Vraag: Wat vinden jullie van hybridewagens?

plug-inhybrid-vraag_01

Ze veroveren in alle stilte het straatbeeld, die hybridewagens. Ongeveer elke zichzelf respecterend merk heeft er wel eentje in haar gamma staan. Hoe staan jullie tegenover hybrides & plug-inhybrides?

Plug-inhybride, hybride, PHEV, HYBRID4, e-tron,... de groene termen vliegen ons tegenwoordig om de oren. Met rede, want het lijkt wel of de auto-industrie heeft de technologie van elektromotoren eindelijk massaal omarmd. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee. In theorie althans.

Er blijft namelijk nog stevig gedebatteerd worden over de groenheid van zo'n hybrides. Over plug-in-varianten bestaat - in theorie - geen twijfel. Je steekt ze in, laad ze op en je kan X-aantal kilometers op batterijen rijden. Gemakkelijk meetbaar. Gewone hybrides zijn nogal afhankelijk van de chauffeur. Want rijd je er mee als een doldwaze, dan zal je bijna continu gebruik maken van de motor. Daarnaast zijn ze stilaan inferieur aan het worden tegenover hun plug-in-broertjes. Of zien we het nu helemaal verkeerd? Daarom wilden wij het wel eens weten:

Hoe staan jullie tegenover hybrides & plug-inhybides? Is er een model dat jullie daadwerkelijk zouden kopen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
markske 15:49
afbeelding van markske

Qua techniek zou ik kiezen voor de PHEV van de outlander.
Hierin is geopteerd om zo goed mogelijk gebruik te maken van die motor die op zijn best is in de gegeven omstandigheid. Bij hoge snelheden is dit blijkbaar nog steeds de ICE. Echter de keuze van de brandstof past niet echt bij het groene aspect, aardgas, E85 of LPG waren een betere keuze geweest. Voor deze laatste zie ik al omvormkits mét motorgarantie verschijnen. Voor mij is de wagen vermoedelijk te groot. Renault met zijn ecolabs zien we stilaan ook in die richting gaan PHEV met een kleine brandstofmotor en sinds laatst heeft een topman van Renault het woord LPG laten vallen.

RoCo 17:42
afbeelding van RoCo

Ga voor full elektrisch, als het hybride moet zijn dan een Kers Systeem.
Geen gigantische batterij, te veel balast. Die de reële verbruikscijfers noch prestaties helpen.

Een andere denkpiste:
Op de huidige generatie hybrides wordt er veelal geopteerd voor elektrische hulp. Draai dit om en je krijgt de voordelen van een elektrische wagen. waaronder betere rij-prestaties door het koppel dat altijd beschikbaar is. De benzinemotor wordt een kleinschalige / mobiele elektriciteitcentrale (lees: generator) die dienst doet als range-extender.
Dieselmotoren zijn echt zuinig als ze een constant toerental kunnen draaien, bij deze configuratie kan dit uitgebuid worden... En als ze dan toch even kan, maak hem lekker stil, dan wordt de overstap voor een full elektric car weer wat kleiner.

Ronald 22:34
afbeelding van Ronald

Elektrisch rijden heeft mij volledig overtuigd. Bij gebrek aan een lichte, perfomante accu met grote actieradius en behoorlijke levensduur lijkt de hybridetechniek nu het beste wat er is. Maar dan met een kleine en lichte accu want het extra gewicht van grotere accus heeft invloed acceleratie, verbruik, bochtsnelheid, massatraagheid enz. Daardoor verbruiken in totale energieverbruik (brandstof + elektriciteit) de plugin hybrides sowieso meer dan een variant met een kleinere hedendaagse accu.
Maar op,langere termijn zal de waterstofcel een kleinere accu van elektriciteit voorzien die dan op zijn beurt de elektromotor van energie voorziet.

Quin 09:31
afbeelding van Quin

Zolang er benzine is en ze verplichten de mensen niet om over te stappen, zie ik zelf geen reden om nu al een hybride/plug-in te kopen.
Hybride-rijders vind ik zoiezo al beetje hypocriet, want daar los je weinig mee op + de plug-ins staan voor de mens die veel kilometers moet doen totaal nog niet op punt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws