Column YW: Ik droom van een rechtse maatschappij

banner_1

Ho even, voor we hier in de comments vervallen in een politiek steekspel. Nee, ik heb het niet over de voorkeur in electorale tijden. Wel droom ik van een maatschappij met een rechtse voorkeur op de autostrade. Want daar dartelt de meerderheid iets te veel in het zeemzoete midden.

Kijk, ik geef geen bal om je politieke voorkeur. Zolang je me maar niet om de twee minuten probeert te indoctrineren met politieke ideologieën waarvan je zelf amper snapt waar ze over gaan. Ben je zo iemand - ja, je herkent je wel - dan heb ik sowieso liever dat je nu stopt met lezen. Want jouw soort is in staat om aanstoot te nemen aan een door mij gelaten scheet in een geel getinte fles. Want wederom, politiek is het langstlopende theaterstuk in de geschiedenis van de mensheid. Met constant nieuwe protagonisten en door de media gecreëerde antagonisten. Net zoals andere theaterstukken interesseert het me dan hoegenaamd ook geen bal.

Mijn leven hoeft dan ook niet meer te zijn dan wekelijks een andere auto te krijgen om over te klagen. Soms creëren constructeurs zelfs auto's waar ik helemaal van weg ben. Dat maakt mijn tijd op deze aardbol weer een stuk aangenamer, want dan kan ik lekker positieve teksten neerpennen die er op hun beurt voor zorgen dat automerken me belonen met bloemen en een mariachi-band die me heel de week volgt. Ze weten namelijk dat ik een sucker ben voor Mexicanen met gekke pakjes en catchy liedjes.

Waar ik niet gek van ben? De Belgische autostrade...

Belgen, de dappersten der galliers, bourgondiers in hart & buikvet en hofleveranciers van strak rijdende Fords dankzij de proving ground in Lommel. Maar rijden op de autostrade, daar hebben we niet al te veel Gentse waterzooi van gegeten. Want tot op heden denkt zo'n 94% (*) van de bevolking dat de autosnelweg bestaat uit twee vakken. Eéntje helemaal links om sneller te rijden dan het gepeupel en ééntje rechts om even te wachten terwijl er nog sneller goed je voorbij rijdt terwijl de inzittenden op hun beurt op jou neerkijken.

Dat er rechtser nog een vak is, dat sijpelt bij iedereen niet door. Je zou kunnen stellen dat het komt omdat dat 'er was eens vak' helemaal rechts overbevolkt is door traag bewegende objecten die ook wel vrachtwagens en Opel Meriva's worden genoemd. Maar niets is minder waar, want van tijd tot tijd verschijnt er door die wildernis van masturberende vrachtwagenchauffeurs en incontinterende Meriva-rijders zowaar een open rijstrook. Ja, soms wel van een kilometer lang. Een héle kilometer zowaar!

De logica dicteert dan ook dat je het vakje opschuift. Want, jawel hoor, op dat vak kan je ook rijden. Meer nog, het is er best aardig vertoeven, want van tijd tot tijd passeert er aan je rechterkant - of beter: passeer jij - een hoop bomen, een dorpje achter de vangrail of een verlaten Volkswagen Polo met Franse nummerplaten in de vangrail. Dat geeft je weer iets om over te praten met je passagiers. Of met jezelf, ik beoordeel niet.

In realiteit schuift het merendeel van de chauffeurs - die 94% die ik iets terug compleet verzon - helemaal niet op. Waarom zouden ze? Want in het midden is het toch ook best aardig vertoeven? Dat je daardoor de gehele achterban klem rijdt en ze verplicht om links of rechts te kiezen, daar maal je niet om.

Maar mij stoor je er wel enorm mee.

Tot op het punt dat ik zin heb om je rechts voorbij te rijden en je kennis te laten maken met een prominent uitgestoken vinger van mij en de gehele mariachi-band achterin. Iets dat ik in alle eerlijkheid soms al gedaan heb. Nu ja, dat rechts voorbijrijden, niet die vingers. Want tegenwoordig weet je niet wat voor wacko's er rondrijden op de baan. Doe me dus een plezier en ga steeds zo extreem rechts mogelijk op de autostrade. Voor mij en voor de samenleving...

(*)Dit cijfer werd compleet verzonnen voor lollige doeleinden

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Tom Daem 19:41
afbeelding van Tom Daem

Je vergeet ook nog de logica dat middenvaksrijder naar 3e vak (indien vrij) gaat als rechterstrookrijder trager object wil inhalen en dus naar middenstrook wilt.

Yvesw 19:44
afbeelding van Yvesw

Heeft inderdaad iets met centrifugale aantrekkingskracht te maken :-)

Vish 20:14
afbeelding van Vish

Met rechts inhalen zit ik tegenwoordig niet meer in, als er tergend en abnormaal traag gereden wordt op het linkervak. Gewoon rechts doorknallen tegen 120 of ietsje meer. Wel even opletten dat ze plots geen goesting krijgen om alsnog in te voegen, maar dat heb ik nog noooooooooit gehad.

Niels Engels 20:18
afbeelding van Niels Engels

Weet je waarom er zoveel middenvaksrijders zijn? Omdat het rechter rijvak vaak in zo'n slechte staat is door al dat vrachtverkeer, daarom! Er is zeer veel spoorvorming waardoor dat rijvak in regenweer nog gevaarlijk wordt ook. Dagelijks staan er op de E 40 Brussel-Luik (die reeds grondig vernieuwd is) vanaf Heverlee tot in Tienen gemiddeld 2 tot 3 auto's naast de kant met een platte band. En als je daar niet dagelijks voorbij komt zal je dat natuurlijk worst wezen als autojournalist. Maar de automobilist/pendelaar denkt daar wel anders over. Ikzelf heb mijn band er ook al stuk gereden en ik rijd op die plek nu ook in het midden. Dat er een mentaliteitswijziging moet komen wat betreft het gebruik van de volledige breedte van de autosnelweg, akkoord. Maar dan moet de infrastructuur ook in orde worden gebracht!

MDS 20:55
afbeelding van MDS

Niels, ik betwijfel dat de staat van het wegdek in deze kwestie een grote invloed uitoefent. Ik rij dagelijks op de E40 (Gent-Brussel) of E17 (Gent-Antwerpen) en E19 (Antwerpen-Mechelen) en ik kan je verzekeren dat je daar net hetzelfde fenomeen ziet. En op die snelwegen is het asfalt in orde, ook op het rechtervak.

Laatste 9 jaar 500.000km gereden, 2 lekke banden waarvan 1 in mijn dorp op een spoorweg en eentje op de E429 die er eigenlijk ook goed bij lag...

JanMijnBotte 11:38
afbeelding van JanMijnBotte

Klopt, van uiterst rechts naar uiterst links en dan net ervoor terug naar uiterst rechts opent voor vele de ogen.

Natuurlijk alleen als de autosnelweg volledig leeg is en je niemand hindert.
Een tijdje kwam ik van Brussel en reed ik op het linkse vak en iemand anders reed op het rechtse vak. Iedereen die we gelijktijdig langs links/rechts voorbijstaken waren onmiddelijk gemotiveerd om rechts te gaan rijden :D
Toch een goede daad gedaan die dag :p

Techno Patat 03:38
afbeelding van Techno Patat

Ik ga ook gewoon rechts voorbij! Ik maak het geregeld mee dat er helemaal links een treintje van 4-5 auto's rijdt, in het midden 2-3 auto's en dan rechts helemaal niemand... Dan ben ik die kerel die rechts z'n auto terug in derde gooit en met een dikke roetwolk iedereen voorbij knalt (op voorwaarde dat er een pechstrook is, er zou toch maar eens iemand moeten terugkeren...)!

Ik merk van mezelf dat ik de laatste 2-3 jaar precies wel creatiever ben geworden met asfalt in de straten die me vertrouwd zijn... Een gat is een gat en welke lijnen er staan kunnen me worst wezen!

Adriaan 09:45
afbeelding van Adriaan

Ik merk van mezelf ook op dat ik geregeld op het tweede vak blijf. Ik ben ook van oordeel dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden, maar op de autostrade rij ik altijd met cruise control aan, en als je dan achter u merkt dat er iemand af komt met een hogere snelheid, wil ik gerust aan de kant gaan, maar 9/10 wanneer ik dan op de eerste band ga rijden, komt die aankomende auto naast mij rijden, en gaat mij dan eigenlijk dwingen om ofwel tegen een vrachtwagen te rijden of wel te vertragen. En het gebeurd zoveel bij mij dat ik het soms gewoon opgeef, en gewoon op het tweede vak blijf rijden.
Ik rij zelf veel te veel km's om mij daar nog in te gaan opwinden.

Yannick 10:29
afbeelding van Yannick

rechts inhalen... ik wil het wel maar mijn aanstaande vrouw flipt dan volledig. Met de lichten flikkeren en in hun linkerspiegel hangen is zowat het agressiefste dat ik mij kan gedragen zonder.... mijn aanstaande vrouw volledige te doen flippen.

Quin 11:54
afbeelding van Quin

Ik heb altijd de drang om die middenvakkers te 'forceren' naar het rechtervak te gaan.
Ik probeer voor hun neus zo ostentatief mogelijk van linkervak naar uiterst rechtervak te gaan (indien mogelijk) in de hoop dat er toch een lampje gaat branden in hun bovenkamer. 9 van de 10, spijtig genoeg niet :).

berre 13:57
afbeelding van berre

Overtuigde rechtervakrijder hier... enfin toch 's morgens in de (beginnende) file E40 (A10) richting Broeksél... niet omdat dat betaamt maar omdat het gewoon veel vlotter vooruit gaat.

Darwiniaans om te zien hoe iemand in Affligem voor mij invoegt en op een vlotte professionele manier onmiddellijk zijn weg naar het midden- en/of linkervak baant om daar dan stil te staan want "op 't eerste gaat da nie vooruit"... terwijl ik dan rustig nog een 40-tal wagens kan (rechts)voorbijsteken.. dat laatste doe ik trouwens enkel in file-situaties, ik heb te weinig vertrouwen in het consistente gedrag van mijn mede-snelweg-gebruikers om dit tegen hoge snelheid te doen.

Wel één uitzondering: ik hou het gedrag van vrachtwagens in het oog... als ik merk dat een vrachtwagen nogal "vlotjes" komt aangeraasd verwijder ik mijzelf wel uit het pad der mogelijke vernieling... heb ik een "buffer" (sorry) van een aantal personenwagens achter mij dan blijf ik natuurlijk wel op Valentijnse wijze op mijn vertrouwde en geliefde "eerste".
Deze namiddag zoek ik dan wel mijn minnares "derde" op voor een vluggertje richting huiswaarts.... ik kijk er al naar uit #ikbenhierniegraag

B

Glenn 12:37
afbeelding van Glenn

Heel herkenbaar allemaal.
Het fenomeen wordt nog erger wanneer het slecht weer is: vaak zijn de eerste en tweede band op de E40 bijna leeg terwijl er een treintje op de derde band rijd. Je weet wel: de befaamde harmonica waarbij iedereen op 2.5m van de bumper van zijn voorligger kampeert. Ik begrijp die mensen enerzijds wel: ga je naar rechts, dan kun je het vergeten om nog ergens tussengelaten te worden met de wagen.

Anderzijds zelf niet veel last van met de motor, rustig tuffend tegen 120km/u rechts en als het moet glip je toch overal tussendoor ;-)

Roco 10:53
afbeelding van Roco

you made it to the national news:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150223_01544980

ik rij op de E34 beide kanten van antwerpen, ook al is die vrachtwagen nog 500m verder, toch heb je die egoistische linksrijder die zelfs extra gas geeft als je langs recht voorbij gaat.

het stuk richting Knokke valt beter mee omdat de gemiddelde snelheid daar hoger ligt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws