Is dit de nieuwe BMW M3?

BMW M3 (2014)

Als het van de jongens bij het Engelse Car magazine af hangt wel. Ze tonen in hun laatste magazine plaatjes en inside info over de nieuwe M3.

De BMW M3 heeft bij de meeste autofans toch een speciaal plekje in hun hart. Daarom kijken velen uit naar de 5de generatie van deze driverscar.

Hoe ziet hij er uit?

Op de beelden van CAR UK (die volgens hen officiële beelden zijn) zien we een rauwere look. Een voorbumper met gigantische sleuven (in stijl met de 4 coupe concept en de 1M) en een M-badge in de grille laten geen twijfel dat dit een potent beestje is. Achteraan merken we de vier typische uitlaatjes die, zoal bij de M5, een stuk verder naar de zijkanten worden geplaatst. Op de zijflank zien we dat de luchtsleuf een stuk gegroeid is. Het dak is zoals bij de vorige generatie vervaardigd uit carbon.
Opmerkelijk is ook dat de motorkap een kleinere powerdome heeft. Dit zou kunnen wijzen op een motor die minder plaats in neemt.

Hoe zit het nu met die motor?

Is het V8, een V6, een zes-in-lijn of een W12? Het debacle over de motor in de nieuwe generatie M3 loopt al enkele maanden.
Hoewel eerst nog werd gedacht aan een V6, wordt het volgens CAR UK een zes-in-lijn. Dit zou goed nieuws zijn voor de echte M3 fans, want M3 en zes-in-lijn passen bij elkaar als friet met stoofvleessaus.
Verder is er weinig geweten over de motor. Naar verwachting spuwt de motor +/-450pk op de baan via een M-DCT automaat (en hopelijk een manuele zesbak). De huidige M3 haalt 420pk uit een V8.

BMW M3 (2014)

Wordt het een zware jongen?

Als je het over de looks hebt wel, qua gewicht zou het allemaal moeten meevallen. De 5de generatie van de BMW M3 zou onder de magische grens van 1.5ton blijven (de huidige M3 sedan weegt nog 1.680 kg). Dit zou lukken door lichter materiaal te gebruiken en uiteraard te opteren voor een lichtere zes-in-lijn in plaats van de relatief zware V8.

Wacht eens, er klopt iets niet...

Spotters en autofans hadden het meteen door, op de beelden staat een M3 Sedan. Niet zo raar, want de vorige generatie was er ook als sedan. Het wordt gekker wanneer je weet dat er enkel een M3 sedan komt. Als je liever met een coupe rijdt zal je moeten uitwijken naar de M4. De BMW M4 is de coupe reeks van de M3 net zoals de M6 de coupe reeks is van de M5. Volgt u nog?

Wanneer kan ik hem kopen?

Naar alle waarschijnlijkheid toont BMW eerst een M3-concept op de Frankfurt Motor Show later dit jaar. Vanaf dan zou een productieversie ergens begin 2014 van de band rollen.

BMW M3 (2014)

Bekijk een online-preview van het Car UK magazine hier

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Wim 12:58
afbeelding van Wim

de huidige V8 was lichter dan de 6-in-lijn er voor, ik denk dat je voor 99% zeker mag zijn dat het weer een 6-in-lijn wordt, de vraag is hoeveel turbo's hij gaat krijgen

Yvesw 13:03
afbeelding van Yvesw

En de huidige 6-in-lijn zal waarschijnlijk weer lichter zijn dan de V8 :-p Inderdaad, de vraag is het aantal turbo's. De M5 heeft 2 turbo's dus het lijkt me marketingstechnisch niet slim om een M3 met drie turbo's te maken. 444bhp is trouwens niet zo'n hoog getal voor een 6-in-lijn dat ze drie turbo's nodig hebben. :-)
Spannend, spannend, spannend :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws