Zwier de loopband buiten en berg die gewichtjes op! Want volgens een studie van sportuniversiteit Loughborough, in opdracht van Abarth, maakt racen op circuit gelukkiger dan een trip naar de fitness. Racen voor je gezondheid, het is eens iets anders.
Feit: Tot op de dag van vandaag is er nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van circuitracen op onze mentale en fysieke gezondheid. Daar moest volgens Abarth dringend verandering in komen. Gewapend met een roedel opgepompte Fiat 500's trok het daarom naar de Loughborough University in Engeland, een vooraanstaande universiteit op vlak van sportwetenschappen. Het doel? Proefkonijnen onderzoeken naar hun gemoedstoestand na een fitnesssessie en na een trackdaysessie.
Racen is leuker dan cardio... deuh
Deelnemers werden, volgeplakt met meetapparatuur, het compacte Mallory Park racecircuit opgestuurd in een Abarth en moesten daarna een vragenlijst invullen. Diezelfde deelnemers werden ook naar een fitness gestuurd met meetapparatuur en moesten daarna een vragenlijst invullen. Wat blijkt? Racen op circuit maakt 59% gelukkiger dan een workout in de fitness! Kijk, racen voor je geluk, qua verkoopargument kan dat tellen.
Duik je dieper in het onderzoek, dan moet je de gegevens wel met een korrel zout nemen. Zo blijkt vooral cardio (lopen, fietsen, zwemmen,...) het plezierniveau naar beneden te halen. Vergeleken met een sessie krachttraining (gewichtheffen, etc) werden deelnemers amper 4% gelukkiger op circuit. Iets concreter: krachttraining maakt dus ongeveer even gelukkig als rijden op circuit én heeft meer fysieke voordelen. Al zei onze sportleerkracht van de lagere school altijd dat afwisselen van sport zo mogelijk belangrijker was voor je lichaam dan steeds dezelfde sport trainen. Dus zet naast joggen, fietsen, zwemmen, ijzer heffen, voetbal, badminton en sjoelbakken nu ook maar een trackday op je lijstje! Alles voor de gezondheid, toch?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden