GTX-geschiedenis: De GTX'en die Volkswagen vooraf gingen

Volkswagen lanceerde eerder deze week de GTX-lijn als electric performance-lijn. Het is echter niet de eerste keer dat een automerk die benaming gebruikt.

Volkswagens GTX komt als aanvulling op de GTI en de GTE, de sportievere versies van vooral de Volkswagen Golf. Ook de GTD zit in die reeks maar die lijkt Volkswagen liever te verzwijgen dezer dagen. Elektrisch is the way en omdat ze hun GTE-naam al opgestookt hebben aan de plug-in hybrides komt Volkswagen met GTX als toevoeging. Daarin zijn ze niet de eerste, al is het alweer dertig jaar geleden dat andere merken die benaming nog gebruikten. Tegenwoordig koppelen we de GTX-benaming vooral aan grafische kaarten voor pc's.


Peugeot 305 GTX

Peugeot 305 GTX

De 305 GTX kwam er als topmodel binnen het 305-gamma. De 305 die later werd opgevolgd door de 309 en de 405 was de kleine berline van Peugeot. In 1982 intriduceerde Peugeot de GTX-benaming bij de facelift. Die naam was gekoppeld aan een 105 pk sterke benzinemotor en daarmee het topmodel aanduidde. De 305 was in 1978 overigens de eerste uit de '05'-benamingen van Peugeot.


Renault GTX

Renault hield het niet bij één model maar zorgde ervoor dat GTX een naam werd voor een uitrustingsniveau. Bij de Renault 5 was dat de versie net ónder de Turbo, bij de andere modellen was de hierarchie minder duidelijk. Zo kregen ook de Renault 18 en 25 een GTX-versie, was er een gelijkaardige versie voor de Fuego en was er ook een GTX-variant van de 11.


Opel GT X Experimental

Opel GT X Experimental

Een tweetal jaren geleden kwam Opel met de GT X Experimental op de proppen. Geen GTX in de pure zin van het woord maar het is opvallend dat beide concurrenten deze benaming voor hun elektrische modellen gebruiken. Opel gebruikte het voor een concept car die later uithardde tot de Opel Mokka-e. De GT-benaming uit het experiment verwees naar de Opel GT uit de jaren 60, de X doelt op de crossover looks.


Plymouth GTX

Plymouth GTX

Eind jaren 60 had Plymouth de Belvedere rondrijden. Op basis van die berline lanceerde Plymouth de GTX, die zich onderscheidde door een ander front en andere achterzijde, hood scoops en een chrome tankdop. Hij werd een brave Muscle Car, met een 7.2 V8 motor, goed voor 375 pk. Ook een 7.0 V8 Hemi was mogelijk als aandrijving.


Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws