Nu de jongens bij Mazda de Belgische prijzen van de MX-5 hebben losgelaten is het tijd om eens richting de concurrentie te turen. Zo'n roadster uit Japan, het koopje van het moment?
Dat ze bij Mazda geluk hebben (of terug een gat in de markt hebben opengescheurd), want eigenlijk is er geen enkele rechtstreekse rivaal te vinden voor de MX-5. Want de meeste andere cabrio's zijn een stuk duurder - en veelal ook een stuk krachtiger. Daarom benaderen we hem misschien best als een rijdersauto. Wat er in dat segment valt te kopen rond de 22.490 euro? Eigenlijk bitter weinig...
Mazda MX-5: 22.490 euro
Met een 1.5-liter viercilinder met 131 pk. Dat klinkt petieterig in de huidige pk-oorlog, maar alles rond de MX-5 draait rond een laag gewicht en een scherp stuurgedrag. Dat was met de vorige generaties al en moet met deze generatie - die terug naar vroeger grijpt - alleen maar beter tot zijn recht komen. Mag het toch wat meer zijn, dan is er de 2-liter met 160 pk... en een hoger prijskaartje.
Ford Fiesta ST: 21.850 euro
Iets goedkoper, iets minder extravagant maar wel één van de lekkerst sturende Hot Hatches van het moment. Als dagdagelijks inzetbare machine een stuk praktischer dan zo'n cabrio al zal je tijdens de zonnige dagen vloeken dat je het dak er niet af kan doen. O ja, achterwielaandrijving zit er ook niet onder.
Suzuki Swift Sport 5-deurs: 16.589 euro
Het ultieme koopje als je rijplezier per euro gaat bekijken. Daarnaast heb je een set extra deuren en een 1.6-liter viercilinder met 136 pk onder de kap. spijtig genoeg moet je wel leven met een overvloed aan plastiek. Eenmaal aan het rijden maal je daar echter geen seconde om...
Abarth 500 Turismo: 22.540 euro
De kleinste van de groep maar wel meteen ook de luidste. De zitpositie is niet ideaal en het stuur staat te ver maar de rakker danst over de weg als een malle. Met 160 pk uit een 1.4 turbobenzine bezwaarlijk traag te noemen. Evenwel eerder een showbeest dan racebeest.
Toyota GT86: 31.990 euro
Je weet wel, de coupé die iedereen weer terug aan sport moet laten doen. Heerlijk scheurijzer met 200 pk die dezelfde filosofie als de MX-5 hanteert. Echter moet je bijna 10.000 euro meer neerleggen en kan je het dak er niet afhalen. Anderzijds heb je in de koffer wel plaats voor een extra setje banden voor circuitgebruik, een must tijdens het ontwerp van de wagen.
Conclusie
Kijken we naar de vorm van de MX-5 (een sportief georiënteerde cabrio), dan kan er momenteel geen enkel merk tippen aan het prijskaartje. En hoe het er naar uitziet zal dat zo nog wel eventjes blijven. Een koopje? We denken van wel...
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 22 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden