5 redenen waarom Ford geen Fiesta RS mag bouwen

ford-fiesta-rs-no

Een nieuwe generatie Fiesta, een daarbij horende nieuwe generatie ST maar vooral; een nieuwe geruchtenmolen die hint naar een RS-derivaat die er 'deze keer echt wel komt'. Alleen... moet Ford echt geen Fiesta RS bouwen. Waarom?

We leven in een maatschappij waar 'meer' vaak recht evenredig staat met 'beter'. Alleen is meer niet altijd beter. Betaal je liever meer belastingen? Sta je liever meer in de file? Nou, dat dachten we niet. De Fiesta RS is ook zo eentje van die meerdromerij, want al jarenlang wordt er gespeculeerd dat Ford eentje op de markt zal brengen. Toch zijn we bij Autofans tegen. Onderbouwd tegen. Hieronder alvast vijf redenen. Volg je even mee(r)?

ST is pretraket

De Fiesta ST is zonder twijfel de pretraket in de sportieve line-up van Ford. En op dat elan gaat de nieuwe generatie verder (rijtest binnenkort). Met een afstelling op plezier, dagelijkse inzetbaarheid en een achterpootje dat nog steeds lucht in durft bij scherper bochtenwerk. Een RS-derivaat zou een stuk serieuzer voor de dag moeten komen en eerlijk... daar zitten we niet op te wachten.

Ground Control

200 pk puurt die ST trouwens uit zijn 1.5 driecilinder. De vraag is dan ook hoeveel kracht een RS-versie zou moeten opwekken... en uit welk motorblok? 250 stuks uit een viercilinder? Het doet jouw vingers misschien tintelen maar wij lezen vooral 'zwaardere motor voorin' en 'meer kans op koppelstuur'. Denk maar even terug aan de Toyota yaris T Sport en T Sport Turbo, daar was de turbovariant ook de minst lollige van de twee, ook al had die een grob meer kracht.

ford-fiesta-rs-no

B-plafond

Daarnaast zit je ook met een prijsplafond. Want hoe veel gelden kan je vragen voor een compacte hatchback? Tussen de Fiesta ST (23.000 euro) en Focus RS (39.000 euro) zit een groot gat maar vergeet niet dat een Hyundai i30 N nog geen 30.000 euro kost. Er is dus weinig financiële beweegruimte voor een Fiesta RS. Te dicht naar de 30K en klanten gaan sneller voor een ruimere Golf GTI, 308 GTI of i30 N. Te weinig geld vragen en de Fiesta ST verliest zijn bestaansrecht.

Verwatering label

RS, je linkt het onlosmakelijk met de Focus. Stel dat Ford op de proppen komt met een Fiesta RS, wat dan? Een Kuga RS, Edge RS, Mondeo RS? RS is Focus, Focus is RS en RS is life... punt.

We want less!

Of we daarmee willen zeggen dat Ford geen pittigere versies van de Fiesta mag bouwen? Absoluut niet. Alleen willen we hardcore-versies van de ST zien. Het optionele pack met sper is al een goed begin maar waarom geen 'Trophy'-versie met minder gewicht, geen achterbank, straffer rubber en opgewaardeerde dempers en remmen. Een trackdayspeeltje met fabrieksgarantie, zeg maar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
suskewiet 12:57
afbeelding van suskewiet

Dat houdt steek, maak gewoon een lichtgewicht versie ! please..... :-)

Tim 17:55
afbeelding van Tim

Ik zeg. De v8 van de mustang erin. Gewoon omdat het kan....

suskewiet 09:23
afbeelding van suskewiet

jij houdt duidelijk niet van bochtenwerk

Werner Verbeeck 18:56
afbeelding van Werner Verbeeck

Hoezo RS is Focus??
In het verleden zijn er al verschillende modellen de Focus vooraf gegaan met een RS uitvoering, zelfs een fiesta RS turbo begin jaren ‘90. Het RS gebeuren is bestaat al van eind jaren 60 toen er van een Focus nog lang geen sprake was.

EDB 11:34
afbeelding van EDB

Misschien de iconische Escort RS Cosworth vergeten?

Stefan 16:18
afbeelding van Stefan

Ford heeft een ganse reeks RS modellen gehad.... Sierra, escort rs cosworth, escort rs 2000, escort en fiesta 1600 rs turbo.... En dan nog de super uitvoeringen zoals de Sierra rs500.............

WimCom 22:34
afbeelding van WimCom

Taunus, Capri, Escort, Sierra, enz.. RS is zeker niet enkel gelinkt met de Focus. Het punt dat er nu geen Fiesta RS moet komen hebben ze gelijk in.

Jeffrey 10:19
afbeelding van Jeffrey

Auto met acceleratietijd onder 11s van 0 naar 100km/h op openbare weg zou heel veel verkeersdoden besparen.

Techno Patat 12:29
afbeelding van Techno Patat

Auto’s die zo een goeje banden hebben liggen als de potentiële fiesta rs en bijhorende goeje remmen zouden er nog veel meer besparen! Mensen met zo een auto’s gaan geen banden tot de laatste sleet oprijden om dan bij 3 druppels water plots te glijden als er iemand de straat oversteekt...

Laat staan bestuurders die kijken naar de weg en andere auto’s anticiperen ipv het luiweg op de snelheid te steken omdat zij denken dat ze voorrang hebben omdat het hun uitkomt of omdat ze toch hun pinkers gebruiken ;-)!

Thieske 00:41
afbeelding van Thieske

1) Waarom zou een RS serieuzer voor de dag moeten komen?
2) Een niet bestaande Fiesta RS vergelijken met een Toyota uit 2003? In 15 jaar zijn er heus wel wat innovaties geweest.
3) Golf --> Duits, heel serieus, minder speels. 308 --> blijft een Fransoos. I30N--> Koreaanse Golf met onderdelen van onbekende fabrikanten en 2 snelheidsmeters die niet gelijk lopen.
4) verwatering label is al jaren aan de gang. Van bijna elk model is er een ST-light. Zelfs de Edge ST bestaat al helaas. En RS is veel meer dan Focus
5) we willen een hardcore versie van de ST zien....trophy versie? Dat is dan toch gewoon een RS die jullie willen hebben en dat maakt het hele artikel dus gewoon nutteloos.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws