30 jaar Skoda onder VW-vlag: Onze favorieten!

Skoda 30 jaar VW

Škoda viert deze week dat het dertig jaar geleden werd opgenomen in de Volkswagen-familie. Want op 28 maart 1991 werd de krabbel onder die samenwerking gezet. Een samenwerking die al voor enkele leuke auto's heeft gezorgd. Ooit gehoord van de Superb Combi 3.6 VR6? Kijk, nu hebben we je aandacht. Tijd voor onze 5 favoriete Škoda's onder VW-vlag!

Lees hier de strafste weetjes over 125 jaar skoda.

Na een communistisch bewind van meer dan 40 jaar in Tsjechië sloot Škoda na de Fluwelen Revolutie in 1991 een broederschap met het Westen. Of iets specifieker: met de Volkswagen Group. Een broodnodige stap die het merk moest nemen om haar toekomst te garanderen en om op te kunnen boksen tegen een wereldmarkt die plots interesse kreeg in Tsjechië. Want met een productiecapaciteit van 200.000 auto's per jaar kon het merk geen vuist maken op de internationale markt. Even leek het er op dat Škoda veiligheid zou vinden onder de vleugels van Renault/Volvo, uiteindelijk werd het Volkswagen. Een beslissing waar het merk 30 jaar later zonder twijfel allerminst spijt van heeft.

De lijst!

Tot dusver de geschiedenisles van Škoda. Want het is natuurlijk veel leuker om te zien welke heerlijke auto's er allemaal ontsproten zijn uit die samenwerking. Niet zo simpel, want Škoda heeft zich doorheen die 30 jaar vooral in de markt gezet als een no-nonsense merk dat veel waar voor het geld wil bieden. Waardoor de excessen binnen de perken zijn gebleven. Toch zijn er 5 auto's die onze Autofans zegel van coolheid krijgen. Tijd voor de lijst, in willekeurige volgorde!

1. Octavia RS 230

Skoda Octavia RS 230

Elke Octivia RS heeft het recht om in deze lijst te staan maar de RS 230 lijkt de culminatie van al het beste dat Škoda ooit creëerde voor de sportieve Octavia. Met 230 pk, een mechanische sper op de vooras én een stationwagenvariant is dit één van de leukste familiewagens op de markt die je geen arm en nier kost. We menen het dan ook serieus als we zeggen dat zo'n Škoda Octavia Combi RS 230 (RIJTEST) wel eens alle auto kan zijn die je ooit moet hebben. Jawel, een Škoda, als auto voor de rest van je leven. Die zag je niet meteen aankomen...


2. Felicia Fun

Skoda Felicia Fun

Met de Felicia buigen we de spelregels van deze oefening tot een breekpunt. Want in essentie is dit geen auto die werd ontwikkeld onder de VW-vlag. Wel was 'ie net klaar bij de overname waardoor hij vlak voor productie nog mocht beschikken over motoren van de VW-groep. 'Tig malen interessanter is de Felicia Fun, een soort van lifestyle pick-up afgeleide die plots in 1997 verscheen. Knalgeel, met een schuifbare achterwand waardoor een tweede zitrij ontstond in de laadbak en een gestileerde kikkerkoning als logo op de B-stijl en de hoofdsteunen. Dit moet in de dertigjarige samenwerking zowat de enige keer zijn dat Škoda compleet van het paadje ging. En wij vinden het heerlijk.


3. CITIGOᵉ iV

Skoda Citigo  IV

Voor de derde inzending springen we naar de huidige tijd. Met een karretje waar je op het eerste gezicht niet twee keer naar zou kijken. Toch is de CITIGOᵉ iV misschien wel één van de slimste elektrische auto's op onze markt. Zo nipt hij van zijn batterij (lees: hij is zuinig), is hij lekker compact (lees: handig in de stad) en verrassend kwiek (lees: genoeg elektrovermogen). In tijden waar nog steeds grote en plompe EV's de verkooplijsten aanvoeren is deze elektrische Citigo een verademing. Zonde dat het afschaffen van de overheidspremie een stok tussen de wielen van dit kleintje heeft gestoken.


4. Superb Combi 3.6 VR6

Skoda Superb VR6

De W12 of zelfs V8 van de Volkswagen Group heeft Skoda nooit ter beschikking gekregen de voorbije 30 jaar. Toch was er in 2008 even een moment van verstandsverbijstering toen de Tsjechen de tweede generatie van de Superb lanceerden en meteen spraken over een topmodel met 3.6-liter VR6. Goed voor 260 pk (350 Nm) en een sprint naar de honderd in 6.5 seconden dankzij de vierwielaandrijving en DSG-automaat. O ja, ook dit vlaggenschip was beschikbaar als Combi stationwagen. Zonder twijfel wreven de hogere kaderleden van Škoda spontaan in hun handjes. Zoek je ooit een unieke wolf in schaapskleren? Zoek niet verder!


5. Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

Simply clever, het is een credo dat voor eeuwig verbonden zal staan met Škoda. Want als automerk moet je niet altijd speciaal gerief op de markt brengen. Doordacht en degelijk materiaal doet ook vaak de job. Geen auto belichaamt dat beter dan de huidige generatie Fabia Combi. Zelfs de meest saaie onderbroek van je partner straalt meer seksualiteit uit en toch heeft deze Fabia Combi iets. Praktisch, comfortabel onderstel, ruime koffer, zuinig in verbruik... de Fabia Combi is eigenlijk alles wat de huidige stortvloed aan compacte crossovers niet is. Degelijk kan soms sexy zijn. Zo blijkt.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 7 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Philippe Vergauwen 19:04
afbeelding van Philippe Vergauwen

ik heb van 2003 tot 2005 de Fabia RS tdi 130 pk gehad en dat reed fantastisch. voor in die tijd heel snel en weinig verbruik. momenteel heb ik de Octavia RS 22O en die rijdt ook heel leuk. wel wat tractie moeite soms.

Yannick 09:04
afbeelding van Yannick

dat is iets eigen aan VAG's met vermogen... heb een passat met 400 koppel en die slipt ook heel snel over zen eigen sloffen. als deze banden end of life zijn komen er semi-slicks op :-)
alleen nog niet uit de welke

Jan Rombouts 09:19
afbeelding van Jan Rombouts

Recentelijk mijn tweede supurb gekocht, ditmaal de break met dsg. Letterlijk een super auto

Wim 10:16
afbeelding van Wim

Een Superb met de 3.6, had ik graag eens mee gereden

Wim Bervoets 14:01
afbeelding van Wim Bervoets

Ik denk dat de Passat R36 hetzelfde blok had, maar dan met wat meer vermogen. In de juiste spec was dat een halve sleeper...

John 20:18
afbeelding van John

Oh die Felicia Fun, die heb ik nog gezien tijdens mijn eerste bezoek aan het autosalon met mijn vader.

C. 11:29
afbeelding van C.

Ik rij nog steeds in mijn allereerste auto, een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI. Enorm veelzijdig en kostte 2 keer niks. Auto is meegegroeid vanuit mijn studententijd tot en met het huisje, tuintje, kindje nu, 10 jaar later. Nooit problemen mee, gewoon starten en gaan. Het enige wat ik heb gedaan is enkele honderden euro's geïnvesteerd in degelijke chiptuning. Met bakken koppel komt het overal en het kost niks in verbruik, taks of verzekering. Niet sexy, wel clever. Tegenwoordig is Skoda echter geen 'volksauto' meer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws