Column YW: Eekhoorns kunnen niet boeren, autoconstructeurs kunnen wel liegen

banner_1

Vluchtelingen worden als wilden en uitschot onthaald in heel Europa, landsgrenzen worden terug ingekleurd met prikkeldraad en racisten staan net niet op het punt om wapens ter hand te nemen. Waar heel de wereld momenteel van wakker ligt? Het feit dat autoconstructeurs sjoemelen met hun cijfers. Nou joh...

Sportmensen op enig niveau gebruiken doping, catwalkmodellen van de grootse modehuizen hebben anorexia en auto's halen nooit hun normverbruik. Drie stellingen waarvoor ik geen diepgravend journalistiek werk heb moeten verrichten, het zijn volkswijsheden die van generatie op generatie worden doorgegeven. Net zoals je bijvoorbeeld zuurbessen pas mag eten als ze helemaal rijp zijn en dat eekhoorns niet kunnen boeren of overgeven.

Gangbare kennis, toch?

Straf is het dus, dat heel de wereld in shock is nu naar buiten komt dat Volkswagen gesjoemeld heeft met haar emissiecijfers. Zeker als je weet dat het jarenlang een nationale sport is geweest om te stoefen over de afwijking van je reëel verbruik tegenover het normverbuik. We kennen allemaal het gesprek wel:
• Buurman: 'Klopt het dat jouw Passat amper 4,6 liter verbruikt?'
• Jij: 'Nou, tel daar maar 2 liter bij op!'
(Gezamenlijk gelach en billen geklets)

column-yw-verbruik

Wees tenslotte eerlijk; als het normverbruik niet gehaald kan worden - bij welk model van welk merk dan ook -, waarom zou er dan hoop bestaan dat het emissieverbruik klopt? We wisten het allemaal en gaven automerken jarenlang vrij spel. Verbied je een verstokte roker om nog een sigaretje op te steken en zeg je er meteen bij dat je dit enkel gaat controleren door even aan zijn adem te ruiken... dan zal die man ook manieren vinden om je ademtest te omzeilen. Is het dus goed dat Volkswagen betrapt werd als verstokte roker?

Wees daar maar zeker van.

Nu interesseert het mij geen éne knijt dat het VAG is die eerste tegen de lamp loopt. Ongelukkig voor het bedrijf, maar deze diesel-epidemie zet wel een beweging in gang doorheen heel de autosector. Gisteren Volkswagen. Vandaag BMW. Morgen Tesla? Of snijd ik hier nu een pijnlijk punt aan... Want zijn we als mensheid gewoonweg niet té ver geëvolueerd om nog rond te toeren in voertuigen die aangedreven worden door stoffen die we uit de grond halen? Net zoals we ondertussen ook beter zouden moeten weten hoe we om moeten gaan met vluchtelingen.

De mens een ontwikkelde soort? Yeah right. Eekhoorns, die zijn ontwikkeld. Want die dieren hebben tenminste evolutionair het respect gekweekt om niet meer te boeren tijdens het eten...

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Waxweazel 19:18
afbeelding van Waxweazel

Zolang wij maar minder moeten betalen op taksen, kortingen op aankoop en/of jaarlijkse rijtaksen ... Zal de mens het hogere verbruik maar voor lief bij nemen.
In praktijk is dat hogere verbruik nog altijd minder dan vorige generaties van motoren maar wel met betere rijprestaties en meestal sportiever rijgedrag..

Maar als een mens moet betalen voor een ander (vluchtelingen) waar hij niets tastbaars voor terugkrijgt ... Dan staan we als mensheid uiteraard op ons achterste poten te protesteren..

tomtom 22:24
afbeelding van tomtom

Gaat het met VWgate niet voornamelijk om het beliegen van iedereen inzake belachelijk verschil in hoeveelheid giftige uitstoot ipv gewoonweg de relatief kleine discrepantie tussen gemeten en reële verbruikscijfers? Dat is namelijk iets heel anders én tevens veel gevaarlijker voor iedereen, want: de implicaties op de natuur en onze eigen gezondheid.

Glenn 08:15
afbeelding van Glenn

De oplossing is nochtans simpel: geen diesels meer kopen. Of beter nog die dingen enkel gebruiken waar ze op hun best zijn: op lange afstand bij constante snelheden. In dit land staat dit echter gelijk aan een kleine zijn lolly afnemen. Drama.

Waxweazel 10:27
afbeelding van Waxweazel

Het probleem is dat de prijs (taksen !!) van de benzine waanzinnig hoog zijn tegenover diesel.
Zet de prijs van de benzine aan de pomp procentueel een pak lager dan diesel en je zal zien hoe snel iedereen terug naar een benzinewagen zal overstappen.

En een halfslachtige oplossing van de dieselprijs drastisch omhoogtrekken zal niet werken. Dan doe je het voordeel van het verbruik van een diesel nog altijd niet teniet tegenover een "lagere" benzineprijs. Ook de transportsector zou heel snel op zijn gat liggen (en staken/wegen blokkeren..) zodat het algemene leven nog duurder wordt..

Sracerr 14:05
afbeelding van Sracerr

Wat een ondoordachte, bevooroordeelde en politieke column zeg! Ik dacht dat dit een auto site was/is? Dit soort geneuzel hoort toch niet thuis op een petrol head site als deze? Bah.

Waxweazel 12:46
afbeelding van Waxweazel

Dit heeft weinig tot niets met politiek te maken.
Wel met onze onverschilligheid tegenover bepaalde problemen in de wereld versus onze eigen (egoistische) aankoop van een auto.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws