Kennen we tegenwoordig allemaal de Bugatti Veyron als de big daddy van de hypercars, dan had Ford in 1995 alles in huis om die titel naar zich toe te trekken. Met de GT90, een 730 pk sterke sportwagen met een Veyron-iaanse topsnelheid van 407 km/u.
Liep je in 1995 het autosalon van Detroit binnen - we weten het, de kans is klein - dan werd je bijna omvergeblazen door gespreksonderwerp numéro uno: de Ford GT90. Want op de stand van Blauwe Ovaal stond plots een spirituele opvolger van de GT40. Niet zo maar ééntje, wel een tweezits sportwagen met middenmotor die het modern gerief van die tijd zoals de Ferrari F50 en Lamborghini Diablo in haar onderbroek moest zetten. Met dank aan power, pure power.
Want vallen we nu niet meer achterover van sportwagens met +600 pk, dan was de GT90 in '95 harder van de pot gerukt dan het deksel van een Pringles tube in handen van een uitgehongerde obees. Met dank aan een quad-turbo 6-liter V12 met 720 pk en 900 Nm. Niet de cijfers van een Veyron, dat geven we toe maar waar die Fransoos 1.9 ton op de schaal zet moest de Amerikaan zo maar even een halve ton minder meezeulen. Cijfers? Een sprint naar de honderd in zo'n 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u (al wordt er soms ook van 370 stuks gesproken). Kortom; Veyron-prestaties jaren voor er sprake was van de Veyron.
Als een droom
Niet alleen dat, de happy few die achter het stuur mochten kruipen spraken van een heerlijk weggedrag. Van nature kwaadspreker Jeremy Clarkson had het zelfs over 'hemel op aarde'. Met dank aan het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk op het chassis van de Jaguar XJ220 (Jaguar was destijds in handen van Ford) en manuele vijfbak (jaren 90, weet je wel). Meer nog, het hele idee achter deze GT90 was net zoals destijds met de GT40; puur bewijzen dat Amerikanen in staat zijn om betere sportwagens te bouwen dan Europeanen.
Alleen werd deze GT90 nooit gebouwd.
Na z'n debuut op het autosalon van Detroit en de positieve publicaties kwam stilaan naar boven dat Ford geen enkele intentie had om deze hypercar te bouwen. 3 miljoen dollar kostte het conceptmodel en Ford geloofde niet dat er klanten op aarde waren die zelfs de helft wouden neerleggen voor zo'n potent gerief. Misschien wel de juiste beslissing, want zelfs de Volkswagen-groep heeft ondertussen al toegegeven dat het geld verloor op elk exemplaar van de Veyron. Toch, waar zou het hypercarsegment nu staan moest Ford deze GT90 in productie hebben genomen...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden