Vraag: Analoog of digitaal?

vraag-digitaal

Nee, we hebben het natuurlijk niet over de manier hoe je naar televisie kijkt thuis. Wel over het dashboard van de wagen. Hoe digitaal mogen merken volgens jou gaan?

De 'verscherming' van de maatschappij begint ook navolging te krijgen in de automobiel. Want zitten we heel de dag op werk achter de computer en swipen we 's avonds lustig in de warmte van de zetel, dan wordt de rit van werk naar huis ook steeds meer digitaal. Daarmee doelen we niet op het stuurgedrag van sommige auto's, wel op het visueel ten toon spreiden van info.

Meer en meer automerken kicken er namelijk op om tellers, meters en allerhande andere informatieverschaffers in een digitaal kleedje te steken. De analoge toerentellers behoren daardoor tot een ras dat met uitsterven bedreigd is. Ergens ook logisch, want op één groot scherm kan je stukken meer - en verschillende informatie - tonen. Een spijtige zaak, of gewoonweg de evolutie, wij willen het wel eens weten van jullie:

Hoe sta jij tegenover de digitale schermen in auto's?

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Adriaan 10:47
afbeelding van Adriaan

Goh ik denk er net anders over als het over die multimedia schermpjes gaat, bij bmw is het scherm naar mijn gevoel mooi geïntegreerd in het dashboard, bij audi heb ik de indruk dat ze klaar waren, en pas op de laatste moment gemerkt hebben dat ze een scherm vergeten waren, en dan maar vlug om het ontwerp niet te moeten wijzigen zo een uitschuifbaar ding erin gestoken hebben.

Als we het hebben over de snelheidsmeter enzo heb ik ze liever analoog, maar ze mogen van mij part bijgestaan worden door een schermpje, maar niet alleen digitaal zoals bij de mercedes s klasse, waar het echt niet oogt (en dan heb ik het echt op die rechthoekige schermen die er precies tussen geduwd zijn ook op de laatste minuut)

Carlos 19:05
afbeelding van Carlos

Een scherm dat verdwijnt in het dashboard, is net iets waar over nagedacht is in mijn ogen. Bij BMW is het inderdaad nog mooi geïntegreerd. Bij Mercedes... Hun S-klasse is nog mooi weggewerkt (al zijn dat ook wel 2 knoeperts van schermen). De laatste modellen zoals de A-reeksen, B-klasse en de C-klasse. Daar blijft in mijn ogen meer opgeplakt dan bij de andere Premium merken.

Adriaan 20:44
afbeelding van Adriaan

Maar de schermpjes van die Mercedessen die je aanhaalt zijn ook ontworpen door stagiaires denk ik :p gigantisch dikke randen, er in de verte tegenaan gesmeten: "Ich bin fertig, wir können bier gehen saufen"

Markske 18:10
afbeelding van Markske

In principe geen probleem, je kan het aanpassen aan je eigen smaak, als het aangeboden wordt, en kan diverse info op, ook na fabricatiedatum.
Eén ding is misschien minder, bij bepaalde lichtinval en zon is het op sommige ogenblikken moeilijk of niet af te lezen.

Wim 07:04
afbeelding van Wim

ik heb mijn tellers nog graag analoog, maar die zullen op termijn wel uitsterven :)

Quin 11:32
afbeelding van Quin

Meer mogelijkheden met zo'n digitaal dashboard en meestal zijn ze ook wel knap gemaakt. Maar geef mij maar old-school analoog. Ik kijk al genoeg op schermen in m'n dagelijks leven :-)

Bertje 13:54
afbeelding van Bertje

Niets boven analoge snelheids en toerenteller. Wanneer men overdag met de lichten moet rijden bv, bij mist, dan gaat digitaal ook de mist in. Men ziet niks meer omdat de dashboardverlichting dimt bij aansteken verlichting. Men kan die dashboardverlichting wel regelen, maar bij uitschakelen verlichting gaat ie dan weer te fel. Weg met die rommel.

ro-co 14:41
afbeelding van ro-co

is niet te veralgemenen, afhankelijk van de fabrikant kan je herderheid appart instellen.

Maurice PP 14:09
afbeelding van Maurice PP

Dat TFT-scherm in o.a. de nieuwe Espace vind ik wel best OK: graag digitaal? Het kan...
Liever een klassiek analoge weergave? Het kan ook!
Zelfs het kleurtje is aanpasbaar volgens je humeur...

rob van koningsbruggen 10:08
afbeelding van rob van koningsbruggen

De voornaamste reden om niet over te stappen op electrisch is het digitale beeldscherm. Teveel afleiding, onnodige informatie, en nog zo wat.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws