Vergeten maar vet: Audi V8

audi-v8_04

Het gamma van Audi is anno 2015 zeer voorspelbaar, maar in de jaren 80 en 90 zat het merk met wat rare sprongen in naamgeving. Deze V8 is daar ééntje van. En ja, de Audi V8 had een dikke V8 onder de kap.

Eind jaren 80 had Audi niet echt een antwoord op de Mercedes S-Klasse. Dat antwoord kwam er in de vorm van deze V8. In wezen een Audi 200 maar dan met - je raadt het nooit - enkel een V8 onder de kap. Dit om het luxueuze kantje te benadrukken. De wagen zelf was geen hoogvlieger (en werd in 1994 opgevolgd door de A8), maar de motor is de moeite waard om even bij stil te blijven staan. Want het was de eerste V8 die de Volkswagen Groep ontwikkelde.

Twee GTI's

Bij VW besloten ze net zoals met de VR6 lekker eigenzinnig te doen met deze V8-motor. Want in feite kleefde Audi twee Golf GTI 16V motoren aan elkaar. Twee 1.8-liter viercilinders die dankzij een gezamenlijke krukas door het leven gingen als een 3.6-liter V8. Goed voor 250 pk. Kracht die voor het eerst in de geschiedenis van Quattro via een automaat (vierbak) naar alle wielen ging. Al had Audi ook een manuele vijfbak in de aanbieding voor de V8.

audi-v8

Op zo'n zes jaar tijd wist Audi 21.000 exemplaren te slijten, waardoor dit best wel een knap en zeldzaam model is. O ja, waarom we het in inleiding hadden over de rare sprongen van naamgeving: De eerste S4 in 1991 was de sportieve versie van de 100 dat eigenlijk de voorloper was van de A6. Toen die ten tonele verscheen werd de S4 de sportieve versie van de A4 en de S6 de sportieve versie van de A6. Die eerste S6 kreeg een 4.2-liter V8 onder de kap die een doorontwikkeling was van de originele V8 uit de Audi V8. Waarmee de cirkel rond is.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Koentje 10:09
afbeelding van Koentje

Ik ben daar een aantal keer met meegereden. Man wat een zalige auto! Het was een zwarte zeer mooi met die lichten volledig in het rood achteraan. Luxe alom. Nu vindt je er bijna geen exemplaar meer van terug, ook niet op de automarkt. Ik vind het nog steeds één van de mooiste Audi's. De dag van vandaag heb ik iets minder met Audi, misschien wel omdat je ze zoveel ziet rondrijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws