Dat 2020 geen gewoon jaar ging worden, hadden we een jaar geleden nooit durven voorspellen. Redacteur Wim blikt terug op vijf trends die hem het afgelopen jaar het meest zijn bijgebleven.
1. Massale fabrieks- en showroomsluitingen
Eén trend hadden we vorig jaar wel zien aankomen (zie punt 3), maar de trend die het nieuws ging overheersen uiteraard niet. De coronacrisis heeft alle plannen voor 2020 radicaal omgegooid, ook bij automerken. De crisis zorgde ervoor dat de productie dit voorjaar bijna collectief werd stilgelegd, de verkoop tot stilstand kwam, en de automerken hun tegenvallende cijfers dit jaar niet meer goedgemaakt kregen.
2. Het virtuele autosalon
Nog zo’n effect van de coronacrisis: de logische annulering van de autosalons. Een evenement dat wereldwijd al een tijdje in zwaar weer zat. Alleen ons eigen Autosalon leek de magische formule te hebben om te weerstaan aan de moeilijkheden die kleppers als Parijs en Frankfurt plagen. Tot in maart Genève werd gecanceld, zowat alle merken als plan B bliksemsnel hun virtuele voorstellingen uitrolden, en dat ook de toverformule wordt voor het salon van Brussel in 2021.
3. Elektrificatie
We hadden het enkele jaren geleden al voorspeld en de automerken hadden er zich massaal op voorbereid. 2020 zou het jaar van de elektrificatie worden. Nog nooit werden er zoveel EV’s, plug-inhybrides en milde hybrides gelanceerd. Of de elektrische auto nu echt is doorgebroken, daarover lopen de meningen uiteen. Maar de hele boel is zonder twijfel in een ferme stroomversnelling geraakt die de komende jaren alleen nog zal toenemen.
4. The sound of silence
Nee, het gaat niet om het geluid van een elektrische auto. De klassieke auto klonk dit jaar opvallend stiller, en dat is uiteraard het resultaat van de katalysatoren en filters die er tegenwoordig aan een uitlaat moeten hangen. Met reden, want een schonere en gezondere leefomgeving, daar kan niemand op tegen zijn natuurlijk. Maar auto’s als de Mini John Cooper Works GP of de Audi S3 stelden zich dit jaar vocaal bescheidener op dan vroeger. En dat vindt ons liefhebbershart toch een beetje jammer.
5. De evolutie van Autofans
Als uitsmijter gaan we het even ongegeneerd over onszelf hebben. Want hoewel we het tijdelijk met een man minder moeten doen, is er bij Autofans dit jaar heel wat gebeurd. Zo bereikten we de kaap van de 1.000 abonnees op YouTube, begonnen we in volle coronacrisis een podcast die intussen al meer dan 20 afleveringen online heeft staan, en werden we de vaste contentleverancier voor de grootste autozoekertjessite van België. En dan heb je onze plannen voor 2021 nog niet gezien. Niet slecht in een crisisjaar, toch?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden