Anno 2015 kennen we de F-Type als een knap gelijnde imagobooster met gorgelende uitlaat voor Jaguar. Maar wat als we zeggen dat er in 2000 eigenlijk al een F-type bestond...
Rond de eeuwwisseling betrad Jaguar een woelige periode. Toch hield dat het merk niet tegen om concepts met de vleet voor te stellen. In 2000 stuurde het Britse merk haar F-Type concept naar de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit.
Jaguar zag de concept als een voorbode op een Porsche Boxster rivaal. Met stijlelementen van de XKR gegoten in een vloeiende verpakking. Onder de kap een 240 pk sterke V6 vanuit de S-Type. Het publiek was alvast laaiend enthousiast bij de voorstelling. Waarom het dan toch nog dertien jaar duurde voor er daadwerkelijk een F-Type op de markt kwam?
Voorrang aan F1
Het verhaal gaat dat Jaguar de F-Type concept niet meteen naar de stoffige catacomben stuurde in Coventry maar daadwerkelijk overging tot de ontwikkeling van een productievariant. Die ontwikkeling sleepte echter te lang aan en samen met de steeds slechtere cijfers van Jaguar was de sportwagen ten dode opgeschreven. Het is te zeggen, het Britse merk moest de keuze maken tussen de ontwikkeling van de F-Type of verder gaan met haar F1 team.
Jaguar koos voor die laatste optie omdat het geloofde in het succes van de F1. Een ietwat ongelukkige keuze want het Jaguar F1-team liep voor geen meter waardoor het niet veel later verkocht werd en na een tussenstop bij Stewart F1 nu door het leven gaat als Red Bull Racing.
Stel dat Jaguar wel gekozen had voor de ontwikkeling van de F-Type, dan zou de huidige door het leven gaan als de G-Type. Denk daar maar eens over na.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden