Update: Fisker heeft zojuist 75% van hun werknemers ontslagen en hoopt zo nog een faillissement te vermijden. Het is bijna gedaan met Fisker, zo laten berichten van The Wall Street Journal en het persagentschap Reuters alvast uitschijnen. Het hybride sportwagenmerk uit Californië zou eind deze maand een zware afbetaling van hun lening niet kunnen aflossen.
Update: In de nacht van vrijdag op zaterdag (onze tijd) heeft Fisker meegedeeld dat ze 75% van hun werknemers gaan ontslagen, zo'n 160 mensen staan nu zonder ontslagpremie op straat aangezien Fisker zegt dat ze geen geld hebben om deze uit te betalen. De werknemers spannen nu een gezamenlijke class-action wetszaak aan tegen de autoproducent uit Anaheim voor het breken van de 60-dagen wet die zegt dat massa-ontslagen 60 dagen op voorhand moeten worden aangekondigd. Met het ontslaan van 160 werknemers probeert Fisker op het allerlaatste nippertje nog een failissement te vermijden.
In 2009 kreeg Fisker een lening van de Amerikaanse regering voor $ 529 miljoen. Voorlopig heeft het elke (kleine) terugbetaling kunnen voldoen maar eind deze maand zou het bedrijf een groot (maar onbekend voor het publiek) bedrag moeten terugbetalen. In december rapporteerde het toonaangevende dagblad The Wall Street Journal nog dat een eventueel failissement een terugkomend onderwerp was op directievergaderingen. Vorige week kon het persagentschap Reuters ook te weten komen dat het bedrijf al contact had gezocht met advocaten gespecialiseerd in failissementen.
Het merk krijgt ook bakken kritiek te verwerken van mensen die vinden dat de lening van 529 miljoen Amerikaanse dollar niet bedoeld was voor een sportwagen van 110.000 euro te ontwikkelen. Roger Ormisher, de woordvoerder van Fisker, wilt geen commentaar geven op de geruchten maar het feit dat Henrik Fisker zijn eigen bedrijf al heeft verlaten zegt genoeg.
Als ze tegen eind deze maand geen grote investeerder vinden die het bedrijf boven water kan houden dan zou dit wel eens een heel beschamend fiasco voor de Obama administratie (die de lening uitschreef) kunnen zijn.
Update: in een bericht maken ze bekend 160 mensen van de 200 te ontslaan. Enkel de kaderleden en managementfuncties blijven bekleed voor de verdere afhandeling van het bedrijf.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden