Dat Audi volop bezig is met haar elektrische revolutie, laat daar geen twijfel over bestaan. Zo heeft het de voorbije jaren maar liefst 4 (!) elektrische platformen ontwikkeld. Alleen vergat het in die tijd ook EV's op die platformen te zetten. Waardoor het merk over meer platformen, dan EV's beschikt.
Met het verdwijnen van de A3 Sportback e-tron staat de teller van elektrische modellen bij Audi op... 2. En dan zijn we nog gul, want in essentie is de e-tron Sportback een e-tron met aflopende daklijn. Twee modellen dus... maar Audi heeft wel 4 verschillende platformen ontwikkeld.
Schaalvoordeel?
De reden daarachter? Volgens Audi simpel! Het Duitse Audi wil tegen 2025 maar liefst 20 volledig elektrische modellen op de markt brengen. Daarvoor heeft het, zo blijkt, een rits platformen nodig. Eigenaardig, want het was de Volkswagen Group - met Audi in de portefeuille - die destijds de autosector revolutioneerde met het MQB-platform; 1 platform voor groot en klein. Van VW Polo tot Audi Q7.
Met de elektrische revolutie lijkt daar nu dus wat een einde aan te komen, want verschillende platformen zullen verschillende EV's gaan dragen. Leuk dat er daardoor de mogelijkheid is tot verschillende opstellingen, minder leuk is natuurlijk dat ze daardoor het schaalvoordeel mislopen van 1 chassis in te zetten. Een schaalvoordeel dat EV's goedkoper kan maken. Niet onbelangrijk.
Van MLB tot PPE
Enfin, 4 platformen. Welke zijn dat dan juist? Vooreerst is er het MLB EVO-platform dat Audi momenteel gebruikt voor haar A6, A8, Q5 en co. Dat chassis werd aangepast voor de e-tron en e-tron Sportback. Geen volbloed ev-chassis dus, wel een omgebouwd platform. Daarnaast mag Audi gebruik gaan maken van het MEB-platform, dat is het MQB-platform van de Volkswagen Group voor EV's, zeg maar. Dat platform wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de Volkswagen I.D3 maar zal ook de Audi Q4 e-tron gaan ondersteunen.
Next up is er nog het J1-platform. Dat platform werd de voorbije jaren samen met Porsche ontwikkeld en zit nu al onder de carrosserie van de Porsche Taycan. Dat platform zal zijn weg vinden naar de e-tron GT, een A5 Sportback op elektrokracht. Tenslotte is er nog het PPE-platform. Dat werd eveneens samen met Porsche ontwikkeld en kan gebruikt worden voor zowat alle carrosserietypes. Van stationwagen over sportwagen tot SUV. Een échte toepassing daarvoor heeft Audi nog niet. De nieuwe R8 als full EV? Zou kunnen.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden