Sijpelt het 'aanraakscherm' stilaan de automobiel binnen van de gewone man, dan is de technologie een pak ouder dan je denkt. Want Buick pakte er al in 1986 mee uit in haar Riviera. De Fallout-vibe druipt dan ook van het Graphic Control Center. Cool? Geeky cool.
Nee, achterover vallen doen je passagiers niet meer als je in het midden van je dashboard op een scherm begint te drukken en er daadwerkelijk veranderingen worden genoteerd. Dank daar maar de tablet voor die gemeengoed is in de Belgische huiskamer. Flits echter even mee terug naar 1986. The final countdown van Europe speelde je waarschijnlijk nog af via een cassettespeler en het WWF-worstelcircus viert zijn hoogdagen.
Het leven was simpeler, want van internet was nog geen sprake en plezier haalde je uit heruitzendingen van Knight Rider. Technologisch vertier haalde je dan weer uit de Nintendo Entertainment System (NES). 8bits sterk en in staat om pixels tot leven te brengen.
In principe flauwe koek, want laat 1986 ook het jaar zijn dat het Amerikaanse Buick op de proppen komt met haar zevende generatie Riviera. Zijn flair was 'ie al lang in de jaren 60 verloren maar de toen voorwielaangedreven Riviera haalde dat wel in met z'n technologisch kunnen. De jongens van Buick gebruikten de Riviera namelijk om het Graphic Control Center te delen met de wijde wereld. Het automobiel aanraakscherm avant la lettre zeg maar.
Over een pixelratio was nog geen spraken, want het ding was eigenlijk een oude tv met beeldbuis gepropt in het corpulente dashboard. Met een display van 3 op 4 duim moet je trouwens denken aan de afmetingen van een gemiddelde smartphone.
Toch was het ding een technologisch wonder dat buiten visuele achterstand weinig anders aanvoelt dan het infotainmentscherm van vandaag. Zo kon je airco en radio bedienen maar ook informatie krijgen over de technische staat van je remmen, aandrijving en elektronica. Wederom, in 1986, met een druk op de knop! Waarom het systeem maar twee jaar in productie was en grandioos flopte?
Het publiek was er niet klaar voor.
Want werd het bejubeld door elke journalist en klant die met z'n vettige vingers op het scherm tikte, dan vonden diezelfde individuen dat het systeem één doodsteek had; het nam de aandacht van het rijden. Of constructeurs daar anno 2016 nog van wakker liggen?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 9 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden