Porsche 911 GT2 RS: 6 dingen die we nu al weten

porsche-911-gt2-rs01

Na tien jaar stoft Porsche terug de GT2 RS-badge af waardoor we deze zomer de bruutste 911 der 911's mogen verwachten. Wat we daar al over weten? Denk PDK, achterwielaandrijving en waterinjectie.

Tien jaar geleden groeide er iets in de donkere catacomben van Porsche, met een codenaam - 727 - die refereerde naar een ringtijd die de Nissan GT-R wist neer te zetten op de Groene Hel. Een Duitser project dat goedkeuring kreeg van bovenaf en doorgroeide tot de 911 GT2 RS, een monster met achterwielaandrijving, drukvoeding en de daarbij horende prestaties om zo'n GT-R naar huis te rijden op de Nürburgring. De 500 stuks, die waren in een handomdraai uitverkocht.

Ondertussen zijn we 2017 en in de tussentijd zag Porsche geen heil in een nieuwe generatie. Wel in een R-derivaat, GT3 en GT3 RS van de 911. Dit jaar echter, komt de GT2 RS-naamplaat terug achterop een negenelfer en het belooft alvast compleet bonkers te worden. Dat blijkt alvast uit de initiële informatie die Porsche vrij geeft.

1: Waterinjectie

Net zoals zijn voorganger is deze generatie een mengelmoes van 911 Turbo- en 911 GT3 RS-onderdelen, met nog een vleugje samoeraisaus er over. Denk aan de 3.8-liter zescilinder boxermotor met twee grotere turbo's, hogere turbodruk en een waterinjectiesysteem zoals bij de BMW M4 GTS. Gelinkt aan verstevigde ingewanden en een titanium uitlaatlijn is dit blok in ontwikkelingsfase alvast goed voor 650 pk en 750 Nm. Naar Porsche-traditie zijn deze cijfers waarschijnlijk relatief conservatief. Waardoor het niet ondenkbaar is dat het eindproduct op z'n inschrijvingsbewijs 700 pk zal hebben staan.

2: Achterwielaandrijfsturing

Al die kracht zal naar de achterwielen worden gezonden, waardoor de GT2 RS alles in zich heeft om een handjevol te worden. Toch zou de tweede generatie minder Death Metal maar meer Heavy Metal zijn. Een belangrijk punt voor Porsche, want de voorganger was soms zo bruut dat je meer dan één paar onderbroeken nodig had. Iets dat Porsche deels kan opvangen door de achterwielsturing die voor een snellere en stabielere wegligging zorgt en een taak die Michelin kreeg bij de ontwikkeling van specifieke Pilot Sport Cup 2-banden met maatje 325/30 ZR21 achter.

porsche-911-gt2-rs

3: PDK, natuurlijk

Zat er tien jaar geleden nog een handbak tussen chauffeur en passagier, dan zal de nieuwe het enkel en alleen met PDK doen. Gewoonweg broodnodig omdat Porsche geen handbak in huis heeft om de kracht aan te kunnen. Daarnaast; deze GT2 RS moet de rapste der 911's zijn en zo'n automaat met dubbele koppeling is gewoonweg stukken vlotter dan wat een gewone man met twee benen en een rechterhand kan doen.

4: Race-ophanging

Dat ze bij Porsche ophangingen kunnen bouwen, dat hoeven we zelfs een leek niet uit te leggen. De GT2 RS zal die kennis tot het maximum uitpuren. Daarnaast sluimert er onderin een elektronisch differentieel van Porsche dat kan spelen tussen 0% tot 100% *lock tussen de achterwielen. Koolstofvezel-ceramische remmen? Natuurlijk. Om maar te zeggen dat deze 911 gemaakt is met de Nürburgring in het achterhoofd.*

5: Gewicht voor Amerika

Extreem in elke hoek dus. Behalve op de weegschaal. Want Porsche ging niet tot de extreme uithoeken om gewicht naar beneden te krijgen. Zo is er nog steeds een stereo, airco en zelfs een navigatiesysteem. De achteruit is niet van plastiek, wel van smartphoneglas. Dat is niet alleen lichter dan gewoon glas, het is ook legaal in de VS en dat is Perspex (lees: plastieksoort) niet. Kwestie van ook daar klanten te vinden. Ben je toch zot, dan kan je via een pakket alles laten weghalen en nog eens 30 kilogram van de sub 1.500 kilogram wegende GT2 RS schaven.

6: Zomerfeestje

Hoe lang we op dit feestje in 911-trim moeten wachten? Niet lang, want volgens ingewijden zal Porsche het doek deze zomer van de GT2 RS halen. Op tijd voor een officieel debuut op het autosalon van Frankfurt, zeg maar. Dat hij ondertussen al is uitverkocht, ongeacht de oplage? Dat zit er wel eens dik in...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws