Sommige merken amuseren zich kostelijk met het neerzetten van een goeie tijd op de Nurburgring met hun nieuwste sedan. Andere merken investeren die tijd in het testen van bekerhouders. Want het is maar wat het meest praktisch is voor je klant, natuurlijk.
Niet dat het een halszaak is in de autoindustrie, maar de bekerhouders nemen toch een centrale plaats in in het interieur van de huidige wagens. Vaak genoeg worden Amerikaanse maten gebruikt, want het kan niet groot genoeg zijn voor een beker koffie. Bij Nissan pakken ze het anders aan.
vormen en maten
Stellen dat ze er een aparte verantwoordelijke voor hebben, is misschien wat verregaand, maar een speciale set testbekers en -flesjes hebben ze alvast wel. Het gaat om 40 exemplaren in allerlei vormen en maten. De bedoeling is die dingen te gebruiken en ervoor te zorgen dat je zowel met de kleinste als grootste exemplaren niet morst terwijl je ze in de houder hebt staan.
Russell Davies van het Britse Customer Oriented Engineering department van Nissan geeft graag een woordje uitleg. "Our research shows there is a large variation in popular cups, cans and bottles in different countries, so we test more than 40 different ones to satisfy all customers. A cupholder may be something you take for granted, but you’ll notice it very quickly if it doesn’t work as it should!"
circuitobjecten
De bekers worden meegenomen naar het testparcours, waar ze ronde na ronde worden onderworpen aan allerlei invloeden waaraan de hele wagen wordt blootgesteld. Op basis daarvan worden de vormen en maten verder verfijnd.
Opvallend is volgens Nissan de laatste trend waarbij de vorm van de blikjes steeds smaller wordt - denk aan de 20 cl blikjes die smal en hoog zijn - terwijl smartphones net veel groter en breder worden. Dat vormt een uitdaging voor interieurontwerpers, waaronder die van Nissan.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden