Kiezen maar: Mazda MX-5 RF versus Mercedes SLC 180

mx5rf-vs-slc180_03

Concurrentie vanuit onverwachte hoek, zo kan je de Mercedes SLC 180 omschrijven. Want het merk met de ster heeft eigenlijk een antwoord op de Mazda MX-5 RF. Met een 1.6 benzine onder de kap met 156 pk en een prijskaartje dat best z'n mannetje kan staan tegenover de Japanner. Voor welke ga jij?

Even opfrissen; Een tijdje terug lanceerde Mazda de MX-5 RF, een MX-5 met klapdak dat als een soort van targadak weg klapt. Een uitvoeringen voor een meer gesofisticeerd publiek, aldus Mazda. En met een prijs van 30.190 euro voor de 2-liter uitvoeringen meteen een stuk duurder dan de instap-roadster met een prijs van 22.590 euro.

Spotlight op de Mercedes SLC, de SLK van weleer. Een cabrio met klapdak dat een meer gesofisticeerd publiek wil aanspreken. Begin je hem te begrijpen? Mercedes alvast wel want in plaats van kopers kwijt te geraken aan de MX-5 kan het best ook eens kopers van die MX-5 afsnoepen. Met dank aan de instapversie. Die rooit het namelijk met een 156 pk sterke turbogeladen 1.6-liter viercilinder. Een blok dat de roadster 250 Nm richting de achterwielen laat sturen via een manuele zesbak. Het resultaat? Een sprint naar de honderd van 7,9 seconden.

mx5rf-vs-slc180

Laten we de technische fiche van de MX-5 RF er even bij nemen. Die doet het met een 160 pk sterke atmosferische 2-liter viercilinder benzine goed voor 200 Nm en een sprint naar de honderd van 7,3 seconden. Een overwinning van turbokracht met dank aan het lagere gewicht. Want het verschil tussen beiden kan zo maar eventjes 300 kilogram schelen afhankelijk van de aangetikte opties.

mx5rf-vs-slc180

Over opties gesproken, bekijken we beide jongens kaal naast elkaar, dan komt de MX-5 RF op de oprit te staan vanaf 30.190 euro. Met eigenlijk al alle vederdracht die je nodig hebt. De Merc, die kost minimaal 34.485 euro. Al moet je eigenlijk nog enkele duizenden aantikken om op gelijk uitrustingsniveau te komen met de Mazda. Al ziet natuurlijk iedereen een Mercedes op je oprit staan, ook al is die kaal.

Japan of Duitsland, voor welke gaan jullie?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:05
afbeelding van Waxweazel

Dit is eerder kiezen tussen zwaarlijvige luxe (Merc) tegenover lichtvoetige speelkameraad (Mazda).
De achterkant van de Merc ziet er wel krachtiger uit, maar de voorkant van de Mazda is toch iets beter en agressiever.
Maar het prijsverschil met gelijke opties is toch wel heel groot.

Wim 19:23
afbeelding van Wim

vind de RF super knap, maar iedereen verkiest de gewone mx-5 qua rijden, ik schat dat er een te groot prijsverschil tussen de twee zit om ze te vergelijken, maar als ik dan toch tussen de RF en de SLK moet kiezen neem ik de Benz

Nicole Neyens 22:02
afbeelding van Nicole Neyens

De prijsvergelijking is scheef. De prijs van de basis mx5 is die van de 1500 in de laagste optie-uitvoering die bovendien niet beschikbaar is voor de RF, die bestaat maar in de middelste en hoogste uitvoering, de prijs van de RF is die van de 2l.. De 1500 RF kost basis 26.000€.

Joost 20:30
afbeelding van Joost

De neus vd Mazda is de toekomst disign van véél auto's : de 2 voorlichten staan boven het radiator geplaatst, ook de 2 kleine achterzijruitjes zijn mooi aerodynamisch getekend op de naar boven gerichte zijflanken, de achterzijde doet denken aan 2-deurs Jaguar. Mercedes zal nog spijt krijgen door te stoppen met hun SLC want potentiële klanten gaan dan kiezen voor deze Mazda of andere kleinere cabrio's. De ster plaatsen in de grille van deze Mazda en de achterkant vd Benz iets hoger bouwen zou opnieuw een grote verkoop kunnen worden voor de (nieuwe ? of toekomstig ?) SLC ; ik zie Mercedes later nog in de tijd terug de SLC weer te bouwen ook al om hun verkoopcijfers te kunnen handhaven of te verhogen. Uiteindelijk zou ik ook kiezen voor de Mercedes omdat deze 'kloeker' of dikker toont al is de neus vd Mazda wat agressiever en klieft dus beter door de wind...

Evo X 16:27
afbeelding van Evo X

Wegens 2 decennia de afrit gemist en daarenboven nog de ravijn ingereden ook (recente modellen ben ik niet van op de hoogte) zou 'k uiteraard voor de mx5 gaan ook al omdat je weet dat daar de eerste 10j alleen de olie en filters word vervangen, op paar riempjes, bougies en remmen na misschien. Alleen, 'm ziet er zo Johnny achtig uit en minder stijlvol tov het merk dat tot 2 decennia geleden na 10j al een redelijke onderdelen lijst heeft vervangen na de olie wissel. Dit in combinatie dat de binnenkant vermoeddelijk 'n level hoger gaat zijn (nu éénmaal Duitse filosofie) maakt dat het merk met de ster er als eerste van de klas uitkomt ditmaal. En dat als echte Japfan. mja,

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws