Sterkere Toyota GT86 is op komst

Hybrid GT86

In een interview met Autocar verklapte Tetsuya Tada, chief engineering, dat Toyota bezig is met een sterke variant van de GT86. Deze zou een turbo, een supercharger of een elektrische motor kunnen krijgen.

"Alle mogelijkheden blijven open om extra power uit de GT86 te krijgen," aldus Tetsuya Tada.

Volgens hem zou een elektrische hulpmotor zelfs meer voordelen bieden die een andere vorm (turbo/ supercharger) niet kan bieden. Zo kan je met een elektrische hulpmotor veel koppel - vanaf 0 tpm - halen zonder het gasrespons, uitstoot of verbruik te verslechteren.

De vrees voor extra gewicht zou volgens Tetsuya Tada ongegrond zijn:
"Een gelijkaardig systeem zoals het "IMA" systeem dat je terugvindt in de Honda CRZ, is veel goedkoper en simpeler dan het huidige systeem dat je terugvindt in de Toyota Prius. De batterijen kunnen daarbij gebruikt worden om het zwaartepunt van de wagen te verlagen.
Onze tuningsafdeling (TRD) vond het trouwens heel gemakkelijk om 100kg van de GT86 te schrapen. Dit geeft ons wel wat spelingsruimte. TRD heeft ook speciale underbody spoilers en platen ontwikkelt die de dynamische balans kunnen aanpassen moest dit in het gedrang komen door de batterijen.
"

Het belangrijkste voor Tetsuya Tada is dat er geen compromissen moeten worden gemaakt om de GT86 meer power te geven. Iets waar mening constructeur nog iets van kan leren...

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Mesoerrie 13:47
afbeelding van Mesoerrie

doe toch maar een turbo of supercharger. Nu het nog kan

Wim 14:07
afbeelding van Wim

idd, en een hybride systeem gaat niet goed zijn voor het gewicht, en als ze zeggen het te kunnen oplossen zal dat niet voor niets zijn :)

Adolf Van Oostende 18:59
afbeelding van Adolf Van Oostende

Dat ze er de nieuwe 1600cc turbo boxermotot in steken die Subaru ontwikkeld heeft om in haar nieuwe WRC rallywagen te gebruiken .

Desnoods in combinatie met een supercharger of hybridesysteem dat voor extra koppel kan zorgen in lage toeren .

Een hybridesysteem is wel nuttig om rem-energie nuttig te hergebruiken en zo voor extra brandstofbesparing te zorgen

Yvesw 23:03
afbeelding van Yvesw

Ik geloof wel in een hybridesysteem. Kijk naar Ferrari en McLaren! Het zou alleszins wel in het "groene" imago passen van Toyota...

Rob 22:49
afbeelding van Rob

Het zal inderdaad wel passen bij Toyota, maar niet bij Subaru. Laten we Subaru niet vergeten.
Dus ik stel het volgende voor:
De Toyota versie krijgt hybride meuk. Want groen.
De Subaru versie een old-school turbo formaatje wasmachine. Want power/geluid/rally/beleving! Zoiets: http://i10.photobucket.com/albums/a119/Integragsr2die4/Big-AssTurbo.jpg
;-)

Mesoerrie 22:24
afbeelding van Mesoerrie

zo'n gekke denkpiste is dat nog niet... al zou ik liever de turbo ook in de Toyota zien.

Trouwens louter ter info: het aero-pack dat je kan bestellen op de GT-86... spaar je geld maar voor een mooi setje velgen. Heb ze nu al een paar keer gezien in het echt en het trekt er eigenlijk niet op

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws