Kleurentrends: We kopen steeds vaker grijs, zwart en wit

Kopers van auto's zijn steeds minder extravagant als het op kleuren aan komt. Wit, zwart, of iets daar tussenin doet het steeds beter.

De tijd dat alleen zwart een mogelijkheid was voor je auto ligt al lang achter ons. Toch lijkt de consument steeds vaker naar standaardkleuren terug te grijpen. Kochten we in de jaren 90 nog veel blauw en in de jaren 70 zelfs veel oranje en geel, dan kiezen we nu steeds vaker voor wit, grijs, zilver of zwart.

witter dan wit

In de afgelopen 10 jaar was wit de vaakst verkochte kleur op een auto. Zowat 38 procent van de kopers wereldwijd wil een witte wagen. Zwart is goed vertegenwoordig in het luxesegment en vormt de tweede meest gekozen kleur met 19 procent, gevolgd door grijs met 15 procent. Zilver wordt steeds minder gekozen.

Toch is er wat hoop voor de andere kleuren. Kleurkeuzes voor auto's wijken niet zoveel af van de algemene keuzes die de consument maakt. Zo koomt het dat groenblauw en geelgroen aan een lichte opmars bezig zijn. Tegelijk wil niet iedereen gewoon muisgrijs. Daarbij zien we een trend die allerlei ingrediënten bevat die het grijs tot leven werken. Denk aan de vlokken in andere kleurtinten die je vroeger vooral in de tuningwereld vond of fijnere vlokken in een andere tint grijs.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 20:54
afbeelding van JL

Gaat het om nieuwe en tweedehands wagens? Of enkel om nieuwe wagens? 'k Had ook eens graag een uitsplitsing per land gehad, om de verschillen te zien. En daarnaast ook het percentage aankopen voor bedrijfs/leasingdoeleinden, want daar zijn neutrale kleuren de norm. Wit mag soms zelfs niet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws