaat maken met een wagen?

Neem nu die Polo R WRC. Volkswagen heeft er maar 2.500 van gemaakt en met de 2.0-liter TSI van de Golf GTI is het stukje unieker dan een Porsche met een andere badge op. Toch verliest het karretje sneller haar waarde dan een Britse tiener tijdens een nachtje stappen op vrijdagavond. Daarnaast kan je de BMW i8 zetten. Natuurlijk is het een exclusieve wagen, maar niet 'als ik nu wil kan ik er geen meer bestellen'-exclusief zoals de Polo. Toch Wist een Brit zijn exemplaar na een korte tijd te verkopen met een meerprijs van zo'n 50%.

We snappen er dus eigenlijk geen snars van wanneer een nieuwe wagen nu wel of niet een goede investering is. Al kan je jezelf de vraag stellen waarom een wagen een investering moet zijn, zelfs al is het een speciale editie of model met een beperkte oplage. Daarom zijn we wel eens benieuwd naar jullie mening.

Zien jullie een auto als een investering?
en
Welke gloednieuwe wagen lijkt jullie ooit veel geld op te gaan brengen?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 9 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Yannick 12:29
afbeelding van Yannick

Investeringen? enkel de iets uniekere oude dingen voor normale budgetten zoals een Z3 (M)Coupé is op zijn minst waardevast en een goede investering denk ik.

Een nieuw model? Gelimiteerde versies van Porsche voor zover die bestaan. die Sports Classic was ook een toppertje maar zelfs die gaat goedkoper weg dan zijn nieuwprijs nu...

DasHaus 13:25
afbeelding van DasHaus

Ik heb grote vragen bij het toekomstpotentieel als 'gouwe ouwe' van de huidige wagens. De huidige oldtimers zijn mechanisch. Je kan dat bij wijze van spreken herstellen met een hamer en een schroevendraaier.
Een moderne Ferrari is eigenlijk een computerlab op wielen. Zal die elektronica binnen 40 jaar de tand des tijds hebben doorstaan? Ik betwijfel het ten zeerste.

Adriaan 13:42
afbeelding van Adriaan

Denk ik ook, ik verwacht nog maar weinig auto's van vandaag die echte klassiekers gaan worden, daarvoor zijn ze te tijdelijk, te modegevoelig, te goedkoop gemaakt...

Ik zie maar twee mogelijke investeringen voor auto's, ofwel koop je als eerste een lambo of ferrari, full option, en verkoop je die de dag dat je die binnen krijgt, zodat de ongeduldigen er direct mee kunnen rondrijden.

Ofwel koop je een tweede hands auto van 250euro, verzeker je die en zorg je ervoor dat je nummerplaten hebt, en na 6 maanden ga je naar een garage en kijk je welke inruilpremie je krijgt. Bij volkswagen is dat nu ong 1700euro, dan heb je toch al gauw 1000 euro winst gemaakt zonder veel moeite te doen.

Kenny 21:29
afbeelding van Kenny

Oldtimers zullen volgens mij altijd blijven bestaan, zij het in mindere mate. De focus bij het onderhoud/restauratie zal doorgaans niet meer op de mechanica liggen, maar eerder op de elektronica. Dat wordt meteen een pak duurder gezien die onderdelen relatief snel uit productie gaan.
Anderzijds begint het ras dat nog deftig met een hamer en een schroevendraaier overweg kan uit te sterven (ik ben een goed voorbeeld :-) ).

Rob 15:20
afbeelding van Rob

Oi, toekomstige klassiekers, ik heb geen idee....
Misschien de Defender als die uit productie genomen wordt? Maarja, dat is eigenlijk al een klassiekertje ;-)

Schiet me nu wel iets te binnen: Spykers. Zouden die in de verre toekomst geveild gaan worden voor astronomische bedragen? Lijkt mij niet ondenkbaar.

Adriaan 15:27
afbeelding van Adriaan

Ik vrees ervoor, de defender is in te grote aantallen verkocht, en spyker heeft nooit echt het mythische niveau van bv koenigsegg kunnen behalen.
Dat gaat gewoon de zoveelste auto zijn met excentriek vormgeving van een kleine fabrikant die over de kop gegaan is. Zo zijn er spijtig genoeg veel...
En geef toe, kwa vormgeving komt geen enkele spyker nog maar in de buurt van bv jaguar e type, mercedes 300sl of bmw 507.

Rob 22:17
afbeelding van Rob

Van de Defender zijn er inderdaad ongeveer een miljoenmiljard gemaakt. Neemt niet weg dat het cultwagen is. En cultwagens worden op den duur geld waard. Misschien niet zoveel als een Ferrari, maar probeer maar eens een nette stock Golf I, Escort Mk1 of Ascono B te scoren. Gaat je ondertussen aardig in de papieren lopen. Maar je hebt gelijk, een klassieker als een E-type gaat het niet worden.

En betreft de Spykers; tuurlijk, de schoonheid van de wagens die jij opnoemt gaan ze nooit evenaren. Maar wat mij betreft is Spyker niet zomaar de zoveelste excentrieke autobouwer. Ze zijn met niks te vergelijken. En voor een destijds beginnende autobouwer zijn ze bijzonder netjes in elkaar geschroefd. We zullen zie wat ze over 20 jaar doen ;-)

En over de BMW 507, is de moderne versie (BMW Z8) niet een potentiële klassieker? Volgens mij gaan de vraagprijzen van die dingen nu al door het plafond heen...

Kenny 21:35
afbeelding van Kenny

Met een wagen kopen als investering is niks mis, maar ik zou het in veel gevallen toch zonde vinden. Met zo'n investering rondrijden is nl. niet zo slim :-).

Persoonlijk zou ik voor iets gaan dat nu relatief betaalbaar is, en waarvan je weet dat er over pakweg 15 jaar amper nog degelijke exemplaren overschieten. Een RS3 bv? Van zo'n wagens weet je gewoon dat de helft van de verkochte wagens over enkele jaren is afgetrapt, en nog een kwart kleeft ergens tegen een vangrail of een muur :-). Die wagens maken zichzelf wel uniek. De vraag is dan nog maar of je er zelf zorg voor kan dragen... :-)

Glenn 12:37
afbeelding van Glenn

Is niks voor mij, zou er teveel mee rijden waardoor dat ding geen drol meer waard is.
Trouwens oude, krachtige en exclusieve wagens zijn meestal niet goedkoop in onderhoud. En aangezien die dingen ook niet zacht behandeld worden, kun je je al afvragen hoe betrouwbaar dat gaat zijn op oudere leeftijd.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws