Kiezen maar: BMW 2 Gran Tourer VS Kia Carens

bmw-2-gran-tourer-vs-kia-carens_01

BMW heeft de prijzen van haar 2 Reeks Gran Tourer de wereld ingestuurd. Met zijn zeven zitplaatsen is het tijd om hem te vergelijken met een soortgelijke concurrent, de Kia Carens.

BMW heeft met de 2 Reeks Active Tourer een wagen neergezet die best hard lijkt op de Kia Carens. Want beide zijn praktische, kleine monovolumes voor heel het gezin. Met de Gran Tourer uitvoering bij BMW krijg je zelfs de beschikking over zeven zitplaatsen. Waarmee 'ie meer dan ooit een concurrent wordt voor de Carens. Tijd dus om wat prijzen te vergelijken.

Diesel natuurlijk

Laten we voor de vergelijking maar meteen de meest logische motorenkeuze nemen: de kleinst mogelijke diesel. Want Belgen blijven nu eenmaal Belgen. Bij BMW komt die er in de vorm van de 216d Gran Tourer, met een 1.5-liter driecilinder die je ook in de MINI kan vinden. Goed voor 116 pk, 270 Nm, een uitstoot van 104 gram CO2 en een normverbruik van 3,9 liter.

bmw-2-gran-tourer-vs-kia-carens

Kia biedt je de 1.7 CRDi aan, een viercilinder met een longinhoud van 1.7-liter. Een iets ouder blok dat 115 pk en 260 Nm weet op te wekken en dat koppelt aan een CO2-uitstoot van 124 g/km en een normverbruik van 4,7 liter. Ongeveer even veel kracht als de Duitser, maar wel een stuk minder groen. Dat zal je ook voelen bij de belasting op inverkeerstelling. Bij de Duitser bedraagt dat zo'n 60 euro, voor de Zuid-Koreaan tik je maar liefst 471 euro af. Qua jaarlijkse verkeersbelasting komt de BMW zo'n 40 euro goedkoper uit.

Ruimte nodig?

Eén van de belangrijkste eigenschappen aan een monovolume is de ruimte die je binnenin hebt. Een onderzoek met de lintmeter leert ons dat de 2 Gran Tourer met 2780 mm over drie extra centimeters beschikt tussen de wielen tegenover de Carens. Daartegenover staat dat de BMW een halve centimeter minder breed is dan de Kia.

bmw-2-gran-tourer-vs-kia-carens

Kofferruimtes zijn niet relevant omdat die plaats ingevuld wordt door de derde zitrij. Wat we wel kunnen vertellen is dat je bij Kia 499,73 euro neerlegt voor de optionele derde zitrij met twee stoeltjes en dat BMW 810 euro vraagt voor twee extra zitjes in de koffer. Wat ons meteen bij de prijs brengt van beide wagens...

The price is right

Zo'n Kia Carens met 1.7 CRDI en zeven zitplaatsen kost 24.090 euro. Het Beierse equivalent in de vorm van de 216d Gran Tourer met zeven zitplaatsen kost je 30.560 euro. Een stevig verschil van dik 6.000 euro. Of het hem dan in de standaarduitrusting zit? Wel, beide modellen hebben 16-duims velgen, een witte lakkleur, elektrische ramen, stoffen interieur en een manuele airco.

bmw-2-gran-tourer-vs-kia-carens

De BMW schiet niet echt uit qua uitrusting en de Kia voelt verre van ondermaats aan. Want ook een lederen stuurwiel en schakelpook tekenen present in de Zuid-Koreaan. Wat meteen ook de vraag opwerpt: Betaal je 6.000 euro meer om met een zuinigere en - op materiaalvlak - iets beter afgewerkte BMW te rijden met heel je familie, of ga je met de goedkopere Carens twee keer op reis met dat prijsverschil?

Een duotest dringt zich alvast op.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Stealth 12:06
afbeelding van Stealth

Vergeet wel de herverkoopwaarde niet...

Yvesw 12:47
afbeelding van Yvesw

Herverkoopwaarde is het equivalent van de kostbaarheid van een schilderij. Iets kost maar zoveel als je er aan wilt geven. Toch kost het éne paneel met vegen erop meer dan het andere.

Merk X behoudt zijn waarde door geen enkele technische reden beter dan merk Y. Restwaarde wordt vooral bepaald 'in het koppeke'. Als morgen iedereen zegt: 'Zo'n Ferrari, daar blijft niets van restwaarde over binnen twee jaar'... dan kopen we volgend jaar allemaal een F12 voor de prijs van een nieuwe Golf. :-)

Stealth 12:54
afbeelding van Stealth

Jullie werken duidelijk niet voor een leasingmaatschappij. De feiten ontkennen maakt ze niet minder waar. En het feit is, van die 6000 euro zal na een paar jaar rijden niet veel meer overblijven... Maar inderdaad, die KIA is een perfect vergelijkbare en mogelijk even goeie/slechte wagen, met bovendien 7 jaar garantie. Ik kies geen kant.

Stealth 13:00
afbeelding van Stealth

En Btw Yves, een schilderij definiëren als vegen op een paneel is hetzelfde als zeggen alle auto's zijn een mengeling van 1,5 ton metaal en plastic. Zo kan je alles kapot redeneren. Technische redenen zijn er idd niet, maar er is zoveel meer dat meespeelt, zeker niet alleen in "het koppeke".

Yvesw 13:16
afbeelding van Yvesw

Merksnobisme bedoel je? :-)

Neem nu een VW Golf en een Seat Leon. Onderhuids identiek en qua afwerking beiden op een zeer hoog niveau. Toch zal die eerste zijn waarde beter behouden dan de laatste. Waarom? Daar zit geen technische reden achter.

En inderdaad, ik redeneer graag alles kapot. Neem nu sommige klassiekers die 15 miljoen euro waard zijn. Waarom zijn die dat waard? Omdat mensen dat er aan geven... :-)

Stealth 13:54
afbeelding van Stealth

Golf vs Leon interessant voorbeeld. Inderdaad dezelfde wagens, grosso modo zelfde afwerking. Waarom behoudt de Golf beter zijn waarde: imago, marketing, merkgeschiedenis, VW key merk binnen groep, grotere vraag naar 2de hands, meer servicepunten, ... om er maar een paar te noemen. We zwijgen dan nog over het zogenaamde prestigemodel A3 dat ook identiek is. Zo gaat het in de echte boze wereld. On topic, ik zou ook voor de Kia gaan, er zit een dealer vlak in mijn buurt ;-)

Yvesw 13:59
afbeelding van Yvesw

Jups, 'tis ook zo'n fijne wedstrijd tussen deze twee rakkers hé. Kia geeft 7 jaar garantie, BMW houdt zijn waarde beter. Het trekt het niveau wat gelijk. :-)

anon 23:12
afbeelding van anon

Daarmee dat er zoveel lease BMWs rondrihden zeker?

lauw 13:18
afbeelding van lauw

Onmiddellijk de KIA, ik rijd liever in géén bmw rond dat dit misbaksel! Kia heeft betere garantie ook en is veel minder exorbitant duur.

BingoBart 14:27
afbeelding van BingoBart

Ik verwachtte dat het prijsverschil nog veel groter zou zijn in het voordeel van de Kia. Nu, de prijzen van de onderhoudsbeurten zullen daar nog wel bij helpen...

JanMijnBotte 15:39
afbeelding van JanMijnBotte

Hoe zit het met onderhoudsprijzen?
Want het verschil in wegentax kan miss gecompenseerd worden door de onderhoudsprijzen?

Glenn 17:49
afbeelding van Glenn

Eigenlijk moet je 2 vragen stellen:

Wat de kiest de particulier die zelf geld op tafel legt? De Kia waarschijnlijk. Garantie en het initiele prijsverschil veeg je niet onder tafel.
Wat kiest degene die in leasing een auto krijgt aangeboden? De BMW omdat die in leasing niet veel meer (minder?) zal kosten omwille van, jawel, de restwaarde.

anon 23:17
afbeelding van anon

En uitstoot he

John 20:32
afbeelding van John

Ben ik de enigste die absoluut geen 3-cilinder wil? Ja, in een Triumph Speed Triple, maar in een auto? Trouwens geef mij die Kia maar, ik wil geen douchebag in het verkeer worden door met een BMW te rijden :-p

anon 23:16
afbeelding van anon

Weer een vreemde vergelijking. Mensen die de BMW kiezen gaan dat doen omdat ze het kunnen betalen, er gaan er niet veel optieloos verkocht worden. Omgekeerd ook, de kia neem je als je de BMW ( met opties) niet kan betalen. Als dat niet lukt wordt het een dacia

Los daarvan, noem dit toch geen BMW, het is een mini.

Jensd 01:11
afbeelding van Jensd

Ik kan de bmw betalen,, ook met opties. Ik zou toch de Kia nemen. Die ziet er om te beginnen veel beter uit, en economisch is het ook de slimmere keuze. No brainer dus.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws