Met de Fiesta ST achter de kiezen is het tijd om uit te kijken naar zijn grote broer, de Focus ST. Autofans tuurt even in haar glazen bol om jullie een eerste blik te geven op de nieuwe pretrakket. Wat we nu al weten?
De Ford Performance-afdeling is volop aan het experimenteren met nieuwe ST-modellen. Zo hebben we tegenwoordig de Edge ST naast de Fiesta ST. Gelukkig vergeet de Blauwe Ovaal haar basismodellen niet, want ook de Focus krijgt uiteraard een ST-derivaat. Die zal onder de RS-versie komen te staan en er wordt verwacht dat het de laatste sportieve Focus is zonder hybridetechniek. Jawel, dat las je goed, de Focus RS zal het gaan doen met elektrohulp. Maar wat we over de Focus ST weten?
Upsizing
Verloor de vorige ST nog een cilinder en wat inhoud door gebruik te maken van een 2-liter turbobenzine, dan zal de nieuwe wat inhoud toevoegen. Het staat namelijk voor 99% vast dat de Focus ST beroep zal doen op de 2.3-liter viercilinder turbobenzine vanuit de laatste generatie Focus RS. Dat blok, dat Ford ook gebruikt in de Mustang, zal wat braver worden afgesteld om zo mooie ST-cijfers voor te kunnen leggen. Geen 355 pk en 475 Nm dus, mik eerder op 250 à 300 pk en ruwweg 400 Nm. Verre van magere cijfers natuurlijk.
Dat geheel zal trouwens zijn weg vinden in een schulp die 88 kilogram van zich af weet te schudden, waardoor de nieuwe Focus ST ergens rond de 1.350 kg op de weegschaal zal zetten. Mooi op niveau van de Volkswagen Golf GTI. Een automaat, die verbant Ford in de Focus ST, een performance-pack (met sper) staat sowieso in de optielijsten.
Tenslotte zal Ford haar Focus ST mogelijks wereldkundig maken begin volgend jaar op het autosalon van Genève. Waardoor in het najaar van 2019 de eerste klanten hun Focus ST mogen ontvangen. O ja, nog even over het uiterlijk, er circuleren halfnaakte Focus ST's rond op het internet waar we onze "artistieke interpretatie" op hebben gebaseerd. De centrale uitlaat van de laatste generatie? Die mag op de schop. Goed nieuws voor trekhaakfans...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden