Een Tesla busje, is dat wat?

tesla-model-bus_01

Moest je onder een steen hebben geleefd, Tesla is een Noord-Amerikaans merk. En daar zwaaien twee factoren de plak; veelcilinders en MPV's.

Cilinders, daar kan Tesla niet veel aan doen, want zo'n elektromotor lacht eens goed met de oermenscreatie die verbrandingsmotor heet. Een busje, dat ziet Elon Musk, opperbaas bij Tesla, dan weer wel zitten.

Reden genoeg voor digitale beeldbewerker Theophilus Chin om aan de slag te gaan. Het resultaat is exact wat je zou verwachten als Tesla een MPV in elkaar zou schroeven. Of de Europese markt op zoiets zit te wachten...

 tesla-model-bus

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Raf 13:13
afbeelding van Raf

Als ze de prijs aanvaardbaar houden, 7 zitter + minimaal 500km autonomie + gewone deuren, I'm in :-)

capaincool 15:24
afbeelding van capaincool

en een mooier design als de model X misschien. ;-)

Raf 21:00
afbeelding van Raf

Absoluut nodzakelijk. Al komt Mercedes met EQ, Audi en BMW 3 ook volledig elektrisch + Porsche en van deze merken is het design tot hiertoe pakken strakker dan dat van Tesla. Als ze dan dezelfde autonomie hebben, die is nu echt te laag. Ben benieuwd tegen 2020 zal Tesla het vuur wel aan de schenen krijgen..

Alfred 11:42
afbeelding van Alfred

Waarom die minimaal 500 km range? Voor die week of 2 per jaar dat je dat echt nodig hebt? Ik zou dan gewoon een wagen huren, kost toch zo veel niet meer. Maar de nieuwe model S haalt het al ;) Het zou inderdaad wel eens tijd mogen worden dat andere constructeurs wat actiever meespelen, Tesla heeft tig patenten vrijgegeven...

Adriaan 14:58
afbeelding van Adriaan

Waarom 500km, vrij simpel eigenlijk. Als je autosnelwegen doet met een elektrische auto kan je grofweg het "theoretische bereik" delen door twee, en dan nog zal het soms krap worden. En 250 km rijden is veel, maar nu ook geen uitzondering, ga eens naar de zee en terug en je zit er al. Dan spreken we nog niet over het doom scenario voor een elektrische auto, zeer warm of zeer koud, en autosnelwegen. Dan ga je verdomd blij zijn als je met uw "500km" nog meer dan 200km gaat kunnen rijden.
Aangezien tesla's niet klein zijn, en al zeker niet goedkoop kom je niet weg met: ach, het is een tweede wagen. Een citroen czero of e-up kan nog zeggen dat "160km" haalbaar is voor dagdagelijks gebruik. Maar een hoofdwagen, of toch een die dat beweerd te zijn zoals een tesla, gaat echt minstens 400-500km moeten kunnen afleggen om nog maar een klein beetje alternatief waardig te zijn.

Alfred 15:34
afbeelding van Alfred

Lijkt me wat overdreven, de talloze reviews geven inderdaad aan dat je range wat sneller zakt op de snelheid, maar meer dan halveren echt niet. Ga je los op de autobahn, tja, dat is iets anders. Natte wegen hebben volgens Bjorn Nyland (interessant om te zoeken op Youtube btw) meer invloed op de batterij dan de hoge of lage temperaturen.

Wat je tripje kust betreft: je gaat niet naar de kust om daar een ijsje te likken en terug te keren, met een fatsoenlijke infrastructuur steek je hem daar in de stekker terwijl je ligt te bakken en braden ;)

Adriaan 15:58
afbeelding van Adriaan

Rij eens met een elektrische auto op de autosnelweg tegen 120km/uur, en je zal wel snel begrijpen wat ik bedoel ;)
En gaan zeggen dat de airco of verwarming geen grote invloed gaat hebben op het bereik, mja, nogmaals, rij er eens mee rond, en je begrijpt het wel ;)
Ik heb met de c-zero, ion (broertjes van elkaar) tazari zero, elektrische smart en tesla roadster gereden, en alle vier (eigenlijk 5, maar bon) gedroegen zich zoals het hoorde, op lokale baantjes, secundaire wegen, maar eenmaal op de autosnelweg tegen 120km/uur, en je ziet letterlijk het batterij percentage achteruitgaan tegen een tempo waar je zou gaan denken dat een oude ford mustang weinig verbruikt. En steek dan de verwarming aan, en ga de viaduct op van vilvoorde (om maar een voorbeeld te geven), en je krijgt het zeer snel benauwd hoor.
Heb je al eens opgezocht wat zo'n laadpalen kosten, en dan bedoel ik de elektriciteits prijs, niet de installatie kost? En dan moeten ze nog werken he! Hoeveel van die dingen dat defect zijn of buiten dienst, het is een schande. En dan wil ik echt niet met mijn laatste km oostende binnen rijden, om dan daar op zoek te moeten gaan waar er plaats is + een functionerende laadpaal.
Draai of keer het zoals je wilt, 400-500 km voor een elektrische auto is echt geen luxe. Kijk, moest het zijn dat je werkelijk, zoals een benzine of diesel auto 400-500 km kan rijden ongeacht de omstandigheid (rijstijl buiten beschouwing gelaten) dan heb je gelijk. Maar geloof me, die afstands records van tesla's die 723 km en meer uit een tesla halen, is niet gedaan op een snelheid van 120km/uur. Maar eerder op snelheden van rond de 40km/uur.

Adriaan 16:00
afbeelding van Adriaan

Autofans.be redactie: bewijs mijn ongelijk, ga met de nissan leaf met een volle batterij eens op de snelweg, rij dan tegen cruise control 120km/uur en vertel mij hoe ver je geraakt bent. :p
En geloof me, ik zou echt veel liever ongelijk hebben in deze zaak, aangezien ik zelf aan het kijken ben om een elektrische auto te kopen voor mijn vrouw.

Yvesw 16:13
afbeelding van Yvesw

Kan je geen ongelijk geven. Op de autostrade daalt de range zienderogen. Meer nog, alles boven de 110 km/u is echt een issue voor elektrische wagens qua range. Tussen 90 en 110 km/u is de degradatie van range bijvoorbeeld kleiner dan tussen 110 en 120. Ga je sneller dan 120 km/u rijden... tja.

Lichtpunt; rij je via gewestwegen (max 90) ergens naartoe, dan ben je tegenwoordig even snel op bestemming in België. :-)

Alfred 16:21
afbeelding van Alfred

Wat zo'n laadpalen kosten maakt mij weinig uit, ik hoef toch ook niet te weten wat een benzinestation kost? Merk op dat ik het had over "fatsoenlijke infrastructuur", parkeergarages zouden hier op kunnen inspelen in de toekomst ;-)

Maar soit, je kan een Nissan Leaf niet vergelijken met een Model S hé Adriaan... Tijd voor de redactie om een facelift Model S op de kop te tikken en een roadtrip te maken! :o)

Adriaan 16:51
afbeelding van Adriaan

"Heb je al eens opgezocht wat zo'n laadpalen kosten, en dan bedoel ik de elektriciteits prijs, niet de installatie kost?"
Ik zeg ook echt niets over de installatie kost (die trouwens 30.000euro kost voor een snellader, en 3-4000euro voor een normale lader)
Maar dat is nu net het feit aan elektrische auto's, ik wil niet vast hangen aan een garage, een laadpaal, weet ik veel wat... Ik wil zoals nu, met mijn auto naar cadzand, of weet ik veel wat, kunnen rijden, zonder afhankelijk te moeten zijn van de infrastructuur. En dat kan met elektrische auto's enkel met een range van 400-500km. En hey, mijn nissan leaf was maar een voorbeeld van auto die geen range van 400km heeft, en ik quote "Waarom die minimaal 500 km range? Voor die week of 2 per jaar dat je dat echt nodig hebt? Ik zou dan gewoon een wagen huren, kost toch zo veel niet meer."
Maar bon, ik zou gerust wel eens willen zien hoe groot de werkelijk afgelegde afstand is met een tesla s p100d tegen 120km per uur op de autosnelweg is. Dat zal zeker niet de beloofde 517km zijn.
Dat de andere constructeurs eens uit hun pijp mogen komen, daarin heb je gelijk. Maar eigenlijk is dat er al, toyota heeft de Mirai. Nu ik hoor u al denken, Adriaan, je wilt toch niet afhankelijk zijn van infrastructuur, en voor de toyota is er in belgie maar 1 tankstation. Juist, maar ik zie veel meer potentieel in traditionele tankstations, waar je na 3 minuten tanken weer een paar honderd km kan rijden, en je geen schrik moet hebben dat je de batterij aan het pijnigen bent omdat je weer eens een supercharger aan het gebruiken bent. Want dat vergeten veel mensen ook met batterij elektrische auto's, de levensduur van de batterij gaat dramatisch achteruit wanneer je een snellader gebruikt. En om nu 8 uur in een parking te moeten staan wachten, zodat je de levensduur van je batterij niet gaat aantasten, om terug naar huis te gaan, ik ben verschillende keren al naar de ardennen of de zee gereden voor een paar uurtjes.
Daarom dat ik op lange termijn ook alleen maar toekomst zie in waterstof auto's die via een fuelcell een elektrische motor aan te sturen.

Adriaan 16:59
afbeelding van Adriaan

Wat me wel opvalt in alle rijtesten, en dat is echt niet enkel bij autofans, maar bij elke website waar ze elektrische voertuigen testen, is dat er meestal wel ff aangehaald word dat de auto veel verbruikt op de autosnelweg, maar dat je nooit daarover cijfers leest. Ik heb nog nergens gelezen dat een journalist getest heeft hoe ver je geraakt met een elektrische auto op de maximum snelheid. Of al was het maar de kw/uur per 100km. Nuja, de meeste auto's tonen dat niet, dus evident is dat niet echt. Geen kritiek naar jullie he, was me gewoon opgevallen, en zou soms die info wel eens willen zien.

Pieter A. 17:02
afbeelding van Pieter A.

Dan gaan wij dat eens testen Adriaan. Zodra we een elektrische auto testen, doen we dat!

Adriaan 15:56
afbeelding van Adriaan

Waarom zou de europese markt daarop niet zitten wachten? Heb je al eens gezien hoeveel espaces, glaxy's, 5008,... hier rond rijden?
Design is mss typisch amerikaans mpv, heeft wat weg van de Toyota Sienna, maar zal hier ook zeer zeker verkopen als zoete broodjes hoor. Die toyota zie je hier nooit, of toch niet buiten de europese wijk, rondrijden omdat die een 3.5l v6 benzine heeft...

B4 23:20
afbeelding van B4

Europese wijk in Mol of Brussel? In Antwerpen spot ik deze wel af en toe. In Zwitserland is de Sienna op bestelling te koop via de Toyota dealers.

Tja, de MPVs op de Europese markten zijn aardig aan het verdwijnen. Hoeveel van die busjes zijn er niet uit de catalogussen verdwenen de laatste jaren...

KevinV 19:37
afbeelding van KevinV

Deze Tesla zou hier vlot verkocht worden, veel beter dan die Tesla X met vleugeldeuren! Ik zie 2 Tesla's die een groot publiek aanspreken en dat is de sportievere Model S en een gezinswagen zoals deze!

Zorg voor een range van 400 à 600km. en ze zijn vertrokken ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws