Column YW: Het Belgische autosalon is even opwindend als de rechterteennagel van Frieda Van Wijck

banner_1

Als ik mijn verwaarloosde hangkalender in het toilet er op na ga zijn we momenteel midden januari. Een jaarlijks terugkerend tijdstip met twee zekerheden in mijn leven; het Brusselse Autosalon is in volle vaart en mijn lip is gezegend met een koortsblaas. Al ben ik al lang niet meer zeker welke van de twee ik nu het spannendste vind.

Autosalons zijn die hoogtepunten in het jaar waarop Autofans zich volop kunnen vergapen aan al het lekkers dat er in de automotive wereld uit komt. Toch schort er wat aan het Brusselse salon. En het is dringend tijd om daar verandering in te brengen. Om te beginnen kan je er geen twee dagen spenderen. En dat ligt niet aan de relatief bescheiden afmetingen van het salon. De show in Genève is bijvoorbeeld even groot als het gemiddelde pashokje in de H&M, toch zou je daar een weekje kunnen vertoeven. Nee, het Belgische autosalon kampt met een tekort aan seksappeal.

Dat... en slechte timing.

Ga er maar eens onze website op na. Elk jaar geven ze in Detroit enkele dagen voor het salon van Brussel het startschot voor de NAIAS. Een autosalon dat zou moeten falen door haar van de pot gerukte naam, maar kan rekenen op de Amerikaanse constructeurs. Dit jaar stond er bijvoorbeeld de nieuwe Ford GT, de Shelby GT350R, de Acura NSX en de tweede generatie van de Chevrolet Volt. Ook den Duits pakt graag uit met primeurs in Detroit. Denk maar aan de Mercedes-AMG GLE 63 S Coupe en de Porsche 911 Targa 4 GTS. Je hoort het, genoeg kwijlmateriaal om ons enkele weken zoet te houden.

Daarom slaken we ook een gezamenlijke meh als enkele dagen later hier in Brussel het autosalon de deuren opent. Want én dat salon én ons land is niet interessant genoeg voor de meeste merken. Logisch ook, want buiten de Belgische media en een verdwaalde Fransman komt de Heizel nergens in de spotlight. De 'primeurs' zijn dan ook navenant. Een facelift van de Audi A1, Citroën C4 en Hyundai i30... Jups, even wild als magere melk.

Een autosalon moet Rock-'n-Roll zijn, een rollercoaster van luide muziek, vette stands en onverwachte primeurs die je om de oren vliegen. Zo staat Genève van enkele jaren geleden nog in mijn geheugen gegrift. Mijn té dure chocoladebroodje was nog niet afgekoeld of Ferrari had een LaFerrari, McLaren een P1, Porsche een 918 Spyder en Lamborghini een Veneno vanonder het doek gehaald. Echt, ik was sinds de lancering van Matt Hoffman's Pro BMX 2 voor de Playstation 2 niet meer zo opgewonden geweest. Brussel van dit jaar kan je eerder vergelijken met de lancering van Rambo: The Video Game. En moest je het gamenieuws niet volgen, de reviews daarvan zijn niet zo positief.

Gelukkig is er toch één lichtpunt aan heel het Autosalon. En dat puntje vind je gek genoeg bij Suzuki. Inderdaad, het merk dat we alleen nog maar kennen omdat ze zo'n verdomd leuke Swift Sport hebben is zowat de pimp daddy van de Heizel. Bijna letterlijk, want de stand die voor de gelegenheid is omgebouwd tot een western decor loopt over van de schaars geklede cowgirls. En dat staat in schril contrast met de andere grijze stands die moeten voldoen aan de corporate identity van het desbetreffende merk.

Daarom heb ik de oplossing voor de standhouders van het Brusselse autosalon. Ja, de wagens die jullie zullen voorstellen gaan even saai zijn als de rechterteennagel van Frieda Van Wijck. Maar dat houdt jullie niet tegen om er een waanzinnige show rond te maken, toch?

Ik raad ze dan ook aan om eens een kijkje te nemen naar de gamebeurzen over heel de wereld. Daar lanceren ze een nieuwe hooisoort voor Farmville met vuurwerk, gemuteerde koeien met vlammenwerpers en een monstertruck die een salto doet over een berg van TNT, asbestplaten en een standbeeld van Kim Jong-un. Puur op papier al duizend maal interessanter dan een CEO die strak in het pak en met een ellenlange speech over ecologie het doek haalt van een auto die je al een paar weken terug hebt gezien via het persbericht. Een tactiek die ze bij Suzuki al wat lijken door te hebben, want ik zou bijlange niet weten welke wagens daar op de stand stonden, maar ik heb er wel het meeste lol gehad.

Nu de andere merken nog overtuigen en het salon verhuizen naar een andere datum... Midden juni past me alvast, want dan heb ik meestal geen koortsblaasje op mijn lip.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
DasHaus 13:47
afbeelding van DasHaus

Het autosalon van Brussel is vrij uniek, omdat het nog een verkoopsalon is. Het doelpubliek is vooral de brave huisvader en de middenkadermanager die eens een kijkje komt nemen naar zijn toekomstig spaardieseltje. 98 procent van de bezoekers heeft eigenlijk geen boodschap aan een half miljoen kostende supercar die van voorafaan is uitverkocht.

Persoonlijk vind ik daar niets mis mee. Ik vind het nog steeds leuker om in de nieuwe Mazda of Volkswagen daadwerkelijk eens achter het stuur te gaan zitten, dan als een soort van gluurder een glimp proberen op te vangen van een ruimteschip met racestrepen dat, afgeschermd door een glazen muurtje en een safety zone van 20 meter op een platform staat te draaien.

Yvesw 14:07
afbeelding van Yvesw

Klopt. Maar er is een groot verschil tussen een grijze stand waar auto's op staan en een leutige /toffe / frisse stand. Suzuki toont dit jaar aan dat dat laatste ook best kan. En daarom hoeven de wagens niet achter een glazen muurtje te staan. Het salon moet een feest zijn, of het nu supercars of goedkope gebakjes zijn :-)

Sven 15:49
afbeelding van Sven

vergis je niet hoor, de stands die wij op de persdag in Genève te zien krijgen, verschillen dag en nacht van die die het publiek uiteindelijk te zien krijgt. Een stand van pakweg VW of Peugeot met een prototype prominent aanwezig op de persdagen, verandert in een stand met al hun modellen en daarbij ook het prototype op de publieksdagen. Uit onze foto's lijkt het dat er enkel knallers staan, maar aan het eind van de tweede persdag zijn ze de stands al 'normaler' aan het maken. (soms is er zelfs verschil tussen persdag en VIP-avond of professionelendag)

Het verschil is dat merken als Pagani en Ferrari er ook uitpakken, naast de gewone merken.

Wim 15:32
afbeelding van Wim

Na de RAI van 2009 hebben wij echt topstands, puur door de verkoopssalon status, in NL zijn ze jaloers op zo'n beurs. Ik snap je punt, maar verbetering verwacht ik niet direct. Ik denk dat de meesten al blij zijn dat ze nog bestaat, wij zijn natuurlijk verwend met beurzen en voor de gem. bezoeker is dit wss top :)

Yvesw 16:09
afbeelding van Yvesw

Dat het Belgische salon een 'verkoopsalon' is, is ook en soort van dubbeltje op twee kanten. Het is niet dat mensen massaal auto's kopen door naar het salon te gaan. Mensen kopen massaal wagens deze maand omdat merken met solden smijten. Ongeacht of dat salon er nu is of niet.

Het is een soort van: 'We kopen onze wagen nu omdat het de salonmaand is.' Maar een ticket van 7 euro kan er meestal niet vanaf. Dan schort er ergens iets...

Wim 16:34
afbeelding van Wim

"Ongeacht of dat salon er nu is of niet." Moesten er gewoon "Soldenmaanden" van worden gemaakt, ik denk niet dat je dezelfde verkoop gaat zien. Ik hoor toch dat veel mensen gebruik maken van de kans om te vergelijken, even in alle modellen plaatsnemen trekt mensen aan. Als ze dan gratis tickets van de dealer krijgen om hun te overtuigen dat lijkt me normaal, het is immers een top marketingsvent, daar is niets geheim aan en er is niets mis mee.

DasHaus 16:39
afbeelding van DasHaus

Als je naar de bezoekersaantallen kijkt, kan je trouwens moeilijk stellen dat er iets mis is met 'ons' autosalon. Vorig jaar lokte het 583 000 bezoekers, de laatste personenwageneditie van de IAA Frankfurt (2013) 900 000. Dan presteert Brussel toch niet slecht voor een markt die 8 keer kleiner is dan de Duitse.

Mesoerrie 16:49
afbeelding van Mesoerrie

Ik vind er persoonlijk niets mis mee. Ik ga naar het salon om de auto's, motoren en camions te bekijken en vergelijken, info verzamelen,... zoals Wim zegt; niet om een showspektakel te verwachten. Premières zijn wel leuk, maar als normale mens krioelt het rond die bepaalde auto dan van het volk. Als je dan moet beginnen trekken en duwen om een glimp op te vangen, tja dan vind ik er persoonlijk ook niet veel aan.
Neemt niet weg dat het een leuke stand is van Suzuki, met mooie dames, maar het hoeft eigenlijk niet voor mij.

Johan 10:33
afbeelding van Johan

Wat een zever van een verwendde wereldvreemde blogger, en mooi weerlegd door een veel matuurder leespubliek. Het autosalon van Brussel kan nauwelijks zijn eigen succes aan, je slentert er aan 2 km/h omdat er zo een massa aan volk is. En ik - en vele hardwerkende Vlamingen - koop niet van een merk dat zijn geld vergooid aan monstertrucks, topmodellen en al die andere decadente rotzooi waar enkel de superrijken aan verdienen. Want dan moet ik alleen langer werken voor ik aan het stuur van mijn - betaalbare - droomauto zit.

En als jij dan toch je wil vergapen aan super shows: ga naar Dubai, Geneve of Las vegas.

Yannick 14:26
afbeelding van Yannick

Dan heb je de dure luxe persreizen nog niet gezien... Dan koop je zelfs geen Dacia meer als ik uw denkwijze volg. :-)

Sommigen beseffen nog altijd niet dat wanneer je ergens "column" en "Yves Wouters" samen ziet staan dat je dan je blije muts moet opzetten en je'r gewoon moet doorlachen. Dat is namelijk lichtjes de bedoeling.

johan 15:45
afbeelding van johan

Inderdaad. Ik bedoel vooral dat ik het wel kan waarderen dat het Salon van Brussel vrij bescheiden is qua show. Al dat gedoe wordt toch enkel door ons gewone consumenten betaald. Het is juist super dat het Salon van Brussel vooral zich richt op de consument en een keer niet op de verwende snotapen die gratis wervelende shows en pita broodjes willen.

Quin 16:06
afbeelding van Quin

Je hebt altijd nieuwe bezoekers die het fenomeen "Yves Wouters" niet kennen, natuurlijk :-).

Techno Patat 16:38
afbeelding van Techno Patat

Blijkbaar! En ik schrok er al van dat een bezoeker mijn naam niet kende, en ik ben maar halftijds spammer! Yves is letterlijk een voltijdse Autofans.be spammer :D!

jo 22:41
afbeelding van jo

Ik ben naar het autosalon geweest deze week.
Veel volk, tropisch warm zoals gewoonlijk. Met momenten buiten gaan staan tussen de rokers om wat af te koelen. En bezweet in auto's kruipen zoals de meeste mensen is niet mijn ding.
Wel moet ik toegeven de meeste automerken stands zijn inderdaad heel braaf.
En inderdaad Suzuki waar ik anders nooit naar omkijk heeft mij toch in 2 auto's gelokt.
Echt fun.
Wat meer oempf kan best wel voor mij en wat frisser.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws