Vraag: PK of NM?

hpvsnm

Het is een eeuwig discussiepunt waar ook veel misverstanden over bestaan. Maar wat vinden jullie het belangrijkste, het aantal pk's dat een auto weet op te wekken, of het aantal Nm?

In de wereld van krachtmetingen is PK de coole jongen van de club. Automerken staan dan ook te springen om te roepen hoeveel paardenkracht ze uit hun laatste nieuwe motor hebben weten te puren. Meneer Newtonmeter, die blijft altijd wat op de achtergrond bengelen. Want het is steevast: 'KIJK HOEVEEL PK WE HEBBEN!!! en o ja, dit is het koppelcijfer...'

Alsof Nm ondergeschikt is aan Pk's. Toch bestaat de één dankzij de andere. Maar welke van de twee is nu de belangrijkste volgens jullie. Daarom volgende vraag:
Wat vinden jullie het belangrijkste, een hoog pk-cijfer, of een stevig Nm-getal?

Foto Credit

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Stealth 13:49
afbeelding van Stealth

Een hoog koppel bij een laag toerental is volgens mij in dagelijks verkeer veel belangrijker dan een hoog vermogen bij 6000 t/minuut.

chuwie 14:59
afbeelding van chuwie

Het is belangrijk om een ideale evenwicht te vinden en het doel niet voorbij te schieten. Bv: tank heeft nu eenmaal koppel nodig om vooruit te geraken.. zo kunnen we nog talloze voorbeelden geven.

Techno Patat 15:00
afbeelding van Techno Patat

Ik kijk veel meer naar de powerband! Ik heb 250pk en 500nm in m'n auto. Maar ik heb wel van 2200rpm al minimum 210pk en 500nm koppel en dit helemaal tot 4500 rpm (diesel...)! En daarmee ben ik meestal minstens even snel als gasten met 300pk aan het einde van hun cuve (heb onlangs nog tussensprintjes gedaan met een SQ5 en hij reed enkel bij me weg dankzij z'n DSG, op vermogen zelf allesinds niet!)

Ziptuning en andere grote 'ketens' van tuners zijn daar goed in. Ze geven elk model een record aan pk's, maar dan door gewoon net een het einde van hun curve een ganse piek te 'tunen'. En de mensen zeggen dan: ge voelt het nogal ze dat hij gechipt is, eenmaal die chip in gang schiet...
Dat ze ondertussen den boel 3x rappen verslijten dan bij een deftig afgestelde wagen (zoals BR-performance of Apec of nog wel andere tuners kunnen ze niet snappen want 'ge voelt het niet'!

Maar al bij al zeggen pk's me ook meer omdat ik een slachtoffer ben geworden van de marketingmachines :D! Al ben ik veelal eerder bang geworden. Als je de nieuwste Ferrari's, AMG's of M-power hun Pk-cijfers beziet denk ik niet : whaaoooh, het is eerder: 'slik, dat krijg ik nooit op de weg'!

chuwie 15:03
afbeelding van chuwie

@stealth een Trident Iceni is ideaal voor jou denk ik 950Nm en 'amper' 400Pk dieseltje

Grunt 15:05
afbeelding van Grunt

OK, lets get scientific!
Het zal een beetje lang worden, maar als de verwarring over koppel ergens uitgeklaard kan worden, dan moet het toch bij de Autofans zijn!

Koppel vs vermogen heeft niets met "beter vinden" te maken. Koppel is een factor die het vermogen van een motor bepaalt (berekening: Nm maal omwentelingen per seconde maal 2 maal PI geeft je de Watt. 1kW = 1,36PK)
De absolute waarde van het koppel heeft geen enkel belang. Een auto kan een miljoen Nm hebben en nog niet vooruit te branden zijn. Newtonmeter is een statische kracht, geen vermogen. Het is net zoals gewicht; daar heb je dus niets aan.

Pas als het wordt omgezet in beweging, dan wordt het een vermogen en doet het iets. Zoals een auto voortbewegen...

De versnelling van de auto wordt bepaalt door 3 factoren: het gewicht, het vermogen (PK) en de overbrengingsverhouding (voor het laatste: daarom trekt een auto sneller op in eerste dan in zesde).

Een auto van een ton met een vermogen van 100PK bij een bepaald toerental zal altijd even snel optrekken bij dezelfde overbrengingsverhouding; maakt niet uit of de motor een koppel heeft van 100Nm (en dus 7028opm draait voor zijn 100PK) of een koppel van 300Nm (en dus 2342opm draait). Een trager draaiende motor (bvb een diesel) zal meer koppel hebben, maar ook een langere overbrenging, om toch dezelfde topsnelheid aan te kunnen.

Er moet maar 1 nuance bij: waar wel verschil in zit is dat turbo(-diesel) motoren een bollere koppelcurve hebben. Daardoor zullen dergelijke motoren in het middengebied relatief iets sneller hernemen.

Een voorbeeldje:
Een BMW 320d heeft een maximaal koppel van 380Nm (van 1750-2750) en levert 135kW aan 4000opm. Voor 135kW aan 4000opm moet de motor 322Nm hebben, dat is 85% van het maximum van 380.
Een 320i levert maximaal 270Nm (1250-4000) en dezelfde 135kW maar aan 5000opm. Voor 135kW aan 5000opm heb je 258Nm nodig, dat is 95% van het maximum 270.

Je mag ervan uitgaan dat de 320d een 25% langere overbrengingsverhouding heeft, want die haalt zijn topvermogen bij 4000opm ipv 5000opm voor de 320i.
De even krachtige 320d zal daardoor een goeie 10% sneller hernemen bij middentoeren door zijn bollere koppelkurve. Geen 40% sneller, wat je zou kunnen denken als je gewoon 380Nm vergelijkt met 270...

Stealth 12:24
afbeelding van Stealth

Interessant!

Rebel 15:20
afbeelding van Rebel

Hangt er vanaf wat je met je wagen doet; als je een of meerdere keren per jaar met een caravan op reis gaat is het aantal Nm zeer interessant, of als je dagelijks van het ene rood licht naar het volgende spurt is Nm ook interessant. (maar race nooit tegen elektrische wagens, daar verlies je altijd van) Als je regelmatig aan trackdays deelneemt is het aantal PK interessanter.

Grunt 15:21
afbeelding van Grunt

Technopatat: je hebt geen 500Nm tot aan 4500opm. Want 500Nm bij 4500opm betekent:
500x2xPIx4500/60=235619Watt = 236kW = 320PK. En je zegt zelf dat je 250PK hebt.

En 210PK (=155kW) aan 2200opm betekent dat je 155000*60/2200/PI/2 = 672Nm koppel moet hebben. Dat rijmt niet met de 500Nm max die je meegaf.

Ik wil niet zeuren over wat jouw motor wel of niet doet, maar ik wil duidelijk maken dat er niets magisch is aan koppel. Het is gewoon een stuk van de formule om het vermogen te berekenen. Niets meer, niets minder...

Glenn 20:54
afbeelding van Glenn

Geef de voorkeur aan een blok dat mooi lineair koppel en vermogen opbouwt. Gekoppeld aan fatsoenlijke overbrengingsverhoudingen rijd dit het aangenaamst. Meestal een goede atmosferische motor dus. Helaas steeds zeldzamer te vinden (nieuw toch). Verhelderende uitleg van Grunt trouwens.

Raf 15:59
afbeelding van Raf

Ja. newtonmeter,pk s, toerentallen, diesel of benz, enz, enz,
newton meter is een koppelmoment of een kracht, iets minder dan 1 kg, uitgeoefend aan een vb, moersleutel met een heft van 1m lang.Daarin dus,zit het koppel verscholen a) in de kracht b) in de lengte afstand tussen draaipunt en de plaats waar de kracht inwerkt ( 1m van het draaipunt). Men spreekt pas van pk s wanneer, het element tijd wordt ingebracht. Hoe sneller je deze kracht kan ontwikkelen hoe meer pk er nodig zijn. Die snelheid wordt bij een motor gegenereerd door toerental. Een racewagen kan dus enkel door zijn zeer hoge toeren veel pk s ontwikkelen met een relatief kleine cylinder inhoud of anders gezegd minder nm. Een benzine motor gaat door zn eigenschap van snelle en korte verbranding hogere toeren nodig hebben. Te ervaren bij tijdens het aanzetten, slaat snel af bij te lage toeren. Een dieselverbranding duurt veel langer en gaat dus in verhouding langer druk uitoefenen boven de zuiger en meer koppel hebben. Men noemt daarom een benzine motor een motor met constant volume en een diesel een motor van constante druk.

Gino 13:04
afbeelding van Gino

Pk is hoe hard je de muur raakt.
Nm is hoe ver je de muur met je meeneemt.

Nikolas 14:24
afbeelding van Nikolas

Schitterende vergelijking , made my day.

vanderrijken guy 10:48
afbeelding van vanderrijken guy

rij met honda crv 2.2 diesel met 150pk en 360nm, had eerst honda crv2.0 benzine met 150pk en ongeveer 180nm wanneer ik echter met de caravan weg reed was deze benzine nie krachtig genoeg. de diesel versie heeft daar echter geen problemen mee. MAAR nu komt het ze willen diesels uit het verkeer, welke benzine geeft mij de nodige trekkracht (nm) zonder dat ik me blauw betaal aan taxen en verzekering en het verbruik redelijk blijft ?

Joseph Hermans 07:31
afbeelding van Joseph Hermans

Grunt u heeft helemaal gelijk .Gewicht is zeker ook bepalend een wagen van 1440 kg met 320 pk en 400 nm .Zal sneller zijn indien in beweging als Gelijke met bv:2000 kg. Rev matching is hier ook zeker bepalend voor vlot en snel te rijden op circuit.(zonder kan ook alleen vermogensverlies is groter)en meer slijtage.Bandbreedte en diameter bepalen ook mee.

johny98 08:09
afbeelding van johny98

hallo ik heb en ford focus tdci 90 pk de vraag is ik ga de wagen laten chipen bi br willebroek
naar 120 en koppel 270 nw ga ik het verschil voelen ja of nee anders anuleer ik mijn afspraak graag antwoord aub hier op

Wim 10:32
afbeelding van Wim

Hey Johny, geen stress, dat ga je zeker voelen :)

4g63 12:54
afbeelding van 4g63

Bij een nieuwe wagen geen probleem, bij eentje die al tijdje op de baan is, niet doen. Mechanische (motor)belasting, koeling,... je gaat u een hoop risico's halen voor pakweg 2 á 3s sneller aan honderd te zitten.
Zelf ook willen doen bij vorige na 7 jaar, steeds bovenstaande uitleg gekregen.

andre123 14:18
afbeelding van andre123

wat een nutteloze discutie in een land vol flitspalen trajectcontroles verkeersremmers snelheidsbeperkingen en hoogoplopende snelheidsboetes.

Peggy Eggermont 22:06
afbeelding van Peggy Eggermont

Hallo, we staan op het punt om een auto te kopen, een citroen c4 grand space tourer, Nu 1.6 hdiblue ... 115pk, 300Nm)1750 ...... max toegelaten geremd trekgewicht 1500kg. Kan deze effectief een caravan trekken van 1300kg geladen ??? en ook genoeg power hebben om in de bergen te trekken?? graag asap antwoord, kan via email peggy.eggermont@outlook.be

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws