Nissan Micra was eerste productiewagen met turbo én supercharger

nissan-micra-super-turbo_01

Een guitige Micra met supercharger, turbo en een leeggewicht van 770 kilogram. Het karretje van je grootmoeder wordt plots een heel stuk interessanter.

Lancia experimenteerde midden jaren 80 met het zogenaamde 'Twincharging' op haar Delta S4 rallywagen voor de Groep B-rally. Een slimme technologie, want om de tijd tot de turbo helemaal is opgespoeld te overbruggen, werd een supercharger geïnstalleerd. De technologie belandde daarna in amper 200 exemplaren van de straatlegale Delta S4 Stradale. Welk merk dan wel voor het eerst die technologie gebruikte op grote productieschaal? Nissan. Niet in één of andere exotische Skyline, wel in de Micra. Juist ja, dat las je goed.

Nissan March Super Turbo

In Japan is het geen uitzondering dat autoconstructeurs specifieke modellenraces houden. Dat was ook zo bij Nissan in 1987. Want toen startte het merk de 'March Little Dynamite Cup'. Een raceserie waarvoor je van het merk een Micra - March in Japan genaamd - kon huren met een raceklare set-up (rolkooi, aangepaste ophanging, gestript interieur) en een aangepast motorblok met supercharger en turbo.

nissan-micra-super-turbo

Die karretjes waren blijkbaar zo populair dat Nissan twee jaar later (1989) besloot om 10.000 exemplaren te bouwen voor op de openbare weg. Daardoor werden ze wel iets zwaarder met hun 770 kilogram (620 voor de racevariant) maar deden ze nog steeds beroep op de 0,93-liter viercilinder (MA09ERT) met supercharger en turbo. Die werkten trouwens nooit samen, want wanneer de turbo helemaal opgespoeld was, dan werd de supercharger losgekoppeld van het blok.

Die set-up zorgde ervoor dat de Micra over 110 pk en 130 Nm beschikte. Daardoor vloog de Japanner in 7,7 seconden naar de honderd en topte je op 180 km/u. Ter vergelijking, een Peugeot 205 GTI heeft 8,5 seconden nodig om 100 op de klok te toveren. Tot op de dag van vandaag heeft Nissan geen snellere straatlegale Micra in elkaar geschroefd.

De heren van Mighty Car Mods deden er 7 jaar geleden ook iets over trouwens:

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Bjorn Willaert 17:43
afbeelding van Bjorn Willaert

Jullie artikel is niet juist mannen! De Delta 4S moest zoals elke groep B 200 wegmodellen hebben om gehomologeerd te raken. De Delta 4S Stradale had in 1984 ook turbo en supercharger.

http://www.joemacari.com/Cars-for-Sale/Previously-Sold-Cars/_prod_Lancia...

Yvesw 18:22
afbeelding van Yvesw

Heb het genuanceerd in de tekst. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws