Dit weten/ verwachten we van de nieuwe BMW 1 Reeks (2019)

BMW 1 Reeks 2019 info

Met de nieuwe generatie A-Klasse heeft Mercedes een mijlensprong vooruit genomen op concurrenten Audi A3 en BMW 1 Reeks. Vrees echter niet, de Duitse concurrentie zit het merk met de ster serieus op de hielen. Wat we nu al weten over de dit jaar op het toneel verschijnende BMW 1 Reeks?

Heilige huisjes zijn er om gesloopt te worden. Dat bewees BMW in 2015 al met de 2 Reeks Active Tourer, een voorwielaangedreven monovolume met een wit/blauwe propeller op de kap. Nog maar de voorbode van wat komen zal, want dit jaar trekt BMW met de fakkel richting het volgende instituut; de 1 Reeks met achterwielaandrijving.

Exit achterwielaandrijving

Je kon de bui al geruime tijd voelen hangen, de 1 Reeks met achterwielaandrijving is een unicum in het segment. Concurrenten Audi A3, Mercedes A-Klasse, Ford Focus, etc, doen het tenslotte allemaal met voorwielaandrijving.

Na twee generaties achterbanden roken wordt ook de nieuwe generatie 1 Reeks mooi in tred gezet. Want de Einser zal beroep gaan doen op een doorontwikkeling van het UKL-platform dat we kennen van die 2 Active Tourer. "FAAR" - de naam van het nieuwe platform - zal meer modulariteit toelaten voor elektrische aandrijvingen op termijn.

M130i aan de top?

Het gevolg is natuurlijk dat BMW's M-afdeling geen nood meer ziet in een volwaardig M-model. Dat doen ze trouwens met de komst van de M2 niet meer. Waardoor de nieuwe 1 Reeks hoogstwaarschijnlijk topt bij de M130i xDrive, een 300 pk sterke 1 Reeks met vierwielaandrijving en een viercilinder turbobenzine voorin. Een Golf R op z'n BMW's zeg maar.

Meer deuren graag

De nieuwe generatie zal eveneens komaf maken met een driedeursversie. Het is een trend die zich al geruime tijd manifesteert in het C-segment. Als alternatief zullen klanten hoogstwaarschijnlijk een 1 Reeks Sedan krijgen, om te kunnen concurreren met de Mercedes A-Klasse Berline. In hoe verre dat een eerlijk alternatief is voor een 3-deurs hatchback natuurlijk.

Ruimer

Daarom niet groter, wel ruimer. En daar kan je die verduvelde voorwielaandrijving voor danken. Door het ontbreken van complexe aandrijfmechaniek naar achteren toe zal je zonder twijfel meer kwijt geraken in de 1 Reeks. Ja, ook sensibele details verkopen auto's. Zelfs bij BMW.

iDigit

De 1 Reeks is een sterk volumemodel voor BMW, waardoor het geen geheim is dat de nieuwe generatie eveneens BMW's laatste generatie iDrive in de cockpit krijgt. Die doet het voortaan met een hippe digitale instrumentencluster die meer opties vervat dan de optielijst van de nieuwe 1 lang zal zijn. Denk aan een Skype-functie, persoonlijke assistent, Microsoft Office 365, dat soort zaken.

Plug-in op komst

BMW zou nooit zo ver gaan met haar FAAR-platform zonder daadwerkelijk na te denken over een plug-inversie. Die zal er op termijn komen, om te kunnen voldoen aan de strengere CO2-normen die Europa oplegt tegen 2021.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws