Opgelijst: Deze wagens worden oldtimer in 2016

oldtimerscollage

Met een pas aangesneden jaar zijn er weer heel wat extra automodellen die zichzelf oldtimer mogen gaan noemen. Al hebben wij het wel moeilijk bij het zien van de leeftijd van deze wagens uit onze kindertijd. Wat jij?

Als onze overheid binnenkort de oldtimerleeftijd verhoogt van 25 naar 30 jaar zoals door Europa opgelegd, zal er een leegte gapen tussen de old- en youngtimers op deze wereld, overgangsregeling of niet. Tot dan blijven we lustig oldtimers creëren door de wagens te onderhouden. Wat wel opvalt is dat deze moderne oldtimers mijlenver af staan van hun nóg oudere broeders van pakweg de fifties en sixties. Het lijkt alsof je deze nieuwe reeks oldtimers met gemak als dagelijks vervoer kan gebruiken.

De nieuwe exemplaren, gelanceerd in 1991 die er bij komen zetten we even op een rijtje voor je.

Audi Cabrio

Voor het eerst sinds het onstaan van het merk, bracht Audi in 1991 de Cabrio op de markt. De Coupé was er al langer, gebaseerd op de Audi 80 en 90. De Cabrio bleek een strakke en vrij tijdloze vorm aan te houden, want toen de A4 zijn intrede deed, bleef Audi de Cabrio produceren.

BMW 3 Reeks (E36)

De derde generatie van de 3 Reeks zorgde voor een nieuwe zescilinder M3. Wie zo eentje in zijn garage heeft staan, laat die best nog even staan, want de prijzen zijn stilaan omhoog aan het klimmen.

BMW 5 Reeks Touring (E34)

In 1989 introduceerde BMW de E34 5 Reeks. Vanaf 1991 kreeg die wagen ook een Touring-versie, en dat was voor het eerst bij dit model. Op die manier kon BMW het hoofd bieden aan de Audi 100 Avant, die in hetzelfde jaar een nieuwe generatie kreeg.

Bentley Continental R

Weinig typisch aan deze Bentley, behalve dan de gigantisch grote cilinderinhoud en het luxueuze interieur. Ondanks het hoge gewicht van bijna 2,5 ton slaagde de 6.75 liter grote motorisatie de slee in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen.

Bugatti EB110

Je zou het amper geloven, maar deze supercar mag zich vanaf dit jaar bij de oldtimers gaan rekenen. Je ziet ze ook amper, tenzij op één of andere concours in het buitenland.

Citroen ZX

Deze nieuwe Citroën moest het gaan opnemen tegen de Opel Astra en Volkswagen Golf. Zelf zit er wat jeugdnostalgie aan vast, de grootvader van m'n beste vriend had er zo eentje. Hebbedingen zijn de 2.0 16V driedeursversies , al duurt het nog even voordat die de oldtimerleeftijd bereiken.

Ferrari 512 TR

Hoeft deze facelift van de Testarossa een verdere uitleg? Raken aan het origineel was niet het beste plan bij Ferrari, al zijn er liefhebbers die de tweede facelift, de 512 M wel knap vinden.

Mazda MX-3

Zowat de kleinste V6 op de markt, deze 1.8 V6 motor, wat meteen ook zijn steviger verbruik verklaarde. Hoewel coupé, blijft hij een beetje het kneusje van het aanbod.

Mazda MX-6

Op basis van de nieuwe Mazda 626 ontwikkelde Mazda alweer een coupé. Elders heetten de coupés al langer MX-6, bij ons werd deze naam in 1991 nieuw geïntroduceerd.

Mercedes S-Klasse (W140/C140)

De containervormige wagen van Mercedes was de brute opvolger van de oudere ranke W126 S-Klasse. Opvallend detail? De twee kleine antennes achterop die uitschoven wanneer je de wagen in achteruit zette. Dubbele beglazing, elektonische sluithulp voor koffer en deuren, allemaal comfortverhogende opties, die er tegelijk voor zorgden dat de log ogende S-Klasse met 1.880 kg ook niet van de lichtste was. Overengineering zorgde er ook voor dat verschillende deadlines werden uitgesteld.

Mitsubishi Sigma

Gebouwd als luxueuze versie van de Galant, had hij ook diens visuele karaktertrekken. Er kwamen enkel 3.0 V6 benzinemotoren mee, wat maakte dat deze wagen bij ons niet heel erg geliefd was. Mitsubishi maakte ook een Sigma Wagon, die uitblonk door zijn laadruimte.

Nissan 100 NX

Met zijn guitige ogen was de Nissan 100 NX de kleinste coupé van het aanbod, naast de 200 SX en de straffe 300 ZX.

Opel Frontera

Deze eerste 4x4 van het Duitse merk was eigenlijk een spin off van de Isuzu Amigo of Isuzu Wizard, van een merk dat destijds ook tot de GM-groep behoorde. Opel kreeg een eigen variant die uiteindelijk een SUV avant-la-lettre werd.

Peugeot 106

Peugeot had sinds 1991 een modelletje onder de 205. Bedoeling was dat hij die 205 op termijn zou vervangen, al zong de 205 het nog een heel lange tijd uit.

Porsche 968

Dat niet alle vette Porsches het nummer 911 achterop dragen, mag wel geweten zijn. Gebaseerd op de 924 en 944 had deze 968 een geheel eigen karakter. Tegenwoordig bereiken de prijzen - vooral van de CS ClubSport-versies - astronomische hoogten, zelfs bij hoge kilometerstanden.

Seat Toledo

Nadat Seat in 1990 werd overgenomen door Volkswagen, volgde even later de eerste berline van het merk als eerste product van de overname. Ook nu nog doet hij wenkbrauwen fronsen, want hoewel hij er uit zag als een vierdeursberline, scharnierde de achterruit mee met de koffer, om er zo een ruime vijfdeurskoffer van te maken.

Worden ook oldtimer: Audi 80 (B4) en Coupé facelift, Audi 100 Avant (C4), Chrysler Voyager, Fiat Tempra, Hyundai Lantra, Mazda 626, Mitsubishi Space Runner & Space Wagon, Opel Astra F, Renault Espace II, TVR griffith, Volkswagen Golf, Yugo/Zastava Florida

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
B4 20:11
afbeelding van B4

Bij de Mazda MX-3 was de V6 wel een 1.8 motor. In die tijd stak Mitsubishi in de Japanse Lancer ook een 1.8 V6 motor, die nog enkele cc kleiner was

Sven 21:13
afbeelding van Sven

Thx voor de correctie. Ik ging even af op mijn geheugen, maar dat liet me blijkbaar in de steek. :-)

jelle Dr 18:31
afbeelding van jelle Dr

Ooit zo een MX-5 gehad. Dat was een zalig wagentje. Schone tijden beleefd daarmee.
Die twee tieten op het dashboard, dat open dak, ... tof!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws