Is de Mazda MX-5 het koopje van het moment?

mazda-mx5-vs-de-rest_01

Nu de jongens bij Mazda de Belgische prijzen van de MX-5 hebben losgelaten is het tijd om eens richting de concurrentie te turen. Zo'n roadster uit Japan, het koopje van het moment?

Dat ze bij Mazda geluk hebben (of terug een gat in de markt hebben opengescheurd), want eigenlijk is er geen enkele rechtstreekse rivaal te vinden voor de MX-5. Want de meeste andere cabrio's zijn een stuk duurder - en veelal ook een stuk krachtiger. Daarom benaderen we hem misschien best als een rijdersauto. Wat er in dat segment valt te kopen rond de 22.490 euro? Eigenlijk bitter weinig...

Mazda MX-5: 22.490 euro

Met een 1.5-liter viercilinder met 131 pk. Dat klinkt petieterig in de huidige pk-oorlog, maar alles rond de MX-5 draait rond een laag gewicht en een scherp stuurgedrag. Dat was met de vorige generaties al en moet met deze generatie - die terug naar vroeger grijpt - alleen maar beter tot zijn recht komen. Mag het toch wat meer zijn, dan is er de 2-liter met 160 pk... en een hoger prijskaartje.

Ford Fiesta ST: 21.850 euro

Iets goedkoper, iets minder extravagant maar wel één van de lekkerst sturende Hot Hatches van het moment. Als dagdagelijks inzetbare machine een stuk praktischer dan zo'n cabrio al zal je tijdens de zonnige dagen vloeken dat je het dak er niet af kan doen. O ja, achterwielaandrijving zit er ook niet onder.

Suzuki Swift Sport 5-deurs: 16.589 euro

Het ultieme koopje als je rijplezier per euro gaat bekijken. Daarnaast heb je een set extra deuren en een 1.6-liter viercilinder met 136 pk onder de kap. spijtig genoeg moet je wel leven met een overvloed aan plastiek. Eenmaal aan het rijden maal je daar echter geen seconde om...

Abarth 500 Turismo: 22.540 euro

De kleinste van de groep maar wel meteen ook de luidste. De zitpositie is niet ideaal en het stuur staat te ver maar de rakker danst over de weg als een malle. Met 160 pk uit een 1.4 turbobenzine bezwaarlijk traag te noemen. Evenwel eerder een showbeest dan racebeest.

Toyota GT86: 31.990 euro

Je weet wel, de coupé die iedereen weer terug aan sport moet laten doen. Heerlijk scheurijzer met 200 pk die dezelfde filosofie als de MX-5 hanteert. Echter moet je bijna 10.000 euro meer neerleggen en kan je het dak er niet afhalen. Anderzijds heb je in de koffer wel plaats voor een extra setje banden voor circuitgebruik, een must tijdens het ontwerp van de wagen.

Conclusie

Kijken we naar de vorm van de MX-5 (een sportief georiënteerde cabrio), dan kan er momenteel geen enkel merk tippen aan het prijskaartje. En hoe het er naar uitziet zal dat zo nog wel eventjes blijven. Een koopje? We denken van wel...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
BePa 14:04
afbeelding van BePa

Concurrent: de komende Fiat 124 Spider!
Die onderhuids identiek zal zijn...

UNSTABLE_CARPORT 16:35
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Misschien muggenzifterij, maar de Fiesta ST is toch enkel in 3 deurs verkrijgbaar in België?
;-)

Yvesw 16:49
afbeelding van Yvesw

En daar zijn we nog steeds droevig om ;-) (Dus we grijpen elke kans aan om hem te tonen aan de buitenwereld)

Rebel 19:16
afbeelding van Rebel

Ben benieuwd wanneer Honda met een opvolger komt voor de S2000?

JanMijnBotte 11:02
afbeelding van JanMijnBotte

Waarschijnlijk nooit mits het een "one-off" was door een hersenkronkel van een van de Honda bazen. Net zoals de VW Phaethon bijvoorbeeld.

Grunt 12:47
afbeelding van Grunt

Probleem is dat de 160PK (met Limited Slip) hier alleen in de luxe-versie wordt verkocht, voor €30,000. En dan is het niet zo'n koopje meer :-(

En de 1.5 vind ik niet vlot genoeg om sportief te voelen (0-100 in 8,5")

Yannick 13:38
afbeelding van Yannick

Je moet de snelheid in het ding houden, ik heb de NC met 126 pk gehad en eigenlijk was dat prima, meer was leuker geweest maar toch... hoefde echt niet. funcar!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws