In de eeuwige zoektocht naar optimalisatie hadden automerken al snel door dat er fors geld bespaard kon worden door de platformen onder de auto's te delen. Dit zijn vijf niet voor de hand liggende voorbeelden van gedeelde platformen. Of wist jij dat de geflopte Dodge Caliber zijn onderstel deelt met de mythische Mitsubishi Lancer Evo 10?
Ben je een beetje thuis in de autowereld, dan weet je dat automodellen vaak componenten met elkaar delen. Zowel binnen hetzelfde merk als over de haag. Logisch ook, want op die manier kunnen er miljoenen bespaard worden bij de R&D-afdeling en kunnen constructeurs geniet van een schaalvoordeel. Hieronder zijn 5 niet altijd even bekende voorbeelden.
Mitsubishi Lancer Evo 10 - Dodge Caliber
Ondergetekende heeft een stiekem boontje voor de Caliber, een Amerikaanse crossover die op onze markt verscheen voor de crossover écht hip werd. De afwerking was pover, de motoren veelal inspiratieloos en de bouwkwaliteit om van te huilen. Aan de andere kant had je wel een kofferklep met uitklapbare luidsprekers én deelt deze crossover in essentie zijn onderstel met de Mitsubishi Lancer Evo 10. Dat moet iets waard zijn, toch?
smart Forfour - Mitsubishi Colt
De verkoop bij smart was na de lancering zo teleurstellend dat moederbedrijf Mercedes haar dochtermerk lopen stuurde toen het idee op de proppen kwam om een groter model te lanceren. Daardoor werd de eerste generatie forfour niet ontwikkeld op een eigen platform. Nee, smart vond een partner bij Mitsubishi. Meer nog, de forfour gebruikt platform, ophanging en motoren van de in 2002 gelanceerde Mitsubishi Colt. Waardoor de forfour stiekem even Duits is als pizza.
Aston Martin DB7 - Jaguar XK8
Het is bijna hallucinant dat Ford een paar decennia geleden merken zoals Jaguar, Land Rover, Aston Martin en Volvo in handen had. Halfweg de jaren 90 kreeg Jaguar de opdracht om de hoogbejaarde XJS te vervangen onder Ford-vlag. Om tijd (en geld) te besparen besloot Jaguar haar opvolger te baseren op de Aston Martin DB7. De gelijkenis is niet enkel onderhuids maar ook visueel erg... euhm... treffend. Geinig weetje: zowel XK8 als DB7 staan stiekem op een aangepast onderstel van die hoogbejaarde XJS.
Audi TT RS - Volkswagen Touran
Een lijst over gedeelde platformen zonder de Volkswagen Group? Onmogelijk! Met zijn potige vijfcilinder en scherpe looks mag je de TT RS gerust zien als de spirituele opvolger van de originele Quattro sportwagen van Audi. Dat die opvolger zijn genen zou delen met een monovolumebusje van Volkswagen, dat had Audi in de jaren 80 niet durven denken. Kijk, je hebt net een manier gevonden om je aankoop van een Touran te verdedigen.
Mazda 2 - Ford Fiesta
De vijfde generatie Fiesta werd onder jongeren gelauwerd om zijn rijkwaliteiten en introduceerde de ST-badge op de kleine hatchback. Met zijn 150 pk sterke atmosferische 2.0 viercilinder is die Fiesta ST een stiekeme lolbroek om te rijden. Je zou het dan ook bijna niet geloven dat de Fiesta zijn onderstel is gaan halen bij de generische mini-monovolume Mazda2. Om nu te zeggen dat de Mazda2 ST-kwaliteiten heeft, dat is misschien een brug te ver.
Welke unieke platformcombo's ken jij en deed destijds je pet afvallen toen je het ontdekte? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 10 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden