6 knijtergoeie stations die worden overschaduwd door hun SUV-broertjes

Stationwagen-versus-SUV

Wat ooit begon als het perfecte marketingplan - de Nissan Qashqai - is nu uitgegroeid tot een hype die niet meer te stoppen valt. Alles en iedereen moet aan de SUV en de crossover. Alleen vergeten klanten vaak dat er een praktischer - en goedkoper - alternatief in dezelfde showroom staat: de stationwagen.

Een lager zwaartepunt, lagere laaddrempel, lagere CO2-uitstoot en dus lager verbruik... alles is lager aan de stationwagen. Vaak zelfs het prijskaartje. Toch vinden klanten in de showroom meer en meer hun weg naar de crossovers en SUV's. Tot op zo'n punt dat automerken strategisch beslissen om alles dat niet hoog op de pootjes staat gewoon uit het gamma te zwieren.

Doodzonde, want daardoor drijf je nog meer klanten naar de crossover. Waardoor andere merken weer gaan besluiten dat de crossover hét antwoord is. Tot er gewoon geen normale auto meer bestaat. Een self fulfilling prophecy noemen we dat ook wel eens in vaktermen. Daarom is het dus een kwestie van te genieten van volgende 6 stationwagens... zolang het nog kan.

Skoda Fabia Combi

Stationwagen-versus-SUV

Het kan komen door de gin-tonic die rijkelijk vloeide tijdens de internationale lancering in Nice maar sinds die 22 januari 2015 zijn we onnoemelijk fan van de laatste generatie Fabia Combi. Want het neemt de Skoda-formule en giet het in compacte dimensies. Het resultaat is een koffer waarin je meer kwijt kan dan in die van grote broer Karoq. Voor serieus minder duiten, want een kale Karoq begint bij zo'n 25.000 euro, een stevig uitgeruste Fabia Combi heb je voor 18.405 euro.

Stationwagen-versus-SUV

En oké, zo'n Karoq staat op het nieuwste platform van de VAG-group waardoor hij kan beschikken over een rits aan knappe veiligheidsnufjes. Alleen zijn die vaak optioneel. Ben je dus simply clever, dan ga je eigenlijk beter voor de Fabia Combi. En dan beginnen we nog niet over de Octavia Combi en Superb Combi. Skoda is een stationwagenmerk, punt.

Koffergevecht
Fabia Combi: 530 tot 1.395 liter
Karoq: 521 tot 1.630 liter


Peugeot 308 SW

Stationwagen-versus-SUV

Voor Peugeot was de 308 in 2013 de laatste redding die het water uit het zinkende schip kon pompen. Met succes, want iedereen was unaniem over de C-segmenter; dit steekt verdomd goed in elkaar, rijdt boven verwachting en is in stationwagenvorm buitensporig ruim. En toen kwam daar in 2016 de 3008 om alle aandacht van de stationwagen weg te kapen. Met zijn hippe looks, futuristische boordplank en - zoals ons moe het zou zeggen - gemakkelijke instap.

Stationwagen-versus-SUV

Wat klanten vaak echter vergeten is dat je in de 308 SW bijna een 3008 kan transporteren. Want nee, een SUV is niet altijd ruimer, ook al zet Peugeot tegenwoordig dat woord voor de 3008 - nee serieus, we moeten officieel SUV 3008 zeggen. Werp dan nog een zowat 6.000 euro goedkopere vanafprijs in de mix en een lagere CO2-uitstoot en je hebt een uitgemaakte zaak, toch?

Koffergevecht
308 SW: 610 tot 1.660 liter
SUV 3008: 520 tot 1.482 liter


Hyundai i30 Wagon

Stationwagen-versus-SUV

Gaven we in de intro Nissan van de veeg, dan behoort ook Hyundai bij de grondleggers van de SUV-gekte. Met dank aan de Tucson die doorbrak als iX35 en dan terug een Tucson-badge opgespeld kreeg. Enfin, een wat rare historie gecreëerd door de marketingafdeling. Immens populair die huidige Tucson, al staat er zeker en vast een volwaardig alternatief bij de Hyundai-verdeler; de i30 Wagon. Een C-segmenter die misschien wel zo saai als een VW Golf is. En neem het van ons aan; dat is eigenlijk een gigantisch compliment.

Stationwagen-versus-SUV

Komt nog eens bij dat de stationwagenversie - Wagon in Hyundai-lingo - verrassend ruim is, al zeker met de achterbank neer. Daarenboven is het ook nog eens een meer dan knappe verschijning (Zuid-Koreaanse Mercedes CLA Shooting Brake iemand?). Hoewel de Tucson dat zeker ook is, zijn we toch meer te spreken over de gebruikte materialen in de i30. Prijsverschil tussen i30 en Tucson? 4.000 euro en een BBQ-feestje.

Koffergevecht
i30 Wagon: 602 tot 1.650 liter
Tucson: 629 tot 1.503 liter


Mazda Mazda6

Stationwagen-versus-SUV

Nee, tot op de dag van vandaag kennen we de juiste aanhef niet voor de Mazda Mazda6 maar wat we wel weten is dat de Mazda6 (Mazda6 Mazda?) niet enkel de knapste in zijn segment is, hij hoeft ook niet in te boeten op ruimtevlak. Neem er even de CX-5 bij, die weet 477 liter in de koffer kwijt te geraken, de 6MazdaMazda stouwt 522 liter. Mooi, maar met de achterbank neer neemt de CX-5 wel de leiding, toch? Fout. De 6Mazda6 ziet zijn volume stijgen tot 1.664 liter, CX-5 eigenaars zullen het moeten doen met 1.620 liters.

Stationwagen-versus-SUV

Lijkt marginaal verschillend maar vergeet niet dat de CX-5 die liters in de hoogte neerzet en de 666 uitpakt in de lengte. Samen met een lagere laaddrempel is dit het verschil tussen een dubbele hernia tijdens het inladen van je mountainbike op zondag of een glimlach op je gezicht. Ere wie ere toekomt; Mazda zet de meer onpraktische (korrel zout-alarm) CX-5 wel een peulenschil goedkoper in de markt.

Koffergevecht
Mazda6: 522 tot 1.664 liter
CX-5: 477 tot 1.620 liter


Porsche Panamera Sport Turismo

Stationwagen-versus-SUV

Hier vallen we zelf door de mand, want staan we heel de tijd van aan de kant te roepen dat inhoud belangrijker is dan visuele substantie, dan doen we het hier echt puur voor de looks. Een noodgedwongen keuze. Want laat ons eerlijk zijn, het alternatief voor de Panamera Sport Turismo, de Cayenne, ziet er uit als een gecensureerde Volkswagen Touareg. De Panamera ST dan weer als Olivia Wilde in bikini.

Stationwagen-versus-SUV

Daar tegenover staat dan wel dat de Cayenne eens smakelijk lacht met de inhoud van het bovenstukje (lees: de kofferruimte) van de Panamera Sport Turismo. De kans is echter reëel dat je dit als Sport Turismo-eigenaar niet eens hoort dankzij de 680 pk onder de motorkap.

Koffergevecht
Panamera ST: 520 tot 1.390 liter
Cayenne: 770 tot 1.710 liter


Dacia Logan MCV

Stationwagen-versus-SUV

Wat koop je nog voor 8.990 euro? In het geval van de Dacia Logan MCV een stationwagen die meer mee zeult dan de Porsche van hierboven. En zo hoort het ook bij Dacia. Belachelijk weinig geld voor belachelijk veel auto. Toch is het visitekaartje van het merk net iets minder praktisch én duurder. We hebben het natuurlijk over de Duster. Met een instapprijs van net geen 12.000 euro nog steeds een compleet koopje maar volgen we onze eigen filosofie, dan moeten we eigenlijk de Logan MCV aanraden.

Stationwagen-versus-SUV

Middengrond dan? De Logan MCV komt er ook als stoere Stepway-uitvoering - al heet die door ongekende redenen "BS Urban Explorer". Het maakt alvast dat de Logan als een crossover oogt. Toch net waar de klanten op kikken niet? Wij kicken op de prijs, full-option 14.000 euro. Alsjeblieft.

Koffergevecht
Logan MCV: 573 tot 1.518 liter
Duster: 478 tot 1.623 liter

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Rover 20:20
afbeelding van Rover

Jullie 'platgedrukte' 3008/308 (foto boven artikel) ziet er anders ook wel top uit ! :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws