Weg heilige huisjes: Audi hypercar met diesel- en elektromotor

Audi e-tron 2009

Geruchten, we lusten ze graag. Zeker als ze onorthodox zijn. Een Audi hypercar met +600pk en een hybride aandrijving (nota bene met een diesel)? Hij staat dichter bij de productiefase dan je denkt.

Gaandeweg komen de laatste geruchten die op het autosalon van Gèneve zijn rondgestrooid de deur uit. Autocar UK sprak met, Hoofd van R&D bij Audi, Wolfgang Dürheimer om wat meer te weten te komen over hun nieuwe hypercar.

Green light

Dürheimer vertelde dat de wagen momenteel in zijn product evaluatie fase zat: "We evalueren conceptwagens op verschillende manieren. We kijken naar zijn positie in de markt, merkimago, kost en realisatietijd. Eenmaal dit gedaan is kunnen we een duidelijk oordeel vellen. Verwacht een update hieromtrent op de Frankfurt Motor Show."

Tussen de lijnen door kan je hieruit halen dat de wagen waarschijnlijk - als concept - het daglicht ziet op de Frankfurt Motor Show. Als hij toch zou afgeschoten worden, zou Dürheimer niet de moeite doen om ons warm te maken voor het Duitse autosalon.

Audi e-tron 2009

Dit maal wel?

Het idee is niet nieuw, Audi stond al eerder op het punt om een elektrische sportwagen uit te brengen. Onder leiding van, het vorig hoofd van R&D, Michael Dick werd de wagen enkele maanden voor zijn daadwerkelijk productie toch in de koelkast gestoken. Vooral de beperkte range was een doorn in het oog.

Roetfilter

Dieselmotoren en Audi gaan hand in hand - en dan heb ik het niet over de leasingwereld. Sinds 2006 gebruik Audi een V12 TDI in hun R10 Le Mans racewagen. In dat jaar werd het zelfs de eerste raceauto aangedreven door een dieselmotor die Le Mans won ('07 en '08 wonnen ze trouwens ook). Tegenwoordig rijden ze ook met een Audi R15 TDI in Le Mans.

Het is dan ook "logisch" voor Audi om hun paradepaardje uit te rusten met een dieselmotor. Onder de kap van de R10 zou een stevig herwerkte 3.0 V6 liggen - een prachtmotor van Audi origine. Deze diesel zou zo'n 420 pk leveren op de achterwielen. De voorwielen krijgen dan weer hulp van elektrische motoren (een lay-out die we ook van de Porsche 918 Spyder kennen). Samen zouden de motoren +600 pk leveren.

Audi e-tron 2009

Of toch niet?

Dürheimer benadrukte trouwens ook dat deze diesel/elektrische hypercar samen met nog vijf andere voorstellen op tafel lag. "Al is dit mijn favoriete voorstel," aldus Dürheimer. De mogelijkheid bestaat dus alsnog dat Audi opteert voor een supercar met een W16 benzinemotor, twee versnellingen en +3.000 pk. Geruchten, we houder er van.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws