Tussen het bouwen van generische producten en opties door steekt een automerk sporadisch haar nek uit om eens iets compleet geniaal op de markt te brengen. Straf is het dan ook dat die genialiteit anno 2018 vaak met uitsterven is bedreigd. Dringend tijd om 8 geniale opties op te rakelen die - ten onrechte - een stille dood stierven.
Vraag je tegenwoordig naar welke opties je buurman op zijn nieuwe vierwieler heeft staan en hij zal het hebben over zaken zoals Appelkarplé, Leenkippassist en Kielesgo. Techno-jumbo die het leven van de bestuurder vaak makkelijker maakt maar in het niets verdwijnt door onderstaande 8 geniale opties uit de autosector. Des te straffer is het dat het merendeel ervan een stille dood stierf of aan een zijden draadje bengelt. Terugbrengen die handel!
Opel's FlexFix
Laten we met de deur in huis vallen met ééntje uit het recente verleden, de FlexFix van Opel. Nee, niet één of andere monovolume waar je nog nooit van hebt gehoord, wel een geïntegreerde fietsendrager die tot vier tweewielers mee kon sleuren. Het systeem zat mooi verstopt in de achterbumper en schoof in een handomdraai uit de auto om je fiets er op te parkeren.
Meer nog; dankzij een kantelhendel kon je de fietsendrager wegdraaien van de kofferklep zodat je nog steeds toegang had tot de kofferruimte. Dé meest geniale fietsendrager die we ooit op de markt hebben gezien...
Verschuifbare achterbank in hatchback
Niet volledig dood maar als je er met een stok in port krijg je hoogstens nog enkele stuiptrekkingen. Buiten de Honda Jazz kunnen we niet meteen een nieuwe compacte hatchback voor de geest halen waarin je de achterbank naar voor en achteren kan verschuiven. Toch is het idee volstrekt geniaal. Want je geeft eigenaars de vrijheid om de al beperkte dimensies zo goed mogelijk in te vullen.
Serieuze boodschappenronde? De bank zo ver mogelijk naar voren voor meer kofferruimte. De kinderen even naar school brengen? De bank zo ver mogelijk naar achteren voor een extra toefje beenruimte. Simpel, handig en dus... geniaal.
Volvo's hartslagsensor
Zo'n 10 jaar geleden introduceerde Volvo voor haar topmodellen (S80, V70, XC70) de Personal Car Communicator. Een sleutel die in staat was de status van je wagen in real time door te sturen. Groen licht? Geen vuiltje aan de lucht. Maar dankzij een hypergevoelige hartslagsensor in de wagens wist de sleutel wanneer er iemand in je voertuig zat.
Een rood licht op je sleutel kon dan ook 2 dingen betekenen; of je wagen is net gestolen of - en tig malen belangrijker - er zit nog iemand op je achterbank. Je hond of je baby van 6 maanden bijvoorbeeld. Waarom dit niet meer bestaat is ons echt een raadsel.
Volwaardig reservewiel
Nog eentje waar we eigenlijk aan het vechten zijn tegen de bierkaai. Want in een wereld waar elke kilogram kan zorgen voor een CO2-vermindering moet een volwaardig reservewiel vaak snel op de hort. In ruil krijg je een pizzasnijder waar je maximaal 60 mee mag rijden of - erger nog - een 'lekstopkit' die je gehele band vernielt en zorgt voor veel gevloek bij de bandenboer.
Deels ook onze schuld trouwens, want tegenwoordig willen we een 18-duims velg op een koekendoosje, waardoor er vaak gewoonweg fysiek geen plaats is in de koffer voor een volwaardige reservespeler.
Nissan's dubbele brandstofmeter
Toegegeven, ondertussen achterhaald door de digitale metertjes die tot op de kilometer aan kunnen duiden hoe ver je nog kan rijden maar deze is zo geniaal dat we 'm jullie niet willen onthouden. In de jaren 80 besloot Nissan twee brandstofmeters in het interieur te plaatsen. De tweede daarvan begon pas af te tellen wanneer je 'hoofdmeter' in het rood ging.
Daardoor kreeg je een soort van uitvergrote rode zone om zo preciezer in het oog te houden hoeveel brandstof je nog uit de tank kon persen. Best handig in gerief zoals de 300ZX die niet vies was van een serieuze slok.
Verkeerslichtvinder
Ken je de situatie wanneer je naast een vrachtwagen voor het verkeerslicht staat en daardoor als een halvegare met kromme nek naar het licht moet staren boven de auto? Geloof het of niet maar in de jaren 40 hadden ze hier al een oplossing voor: de verkeerslichtvinder!
Een prisma op je dashboard die een reflectie toont van het verkeerslicht, zo simpel was de oplossing. Een idee dat in moderne tijden perfect geïntegreerd zou kunnen worden in een head-updisplay. Maak hier werk van, autosector.
Renault Modus kofferluik
Een skiluik in de achterbank kennen we allemaal. Een handig systeem waardoor je niet de gehele bank neer hoeft te klappen om net iets langere objecten mee te zeulen. Renault ging nog een stapje verder met de Modus door een optioneel kofferluik in de kofferklep te voorzien.
Dat luikje ging neerwaarts open en liet je toe om kleine spullen via de opening de koffer in te zwieren zonder de gehele achterklep te moeten openen. We vallen in herhaling maar: Simpel, handig en daardoor dus... geniaal.
Zichtbaarheid
Misschien wel de 'optie' die we het meest missen in moderne wagens... zichtbaarheid. Jonge autobestuurders gaan het misschien nooit geloven maar er was een tijd wanneer je in een auto rondom je kon zien en daadwerkelijk iets van de buitenwereld zag. Geen dode hoeken door dikke pilaren, toelopende raamlijnen en een petieterige achterruit.
Een roedel technische assistenten mogen je tegenwoordig dan wel op de gevaren wijzen, er is iets rustgevend aan het raamwerk van een auto uit de jaren 70. Of je liever met een auto van de jaren 70 dan wel met een moderne wagen tegen een paal knalt... dat is natuurlijk een andere vraag.
Kennen jullie nog geniale opties die mettertijd uit de automobiel zijn verdwenen? Laat het weten in de reacties!
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden