Vraag: Turbo of atmosferisch?

NA-VS-Turbo

In de eeuwig zoektocht naar minder verbruik en meer prestaties springen merken gretig op de turbo. Het lijkt er zelfs op dat de atmosferische motor met uitsterven is bedreigd. Maar vinden jullie dat zonde?

Buiten enkele uitzonderingen werden de laatste tien jaar de meest performante wagens gespaard van turbo's. Denk maar aan de vorige generatie BMW M3 met brullende V8, de vorige generatie Honda Civic Type-R met hoogtoerige viercilinder en de Ferrari 458 Italia die even Italiaans klinkt als pasta. Drie wagens waarvan de opvolgers, niet geheel onverwachts, beschikken over turbokracht.

Is dat echter erg? Want de turbo's zorgen er voor dat het verbruik dramatisch daalt en de kracht de hoogte in vliegt. Op papier een win-win-situatie. Al kan je opperen dat turbo's wat de charme van motoren afnemen. Maar delen jullie die mening? Daarom volgende vraag:

Waar gaat jullie hart sneller van slaan, een turbomotor of een atmosferisch blok?

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
BertR. 12:12
afbeelding van BertR.

Als we echt elke technologische ontwikkeling in vraag moeten stellen, zouden we onze auto's nog handmatig starten en onze arm uitsteken als we afslaan. :-/
Atmosferisch of niet, als er maar voldoende vermogen beschikbaar is op de juiste momenten.

Techno Patat 12:42
afbeelding van Techno Patat

Mij maakt het weinig uit als het resultaat maar goed is! Wat ik dan weer erger vind is dat MB de 6.2 eruit gooit voor de 5.5 voor 'verbruik'. Maar rij je met de 5.5 goed door pomp je er meer door dan met de 6.2! Enkel op papier niet! Dus halve maatregelen voor betere papiercijfers zijn ergerlijk (de 6.2 is nu misschien een slecht voorbeeld want er waren ook andere redens zoals om makkelijker hogere PK's aan te kunnen.

audi22 12:53
afbeelding van audi22

Natuurlijk atmosferisch. tegenwoordig (spreek uit eigen ervaring) is bij auto's met kleine cilinder inhoud zeker onder de 2 liter en hoog piekvermogen, de gas response niet direct genoeg, ze zijn dan echt afhankelijk van de turbo.
Diesels hebben dat probleem ook ik heb bv een 2.0 met meer dan voldoende vermogen (0-100 rond de 7 sec) maar de gas respons is om van te huilen dan reed ik liever met mijn eerste auto een simpele 1.6 16v die lekker aan het gas hing.

JR 13:26
afbeelding van JR

Beide manieren van voeding hebben prachtmotoren voortgebracht en evengoed minder leuke en/of efficiënte blokken. Het gevoel hangt ook niet enkel af van het feit of ze geblazen zijn of niet, maar al evenveel met slag en boring, mapping, ... Er zijn turboblokken die beter 'aan het gas' hangen dan atmosferische motoren.

Ik denk dat ik momenteel met m'n laatste atmosferische blok rijdt. Een blok in toeren laten klimmen met bijhorend schakelwerk is leuk en de loopcultuur zeer aangenaam. Maar ik ga ook geen traan laten als we onder invloed van CO² en (norm)verbruik moeten overschakelen naar moderne turbo's met hun overvloedig vermogen vanaf lage toeren en steeds kleiner turbogat.

Adriaan 17:14
afbeelding van Adriaan

Ik deel uw mening. Ondanks dat ik eerder een voorliefde heb voor NA motor's maakt het in feite niet veel uit. Beiden kunnen prettig rijden en pure fun zijn.

Grunt 10:10
afbeelding van Grunt

In principe atmosferisch, voor de instant reactie op het gas. Of Supercharged, dat doet hetzelfde. De lineariteit vind ik niet zo belangrijk, een goeie turbo-rush heeft ook zijn charme. Alleen dat wachten...

Maar in de Belgische realiteit ligt dat wel anders. Een 3 liter met drukvoeding levert hetzelfde als een atmosferische 5 liter en is pakken goedkoper. Dus doe mij zo maar eentje...

alfred1234 17:21
afbeelding van alfred1234

Liefst atmosferisch omdat direct ingespoten en turbo benzinemotoren meer kleine fijn stof uitstoten dan gewone en dat deze vanaf volgend jaar in 2018 met de euro 6c norm met een roetfilter moeten worden voorzien om de normuitstoot nog te halen en deze roetfilter zal voor veel meer problemen zorgen dan deze in de dieselmotoren.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws