BMW heeft de prijzen van haar 2 Reeks Gran Tourer de wereld ingestuurd. Met zijn zeven zitplaatsen is het tijd om hem te vergelijken met een soortgelijke concurrent, de Kia Carens.
BMW heeft met de 2 Reeks Active Tourer een wagen neergezet die best hard lijkt op de Kia Carens. Want beide zijn praktische, kleine monovolumes voor heel het gezin. Met de Gran Tourer uitvoering bij BMW krijg je zelfs de beschikking over zeven zitplaatsen. Waarmee 'ie meer dan ooit een concurrent wordt voor de Carens. Tijd dus om wat prijzen te vergelijken.
Diesel natuurlijk
Laten we voor de vergelijking maar meteen de meest logische motorenkeuze nemen: de kleinst mogelijke diesel. Want Belgen blijven nu eenmaal Belgen. Bij BMW komt die er in de vorm van de 216d Gran Tourer, met een 1.5-liter driecilinder die je ook in de MINI kan vinden. Goed voor 116 pk, 270 Nm, een uitstoot van 104 gram CO2 en een normverbruik van 3,9 liter.
Kia biedt je de 1.7 CRDi aan, een viercilinder met een longinhoud van 1.7-liter. Een iets ouder blok dat 115 pk en 260 Nm weet op te wekken en dat koppelt aan een CO2-uitstoot van 124 g/km en een normverbruik van 4,7 liter. Ongeveer even veel kracht als de Duitser, maar wel een stuk minder groen. Dat zal je ook voelen bij de belasting op inverkeerstelling. Bij de Duitser bedraagt dat zo'n 60 euro, voor de Zuid-Koreaan tik je maar liefst 471 euro af. Qua jaarlijkse verkeersbelasting komt de BMW zo'n 40 euro goedkoper uit.
Ruimte nodig?
Eén van de belangrijkste eigenschappen aan een monovolume is de ruimte die je binnenin hebt. Een onderzoek met de lintmeter leert ons dat de 2 Gran Tourer met 2780 mm over drie extra centimeters beschikt tussen de wielen tegenover de Carens. Daartegenover staat dat de BMW een halve centimeter minder breed is dan de Kia.
Kofferruimtes zijn niet relevant omdat die plaats ingevuld wordt door de derde zitrij. Wat we wel kunnen vertellen is dat je bij Kia 499,73 euro neerlegt voor de optionele derde zitrij met twee stoeltjes en dat BMW 810 euro vraagt voor twee extra zitjes in de koffer. Wat ons meteen bij de prijs brengt van beide wagens...
The price is right
Zo'n Kia Carens met 1.7 CRDI en zeven zitplaatsen kost 24.090 euro. Het Beierse equivalent in de vorm van de 216d Gran Tourer met zeven zitplaatsen kost je 30.560 euro. Een stevig verschil van dik 6.000 euro. Of het hem dan in de standaarduitrusting zit? Wel, beide modellen hebben 16-duims velgen, een witte lakkleur, elektrische ramen, stoffen interieur en een manuele airco.
De BMW schiet niet echt uit qua uitrusting en de Kia voelt verre van ondermaats aan. Want ook een lederen stuurwiel en schakelpook tekenen present in de Zuid-Koreaan. Wat meteen ook de vraag opwerpt: Betaal je 6.000 euro meer om met een zuinigere en - op materiaalvlak - iets beter afgewerkte BMW te rijden met heel je familie, of ga je met de goedkopere Carens twee keer op reis met dat prijsverschil?
Een duotest dringt zich alvast op.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden