Waarom de Mazda3 MPS de beste hothatch van zijn generatie kan zijn

Mazda Mazda3 MPS info Render

Berg je dromen maar op, want niemand minder dan opperbaas bij Mazda, Akira Marumoto, zegt dat er in het huidige landschap geen plaats is voor een sportieve Mazda3 MPS. Doodzonde, want het zou wel eens de beste hothatch van zijn generatie kunnen worden. Waarom we dat denken?

Dat ze bij Mazda zeer duidelijk zijn over de toekomst van het merk; geen sportmodellen buiten de MX-5. Waardoor er geen spirituele opvolger van de RX-8 in de pijplijn, zit net zoals er niet wordt gewerkt aan een sportieve afgeleide van de zopas voorgestelde Mazda3. Begrijpelijk - gezien de focus op eco-vriendelijke modellen - maar zonder twijfel doodzonde. Want zo'n Mazda3 MPS zou wel eens dé hothatch van zijn generatie kunnen zijn. Laat het ons even uitleggen.

Mazda = Design

Je kan niet ontkennen dat de huidige hothatches vaak een afgeleide zijn van nogal banale standaardmodellen. Waardoor ze die brave schulp moeten volkliederen met heftige spoilers, overdreven - valse - luchtsleuven en heb-je-mij-gezien-velgen. Zo'n standaard Mazda3 is echter al een lekker ding op zich (al willen we gerust met je discussiëren over z'n eigenzinnige derrière).

Mazda Mazda3 MPS info Render

Het MPS-derivaat zou daardoor dus grotendeels het Kodo-design kunnen blijven volgen. Geen overdaad, wel de essentie. Zoals een zo subtiel mogelijk opengewerkte voorkant en een krachtige achterkant. Subtiel als een Golf GTI maar een stuk stijlvoller dankzij de zwierige basis.

Mazda = Gewicht

Bij Mazda hebben ze een bloedhekel aan onnodige kilo's. Kan er ergens een grammetje af? Dan zullen ze dat ook doen. Verzet de zetel van een MX-5 maar eens met dat miezerige staafje. We geloven dan ook dat moest Mazda zo'n 3 MPS bouwen, het haar lichtgewichtfilosofie nog een niveautje hoger zou brengen.

Niet spelen met valse geluiden door de luidsprekers, wel isolatie weghalen tussen motorbaai en cabine. Zetels met een pluimgewicht? Hoogstwaarschijnlijk. Lichtgewicht velgen? Uiteraard. Verwijderen van de achterbank? Zo gek nu ook weer niet. Maar je begrijpt ons punt.

Mazda = unieke motor

Laatst nog naar een hothatchmeeting geweest? De 2-liter viercilinder turbo's vliegen er je om de oren. Waardoor je na de twintigste Golf GTI het wel allemaal hebt gehoord. Ford doet tegenwoordig iets uniek met haar 1.5-liter driecilinder in de Fiesta ST, Mazda zou dat ook kunnen doen met een nieuw ontwikkelde, euhm, 2-liter viercilinder...

Mazda Mazda3 MPS info Render

We hebben het uiteraard over de SkyActiv X. Een benzinemotor mét supercharger die kan ontbranden zonder bougie. Waardoor je onderin het koppel van een diesel hebt en bovenin de vort van een benzine. Geen experimentele tech, Mazda zal deze motor daadwerkelijk gaan aanbieden in de nieuwe 3. Kietelen naar MPS-spec? Graag, Mazda.

Mazda = waar voor je geld

Kijk je naar de pas opgefriste Mazda6, dan kijk je naar een auto die Mazda eigenlijk 10.000 euro te goedkoop in haar catalogus zet. Of anders gezegd; Mazda vraagt geen eurocent te veel voor haar auto's. De Mazda3 MPS zou er dus eentje worden voor het werkvolk. Een betaalbare pretraket die rijplezier boven pure pk's zet.

Daarom geen +250 pk maar ook geen prijskaartje van +30.000 euro. Mogelijks de beste hothatch van zijn generatie... die Mazda nooit zal bouwen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Bjorn Willaert 10:04
afbeelding van Bjorn Willaert

Dan zou Mazda nog serieus veel werk mogen steken in de ontwikkeling van het onderstel. Ik heb de oude Mazda 3 MPS ooit nog getest gedurende een week. Het enige goede qua basis was de motor. Al de rest trok op niet veel. De prijs was laag ja, maar de beleving en kwaliteit was navenant...

4g63 15:16
afbeelding van 4g63

Een betaalbaar gebakje van 1260kg en 165pk vraagt reeds om niet veel meer hé, en paar generaties geleden lieten topmodellen wat steken vallen naar remmen en bochtengedrag, waardoor zo'n sportiever model welkom was, maar nu zie k regelmatig het omgekeerde, dat koets een potentere aandrijving kan hebben.
Hoeveel gaat mazda er dan nog verkopen als hun huidige hatch al zoiets kan voorleggen?
Zelfde met evo11, waarom heeft men nog niets beslist? Omdat hij wsl zoals ook de evo10, te weinig gaat verkopen, de reviews, ronde tijden en bochtengedrag zijn tof om lezen maar die brengen geen centjes binnen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws