Het gamma van Audi is anno 2015 zeer voorspelbaar, maar in de jaren 80 en 90 zat het merk met wat rare sprongen in naamgeving. Deze V8 is daar ééntje van. En ja, de Audi V8 had een dikke V8 onder de kap.
Eind jaren 80 had Audi niet echt een antwoord op de Mercedes S-Klasse. Dat antwoord kwam er in de vorm van deze V8. In wezen een Audi 200 maar dan met - je raadt het nooit - enkel een V8 onder de kap. Dit om het luxueuze kantje te benadrukken. De wagen zelf was geen hoogvlieger (en werd in 1994 opgevolgd door de A8), maar de motor is de moeite waard om even bij stil te blijven staan. Want het was de eerste V8 die de Volkswagen Groep ontwikkelde.
Twee GTI's
Bij VW besloten ze net zoals met de VR6 lekker eigenzinnig te doen met deze V8-motor. Want in feite kleefde Audi twee Golf GTI 16V motoren aan elkaar. Twee 1.8-liter viercilinders die dankzij een gezamenlijke krukas door het leven gingen als een 3.6-liter V8. Goed voor 250 pk. Kracht die voor het eerst in de geschiedenis van Quattro via een automaat (vierbak) naar alle wielen ging. Al had Audi ook een manuele vijfbak in de aanbieding voor de V8.
Op zo'n zes jaar tijd wist Audi 21.000 exemplaren te slijten, waardoor dit best wel een knap en zeldzaam model is. O ja, waarom we het in inleiding hadden over de rare sprongen van naamgeving: De eerste S4 in 1991 was de sportieve versie van de 100 dat eigenlijk de voorloper was van de A6. Toen die ten tonele verscheen werd de S4 de sportieve versie van de A4 en de S6 de sportieve versie van de A6. Die eerste S6 kreeg een 4.2-liter V8 onder de kap die een doorontwikkeling was van de originele V8 uit de Audi V8. Waarmee de cirkel rond is.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 2 dagen geleden