Geen pieken zonder dalen. En met het einde van het jaar in zicht reflecteren we op de redactie over de auto's die dit jaar de revue passeerden. Tijd voor dé 5 die onze hoge verwachtingen niet helemaal konden inlossen. De teleurstellingen van 2019.
Natuurlijk zouden we hier 20 crossovers kunnen opsommen. Maar eerlijk is eerlijk; de verwachtingen bij die dingen liggen nooit echt hoog. Want er is geen enkele crossover die de dingen beter doet dan zijn hatchback- of stationwagenbroertje. Nee, deze lijst draait rond auto's waar we onnoemelijk naar uitkeken... maar ons achteraf wat met een knorrende maag achterlieten. Daarom niet slecht, wel... teleurstellend. Tijd voor de lijst! (in willekeurige volgorde)
1. Audi A1
Kijk, we hadden altijd een zwak op de redactie voor de eerste generatie A1. Het was een karretje met bakken charme en in S1-trim dé lekkerste hothatch aan deze kant van de wereldbol. Generatie 2 kan toch heus niet slechter doen?
Awel, dat doet hij ook niet echt. Want numéro 2 ziet er nog bruter uit (al kan je geen 3-deurs meer krijgen) en oogt binnenin een pak moderner. Alleen krijg je binnenin ook een overvloed aan goedkope plastics én vraagt Audi een compleet absurde prijs voor de nieuwe. Of je 'm daarom niet veel ziet rijden? (RIJTEST)
2. Toyota GR Supra
Over deze hebben we lang in een knoop gelegen. Want qua rijdersauto is de nieuwe Supra een indrukwekkend machine. Het is echter de arrogantie van Toyota om te blijven stellen dat deze Supra niets met BMW heeft te maken dat de doorslag gaf.
Het chassis is van BMW, de motor is van BMW, het interieur is van BMW en zelfs het infotainmentsysteem is van BMW. DIT. IS. EEN. BMW. Een goeie BMW, maar geen Japanse sportwagen. Waardoor we wat eigenzinnig Japanse flair missen. Nu goed, de GR Yaris met vierwielaandrijving zal dat wel oplossen... (RIJTEST)
3. BMW 1 Reeks
De Toyota Supra brengt ons naadloos bij BMW. Specifiek bij de nieuwe generatie 1 Reeks. Een rijdersauto die zijn wilde haren inruilt voor meer been- en kofferruimte. En o ja: voorwielaandrijving.
Daardoor doet de Duits niets anders of beter dan een Volkswagen Golf, Ford Focus, Mercedes A-Klasse of Kia Ceed. De nieuwe 1 Reeks werd dus een beetje generisch. Zonde. Want daardoor zullen we nooit meer een hatchback met achterwielaandrijving en zes-in-lijn te zien krijgen. (RIJTEST)
4. Polestar 1
Met het nieuws dat Volvo een strakgelijnde coupé bouwt met 600 pk heb je snel onze aandacht. Het resultaat is de Polestar 1, een plug-inhybride met fraaie looks, aangename performantie en een indrukwekkende elektrische range.
Klinkt perfect, toch? Jep. Alleen vraagt Volvo 157.500 euro voor deze coupé met stekker. Je boekhouder zal je dus al snel doorverwijzen naar iets goedkoper, terwijl een particulier voor dat geld bij Mercedes voor een S Coupe kan gaan shoppen. Dan weten wij het wel. (RIJTEST)
5. Mazda 3
De Mazda 3 is de eerste van het Japanse merk die uit mag pakken met een evolutie op het succesvolle Kodo-design. Het resultaat laat de meningen verdeeld. Straf, want tot voor kort was iedereen unaniem: Mazda maakt verrekt mooie auto's.
Al struikelen wij niet over de looks (onze redactie kan je moeilijk modieus noemen), wel over de mechaniek onderhuids. De multilink achter werd ingewisseld voor een torsieas, de atmosferische benzinemotoren voldoen maar net en ook de nieuwe SkyActiv-X-motor is niet zoOOoh CO2-vriendelijk. Niet slecht, we hadden hier gewoon meer van verwacht. (RIJTEST)
Bekijk HIER onze 5 toppers van het jaar!
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 4 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 19 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden